Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Valg af diesel ?

Emne i 'Dieselmotorer' startet af erik1303, 18 September 2011.

  1. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Som overskriften siger.
    Der er jo 3 muligheder, alm. diesel, diesel med turbo, og CDI diesel.
    Nu har jeg (vi) i 8 år kørt 300D (alm. diesel) og det har været et meget positivt bekendskab uden de store problemer, kort opvarmning og dejlig motorlyd + simpel mekanik. Nu har vi på det sidste skiftet til E270 CDI, og der er da mest positive erfaringer med dette.
    Langt på literen 2-3 km/l mere end den gamle, men ll- aa- nn- gg opvarmninstid, så derfor er der installeret originalt oliefyr til at afhjælpe dette. Minusset er lidt hård motorgang, men sådan er alle moderne dieselmotorer jo.
    Så er der jo den 3 mulighed, nemlig diesel med turbo, der kom før CDI motorene og det er vel egentlig en alm. diesel hvor der er proppet en turbo på, eller hvad ?. Jeg synes ikke at de går særlig pænt i tomgamg, lyder nærmest som en motor hvor lejer mangler.
    Grunden til at jeg spørger er at fruens chef har en 300D på 11´år som jeg altid har fikset, og forleden prøvede han (desværre) en tur i vores E270. og så var balladen der.
    Nu vil han også have sådan en, og det kan kun gå for langsomt.
    Men han kører kun småture, sådan ca. 1 km. mellem koldstarter, og hans gamle 300D har klaret det til bravour i 11 år, ingen mislyde eller olieforbrug.
    Så jeg er lidt betænkelig ved sådan CDI, den bliver jo aldrig varm på småture.
    Og hvad med turbomotoren, er den også længe om at blive varm ??.

    SÅH hvad siger i ????

    Er der nogle valgmuligheder.

    Erik
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Køb en EL bil, den er bedst til ture af 1 km
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    1 Km.

    Så er det vist overkill selv med en EL bil :lol:

    Bedste løsning må være gå-ben, eller overklasse luxus så en Cykel måske :mrgreen:

    Den gode gamle slider af en alm. diesel og bedst, men den nye CDIer god performance, men langt fra lige så langdistance holdbare som de gamle tror jeg.
     
  4. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Ja det kunne være at fruen skulle foreslå chefen det og bagefter søge nyt arbejde. :-D
    Det er rigtigt at fra hans bopæl og til arb. er der ca. 1 km, så går der et par timer, så skal bilen køre igen, også mange gange om aftenen og weekends når arb. kalder (shippingbranchen) hvor faste tider er et ukendt begreb.
    Hans frue bruger den også, og det er da blevet til ca. 200,000 km på de 11 år.
    Og grunden til at det skal være diesel er at der er adgang til let (meget let) diesel.
    Og de er jo kisteglade for det gamle komfur, så self. skal de fortsætte med stjernen foran.
    Så det er jo nok bedst med en turbodiesel i E model, selvom den jeg nævnte lyder ad h. til i tomgang, men det skulle efter sigende være fordi dyser lige er ordnet, så de først åbner ved 150 bar, og ikke er "lidt slappe i kødet", der jo som bekendt giver en blødere motorgang.
     
  5. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Hej Erik,

    Selv nye turbodysser skal ikke åbne ved 150bar hvis de er bygget til dieseldrift.

    Hvis du kan komme forbi lyngby eller gentofte med bilen, vil jeg gerne undersøge motoren før i et køb hvis i nervøse for tilstanden.
     
  6. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Hej Casper.
    Tak for dit generøse tilbud, som du jo plejer at dele ud af.
    Det med åbningstryk er jeg ikke prof. i, men det er en reperatør i Fr-værk der nævnte det og han har selv ejet bilen (E300 turbo diesel) i flere år. Nu er jeg personligt "konverteret til CDI" og det er da et ret genialt system, så der bliver vi foreløbig.
    Nææ den anden diesel jeg nævnte var til fruens chef, og nu har han efter jeg skiftede olie og filtre + en sporestang og et par udst. ophæng trukket lidt i land igen ????.
    Altså nu kan den jo sagtens klare flere år igen mener han, (optimist eller nærig ?) ja ja svarer jeg hvis du har penge nok og ikke "gider noget nyt" så kan den sagtens holdes kørende mange år endnu.
     

Del denne side