Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
  1. klausgestrup

    klausgestrup New Member

    Joined:
    26 Februar 2008
    Indlæg:
    104
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124-E320
    Km:
    0
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg stod lige og spekulerede sidst jeg tankede... "gu' ved hvad andre tanker".
    Jeg plejer at tanke 95 blyfri på min 320, men hvad med jer andre, er der noget at vinde/tabe ved de forskellige oktantal eller er det et spørgsmål om temperament, jeg har hørt om tændingsbanken der er blevet afhjulpet ved oktanskifte, men det er vidst også det hele... Hvad tanker i andre ?
     
  2. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg tanker 98 , så kører min længere på literen og har en blødere motorgang. :)
     
  3. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,251
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Re: Valg af oktan

    Fra hvilken tank?
    Hos nogen af dem er det vist "bare" 95 med gode addiktiver

    Fra XPERIA Neo med Tapatalk
     
  4. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Troede v-power var løsningen på bedre motorgang,mere kvik i optrækket og bedre tænding,men det var kun det sidste der var målbart,så er gået tilbage til 95 oktan :D måske skulle man gå købe en diesel model igen,der er der da ikke noget ikke være tvivl om,hvad bilen kører bedst på 8)

    Mvh
    Christian
     
  5. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Re: Valg af oktan


    Oktan i sig selv er et additiv. Så 92-95-98 er det samme undtagen mængden af oktan der er tilsat.

    Og Jeg tanker mest fra TAMOIL Og Shell i Geneve og omegn :D
     
  6. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Fik at vide fra Djaabo at min 400E er "ligeglad" med om der køres med 92 eller 95 Oktan. :D
    Så den specielle sorte og runde stik med tal på, skal ikke ændres ved oktan skift 8)
    Men ved dog ikke om højoktan har nogen praktisk betydning under normal kørsel.
    Måske med tung campigvogn eller trailer med 2 krikker bagi :lol:
     
  7. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: Re: Valg af oktan

    Raps!


    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu plejer jeg jo at være ret enig med Djaabo, men her er jeg ret sikker på at det foholder sig således:

    De sorte stik er netop til at styre hvilket oktan brændstof du "MAKS" kan tillade dig at køre på.
    Nr. 2 = 95 Nr. 3 = 91 Nr. 4 = 89

    Så ja hvis du køre med stik med Nr. 3 på, så kan du køre på helt ned til 92 Oktan :lol: men så midster du effekt og brændstof økonomi ved ikke at skifte stik når den skal køre på 95 oktan. 8)

    Man kán godt undlade at skifte dette stik, men det er kun i nødstilfælde man bør undlade at gøre det.
    Ab fabrik er alle sat til at køre på 95 oktan som et minimum, med undtagelse af biler uden katalysator som er leveret som ECE model, disse er sat til at køre på 98 Oktan med bly ellr blyfri.
    Nogle få fra årgang 85´og op til 87´ kan være tilfældet, men her har de så ikke disse stik, men det andet omstiller stik med S og N betegnelsen hvor der direkte står ECE på selve stikket med hvid skrift.
    Grøn skrift betyder katalysator model og disse køre altid maks 95 oktan indstillet.

    Grunden til at man godt kán undlade at skifte dette sorte stik på eks. 300E-24 og 400E er at de også er født med banke sensore og knast føler til at se hvilken cyl. der tændings banker og selv kan stille sig, men det er bare ikke den rigtige løsning, fordi motoren her konstant vil prøve at stille sig til at køre på 95 oktan selvom de køre på 92 oktan.
    Når den så møder tænmdings banken, så stilelr den tædningen 3 grader tilbage ( men her har tændings banken fundet sted!) og efterfølgende vil den så prøve at stille sig 0.35 grader frem i step indtil den er tilbage til hvor den igen tændings banker og så rykkes tændingen igen 3 grader tilbage.
    Denne cyklus gentages konstant og medførre altså at man køre med en smule tændings banken (minimalt)
    Så derfor er det altså ikke meningen man skal bruge banke sensorene til at finde ud af at stille tædningen da udgangs punket er for programmeret i tændings modulerne netop med disse små stik.

    Men der findes sikkert nyere modeller der ikke køre med dette stik og disse er sikkert ligeglade og stilles på anden måde.
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    110% Ren placebo effekt, med mindre du døjer med for højkompresion efter topstykke planing eller sod og koks i forbrændings kammeret eller køre i ekstrem høje temperature, så har du ingen udnøttelse af højere oktan end 95 som er det dit tændings modul stiller tændingen efter og her hjælper det ikke at køre på højere oktan med mindre tændingen også stilles efter at køre på det og det kan man ganske simpelt ikke på en M104 motor da tændings modulet ikke har et program der kan dette.

    Der er så meget andet der spiller ind på brændstof økonomien samtidig med at det er så små værdi ændringer folk måler at det ikke i praksis kan tilskrives oktantallet, men blot andre forhold.

    At køre på et højere oktan giver rent faktisk kun dårligere forbrænding eftersom det er sværre at antænde 98 oktan end 95.
    Selve oktan tallet kan ikke i sig selv give en effekt forøgelse, det er udelukkende tændingen som stilles efter dette der giver dig effekten og med højere oktan kan tillades en mere agresiv tænding der giver bedre effekt og deraf bedre økonomi.

    Så til trådstarter der spøger tol hvilken oktan man skal vælge, så skal man vælge 95 oktan da det er det som bilens program i tædnings modulet er stillet til at køre på, køre man på højere oktan har det ingen effekt da tændings programmet ikke stilelr sig efter dette.
    Det kan kun give noget hvis man har fået planet topstykket og døjer med tændingsbanken pga. for høj kompresion og lign.
     
  10. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Raps!


    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk[/quote]

    Den havde jeg ikke lige set komme,men du jo ganske ret.Men har ikke prøvet rasp,da jeg kørte i en 190D 2,5,men har godt nok hørt,at de kører udemærket på rasp :gr8:
     
  11. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Retter lige til raps og rasp :eek:
     
  12. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det er uden tvivl det min bil fejler :)

    Køre jeg på det vi kalder 95 hernede så kan jeg kører ca. 530km på en tank.
    Kører jeg på 98 kan jeg kører lige over 600km på samme 58L

    Jeg ved ikke om blandingen er anderledes i Schweiz og Frankrig hvor jeg tanker mest.
     
  13. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Har lige snakket med en af mine franske venner. Kunne ikke forstå at jeg kunne få så stor forskel mellem de to typer af brændsel.

    Den Franske SP95 har iblandet 10% ethanol uden at det er markeret, det var det til at starte med, der hed det SP95-10. Det er det der svare til E10 i tyskland.

    M104 motoren er åbenbart ikke vild med ethanol benzin. Motorgangen er mærkbart dårligere med det jeg troede var 95.
     

Del denne side