Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Tikker ved starthjælp

Emne i 'El-system' startet af NielsEM, 12 September 2011.

  1. NielsEM

    NielsEM New Member

    Joined:
    5 April 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    310000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Triumph Spifire MKIV
    Bil nr. 2 Km:
    88000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Den løb tør for strøm søndag (stået med lyset tændt dag og nat...). KObler startkabler til fra fruens driftsikre Skoda, drejer nøglen lidt, alle lamper lyser i instrumentbordet, der er lys på vognen, tænker "Fedt" og hugger nøglen til højre i forventning om at mærke det blide ryk af 6 cylindre, der simultant går i kredsløb og sender tankerne og undertegnede på langfart - men, men, men....

    Der sker ikke en skid. Dvs, der lyder en sørgmodig, højlydt tikken - nærmest som om det kommer fra et maskingevær af plastik i dårlig kvalitet.

    HVad gik galt? HVad ER der galt?

    Og det var en 300 TE...
     
  2. MbW124

    MbW124 New Member

    Joined:
    10 September 2011
    Indlæg:
    55
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 320ce
    Km:
    250000
    Årgang:
    1993
    var det starteren du hørte tikke eller??
     
  3. NielsEM

    NielsEM New Member

    Joined:
    5 April 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    310000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Triumph Spifire MKIV
    Bil nr. 2 Km:
    88000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Godt spørgsmål... Jeg ved det ikke, i mine utekniske ører lyder det som et relæ, men det kunne nok godt være starteren. Lyden kommer nede fra, midt for, synes jeg.
     
  4. MbW124

    MbW124 New Member

    Joined:
    10 September 2011
    Indlæg:
    55
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 320ce
    Km:
    250000
    Årgang:
    1993
    det luder som om du skal prøve med nogle tykkere start kabler eller at lade dit bateri helt op så skal den nok komme..
    men ellers så prøv at skriv dit nummer så kan jeg lige give dig nogle hurtige fif over mobilen.
     
  5. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Du gør det forkert. Hvis du bare kobler startkabler på, skal du trække din startstrøm gennem dit afladte batteri - Det dur ikke altid.

    Prøv denne logaritme.

    1. Rødt kabel på donorbils plus-pol
    2. Anden ende af rødt kabel på modtagers plus-pol
    3. Sort kabel på donorbils minus-pol
    4. Drej nøglen helt over på modtagerbilen.
    5. Med nøglen drejet sættes den anden ende af sort kabel på modtagerbils stel - Endelig ikke på minuspolen på batteriet.

    Det giver lidt gnister men du bruger nu ikke al strømmen på et dødt batteri.

    Ellers kan du prøve FDM's anbefaling men lad gerne donorbilen stå i 5 minutter inden du forsøger at starte.

    http://www.fdm.dk/nyheder/giv-bilen-den ... tarthjaelp
     
  6. MbW124

    MbW124 New Member

    Joined:
    10 September 2011
    Indlæg:
    55
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 320ce
    Km:
    250000
    Årgang:
    1993
    men husk at holde øje med at start kablerne ikke bliver varme hvis det er de tynde bilige kabler kan de neblig godt blive varme og smelte 8)
     
  7. NielsEM

    NielsEM New Member

    Joined:
    5 April 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    310000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Triumph Spifire MKIV
    Bil nr. 2 Km:
    88000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Tak for jeres gode råd! Lige nu regner det og det er til min store overraskelse blevet mørkt, så jeg glæder mig til at prøve jeres gode råd af i morgen :)

    Tak for hjælpen!
    Mvh Niels
     
  8. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Hvorfor gøre det så svært.

    Plus til plus.

    Så piller du minuskablet af batteriet på 300 TE,eren og sætter start kablet på der. "På minuskablet."

    Så er du helt forbi det "dårlige" batteri. Og kan starte MB,eren.
     
  9. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Hvad så når man stopper motoren igen. Så er der vel ikke kommet noget strøm på batteriet.
    Problemet er jo ikke at starte motoren. At den ikke vil starte er jo blot en konsekvens af at der ikke er strøm på batteriet.

    Eller har jeg misforstået din metode ?
     
  10. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Hvis man sætte startkablet sådan at man kan sætte minuskablet på batteriet igen når MB er startede er det ikke noget problem. Og når kablet så er på plads lader bilen jo på batteriet. Men nu er jeg jo også prøvet det nogle gange efterhånden så det er ikke noget jeg tænker over.
     
  11. Love-Mercer

    Love-Mercer New Member

    Joined:
    26 Februar 2009
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E 2.0 aut.
    Km:
    221000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Fik starthjælp af falck for få uger siden og han brugte sin booster. Den klikkede ligesådan indtil han satte den direkte til den store bil og den startede uden problemer.

    Oplevede den samme tikkelyd nogle år tilbage da batteriet var færdigt. Fik dog startet med kabler til et fejeblad og fik skiftet batteriet efterfølgende samme dag og problemet var løst!

    Denne gang var det dog 'kun' generator el laderrelæet om man vil, hvis kul var slidte og problemet ku udbedres med i 1. omgang en stille banken på denne medens den var i tomgang og kullene gik 'ud' eller frem (disse sider på små fjedre og var slidte og sad tilbage) og der var fuld ladning og strøm på igen. næste dag, Mandag blev relæet skiftet. det kostede små 300 kr. når man kendte mekkeren. Dette kan dog nemt gøres selv. ca. 200 for delen vil jeg mene.

    Altså; Falck manden målte og batteriet var ikke problemet, senere var den helt gal og en anden falckmand med mere forstand vidste med det samme problemet var kullene (den ladede ik ordentligt men det gjorde den efter han bankede lidt på relæet)

    Det skal lige siges, den ladede ik ordenligt men den lyste ik i instrumentbrættet. Selvom dette virker fint.. Det blinkede lidt da al strømmen stort set gik. (fuld blæser, fuld visker i kæmpe skybrud, lys og alt) på motorvejen i tusmørke.. :-? Men lyste ik som sådan..
     
  12. NielsEM

    NielsEM New Member

    Joined:
    5 April 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    310000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Triumph Spifire MKIV
    Bil nr. 2 Km:
    88000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Hej alle - tak for entusiasmen og bidrag! Der skete det, at jeg i processen fik koblet hjælpebatteriet forkert på (så meget for at arbejde i mørke uden briller), hvorved et eller andet relæ (placeret bag ved batteriet) blev brændt af, men jeg kunne stadig lade batteriet og starte motoren. Men grundet relæ-problemet (tror jeg) lyste ABS- og ASR-lampen under drift, og jeg kunne ikke styre speederen, så bilen gik ujævnt og gik ud når den blev sat i D eller R-gear... Den blev hentet af Falck og kørt på værksted. Første bulletin lød på skiftning af relæ til ca 500 kr. Nu bliver den så kørt til syn.

    Og hvad lærte vi så af det?

    1. Få monteret et eller andet, så kørelyset automatisk tændes og slukkes.
    2. Lad være med at rode med batteri i regn og mørke.
    3. Bliv ved med at bruge 124forum.dk.

    Tak, alle sammen :lol:
     

Del denne side