Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Kaseret til syn..

Emne i 'Bremser' startet af Anders B. Jensen, 20 Marts 2011.

  1. Anders B. Jensen

    Anders B. Jensen Member

    Joined:
    23 September 2007
    Indlæg:
    157
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300CE 24V
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hejsa

    Har lige været til syn. Kasseret pga. rust på de langsgående bremserør (fra for til bag)
    Manden siger de skal skiftes.
    Jeg er lidt tæt af at skulle føre kobber rør helt frem til ABS blokken (De har jo en anden farve end de orginale)
    og det er svært at få lavet pænt som original.

    Hvad gør man her ?

    /Anders
     
  2. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Jeg vil da tro at Mercedes er leveringsdygtige i originale stål rør, ellers burde det være muligt at finde et gammeldags bremseservice værksted, som har et kraveværktøj som er kraftigt nok til stålrør. Fordelen ved kobber er at det er let at arbejde med og let at lave kraver på... Mindes at have lavet kraver på et stålrør engang, det var bestemt noget bøvl... Jeg ved så ikke om det er lovligt længere (det var det mens jeg var i lære) at man sætter en godkendt samler på røret feks under bilen, så bibeholder du dine originale rør ved abs blokken... Det skal absolut være en samler som er lovlig, dvs kun med kraver, og så står du igen og skal presse en krave på et stål rør med et håndværktøj :-? De kreative i gamle dage samlede lige røret med en samler bestående af skæreringe :D Men den løsning er absolut ulovlig og ikke anbefalelsesværdig...
     
  3. clubman

    clubman New Member

    Joined:
    27 August 2010
    Indlæg:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w203 c270 cdi
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Få det lavet i kobber det er som Søren siger meget meget nemmer at arbejde med end stålrør plus at de ikke ruster igen. Hvis du ikke kan leve med de har en anden farve så kunne du jo skifte de foreste osse. Det er jo ikke så slemt når man er igang :D
     
  4. MB4EVER

    MB4EVER Member

    Joined:
    29 Juni 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    C-280 Aut.
    Km:
    133
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Havetraktor
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Anders

    Jeg ville uden tvivl sætte kobberrør på hele vognen,så skal du aldrig mere bekymre om dem.


    Go søndag

    Morten
     
  5. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej
    Du køber en pakke med et komplet sæt bremserør præcis til din bil. det er det nemmeste og billigste med sådan et sæt. - det er koberrør, og nemt at arbejde med.
     
  6. Anders B. Jensen

    Anders B. Jensen Member

    Joined:
    23 September 2007
    Indlæg:
    157
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300CE 24V
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hey...

    Tror jeg vil spørge i synshallen om man må samle.
    Kan nemt lave nye kraver og er entlig ikke bange for stål rør, de har jo holdt i 20 år :)

    Vender tilbage med hvad de siger.
    Min gamle 300Der er blevet synet 4 gange med en samling på bremse rørerne. Så måske jeg er heldig ?? :)

    Anders
     
  7. MFO

    MFO Member

    Joined:
    30 Juli 2009
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vodskov
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 280Cdi
    Km:
    461000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2:
    Suzuki Grand Vitara
    Bil nr. 2 Km:
    75000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2004
    Hej

    På min er der en original samling ved torpedopladen, den er bare ikke synlig, når afdækningen til gearkassen sidder på.
    Jeg skiftede samtlige rør sidste sommer, det tog ca. 8 timer. Det værste var netop det lange, det var noget besværligt at få det passet til, så det sad i alle clipsene ved bagtøjet. God fornøjelse
     
  8. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg er enig, lav alle rør i kobber, og lav det så det ser pænt ud.

    uoriginale samlinger har været lovlige at lave, men er det ikke mere.
     
  9. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    stål rør blir du GODT NOK ked af at lave inden du blir færdig !!!!!

    lav det pænt i kobber som andre skriver.. det fortryder du ikke..

    mvh Michael.
     
  10. Anders B. Jensen

    Anders B. Jensen Member

    Joined:
    23 September 2007
    Indlæg:
    157
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300CE 24V
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    ja ja ja :D har forstået det nu.. :-D

    Har lige set i EPC at der skulle være en samle blok et sted ved topedoen...YES :-D
    Så må jeg se om den er der i virkeligheden.

    /Anders
     
  11. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Jeg stemmer oxe for kobberRør :)



    _BO_
     
  12. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    M.h.t. til at lave samlinger på bremserør, så er det ikke længere tilladt at lave samlinger der ikke er der originalt.

    Altså, du må ikke skifte det stykke rør der er tæret, men skal skift HELE røret, fra original samling til original samling. Det var tilladt tidligere, men det er efterhånden nogle år siden...

    M.v.h.
    Brian
     
  13. Poulsen3333

    Poulsen3333 Member

    Joined:
    17 December 2010
    Indlæg:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    403000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Så vidt jeg ved siger loven: at ved udskiftning af bremserør skal disse laves uden samlinger og ophold. Evt. pakninger skal være DS/CE godkendte. Materialet til brug af bremserør skal udføres i et ikke galvanisk materiale! Ergo er stålrør ulovligt da der vil foregå tærring i denne da sådan set alle andre metaller er mere ædel end det? Men nu har jeg haft et par nye biler de sidste par år /familie og bekendte/ og der har bremsesystemet været lavet i kobberrør (f.eks. Grand Vitara 2007 - Volvo C30 2008)

    Eller er jeg helt galt på den? :eek:
     
  14. jens

    jens New Member

    Joined:
    4 September 2006
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Km:
    276
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Fik at vide ved forårsklargøring at mine bremserør foran nok ikke gik gennem syn til vinter. Og spørgsmålet er så om der er behov for at skifte det hele - måske i kobber nu det er?. Merceren er fra 1992 og det er nok de originale rør som sidder der. Hvad kan der rådes til og er det en stor omgang med mekanikerregning m.v.

    Mvh
    Jens
     
  15. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Det er ikke så meget selve rørene der koster penge. Men tiden. Hvis det skal laves pænt og nydeligt.
     

Del denne side