Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Hvad er dette?

Emne i 'Ordet er frit' startet af MbW124, 18 September 2011.

  1. MbW124

    MbW124 New Member

    Joined:
    10 September 2011
    Indlæg:
    55
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 320ce
    Km:
    250000
    Årgang:
    1993
    Nu har jeg længe undret mig over hvad den lille sorte dåse er på billed Nr.1 håber i kan svare mig på det 8) .
    Det undre mig meget at der bare sider en skrue i en slange på billed Nr. 2 så jeg håber i kan fortælle mig hvad den lille sorte dåse som slangen går ind i er til 8) .
    bluestar bluestar bluestar bluestar
     

    Attached Files:

  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Billede 1 er tændings map indstilling til forskællige benzin arter.

    Den bruges ikke mere på din model M104m derfor er den forseglet så du ikke kan hive stikket ud og dreje det over på en anden slags benzin.
    Det samme gør sig gældene for den første M104 motor.

    På den 1 M104 som min er det i stedet for nu sat på tændings modulet, sådan at du blot ved at udskifte et lille stik, kan vælge om du køre på Oktan 95 eller 91 oktan blyfri altså 2 stik typer, der findes også et 3 stik til 89 Oktan, men det bruges kun hvis motoren har problememr med at den banker.
    Der findes disse 3 stik i 2 formater, med og uden KAT.
    Dem til KAT er grønne og dem uden KAT er hvide.

    Det eneste der sker ved at skifte dette stik eller dreje på denne omskifter er at tændingen stilles lidt mindre agresivt til de lavere oktan = mindre motoreffekt og lavere Km/l.

    Normal indstillingen er 95 Oktan blyfri med KAT på din motor. = ingen nedjustering af tændingen og ingen effekttab eller dårligere Km/l. tal.

    Det var jo først i midt 80erne man gik over til at vælge blyfri som standart på mercedeserne og væk fra 98 blyholdig Oktan indtillet tænding og over til 95 Oktan blyfri.

    Hvorfor stikket så stadig monteres det ved jeg ikke, men det kan være der er andre årsager det indvirker på også.
    Men det bruges IKKE på M104 motoren mere, det er derfor det er forseglet.
     
  3. MbW124

    MbW124 New Member

    Joined:
    10 September 2011
    Indlæg:
    55
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 320ce
    Km:
    250000
    Årgang:
    1993
    Super så ved jeg da det tusind tak Barbus 8) .
    Hvad med billed Nr. 2 er der nogle der kan svare mig på hvad det er?
     
  4. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Den omskifter bliver skam stadig brugt på m104 motorer. Jeg har en magen til på min m104 280´er, tag et kig i din originale instruktionsbog, der står forstillingen beskrevet.
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er rigtigt den stadig sidder der på alle M104 motore, men den bruges altså ikke mere, den er jo forseglet som du også kan se på billederne, ergo er det ikke meningen du skal begynde og stille på den 8)

    første M104 som jeg har eks. den har disse stik jeg omtaler på tændingsmodulet hvor du i stedet skal stille det.
    Jeg ved ikke hvorfor at den første M104 som min OGSÅ har denne omskifter, som bare sidder gemt af vejen inde bag styreboksene bag batteriet, men den er også plumberet for at man ikke skal bruge/pille ved den 8)

    Så selveom den står beskrevet er det altså ikke meningen du skal klippe plomberingen, jeg tror mercedes har ment at indstillings muligheden for nogle er gået galt og de har enten glemt at stille den tilbage til 95 oktan efter at have kørt på 92 oktan eller måske har stilelt på den og midstet effekt og derefter kommet til mercedes for at brokke sig over efekttab og dårlig Km/l. som nok kunen være en svær sag at finde ud af mellem værksted og bruger om hvem der har jsuteret den anderledes.
    Og deraf har man måske indført plomberingen så Mercedes med garanti kan sige at det ikke er dem som har forsaget motorhaveri som følge af forkert indstilling medførende motorhaveri grundet tændings banken osv.
     
  6. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Nu bliver jeg jo så lige lidt nysgerrig.
    Den er jo selvfølgelig også på min '87 230'er.

    Men hvor skal den stå når man som jeg, konsekvent kører på 95 oktan?
    - og nej, jeg har ikke en instruktionsbog :oops:
     
  7. Fox

    Fox New Member

    Joined:
    17 April 2011
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E-24
    Km:
    277000
    Årgang:
    1989
    Jeg fandt også sådan en "oktanvælger" i min bil. Det formoder jeg i hvert fald at det er.

    [​IMG]

    Men hvad svarer "S", "N", 1,2,3,5 og 7 i forhold til oktantal? :)

    Hvor skal den stå når jeg køre med 95 oktan?


    Vh. Frederik
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Da der står KAT på din, så betyder "S" premium bleifrei = mindst 95 Oktan blyfri.
    Nogle kan der også stå ECE på og de er som regel uden KAT og kan køre på rød og grøn benzin 98 Oktan. osv.
    Stilles den på "N" mener jeg det er mindst 92 Oktan.

    Her er noget beskrivelse af den mere precist:
    :arrow: http://www.w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD1/Program/Engine/103/15-0520.pdf
     
  9. Fox

    Fox New Member

    Joined:
    17 April 2011
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E-24
    Km:
    277000
    Årgang:
    1989
    Super, tak for hjælpen :) Så bliver den bare stående på "S".
     

Del denne side