Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

vejl. til udskiftning af klodser på 300 D

Emne i 'Bremser' startet af hoier, 28 September 2010.

  1. hoier

    hoier New Member

    Joined:
    23 April 2010
    Indlæg:
    59
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 T TD
    Km:
    502100
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej

    Jeg vil kaste mig ud i at skifte klodser på min skønne 300 D. men jeg mangler en vejledning i hvordan det udføres.. og efter som I drenge har været behjælpelige før.. så tænkte jeg om der var en som ville poste processen til en stakkels novice :)
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Foran.:
    Du starter med at åbne dækslet ned til slidindikator stikket, og trække stikket ud med en spidstang.
    Så skruer du de to 8 mm bolte (13) ud - hold igen med en 15 fastnøgle på kontramøtrikkerne.
    Calliperen kan nu vrides fri af bremseåget med en stor skruetrækker.
    Gamle klodser fjernes, og bremseåget skrues af.
    Bremseklodsernes anlægsflader på bremseåget kan nu renses med en kervskruetrækker, stålbørste eller en fil eller lign.
    Bremseåget genmonteres.
    På bremseåget sider der to glidestyr under gummimanchetterne, som trækkes ud og rengøres og smøres med bremsepasta.
    Calliperens stempel trykkes tilbage med en stor vandpumpetang, eller rørtang.
    Bremseklodserne påmonteres slidindikator, og smørres med bremsepasta på anlægsfladerne hvorefter de monteres i åget.
    Slidindikatorledningen føres igennem hullet i calliperen, samtidig med at calliperen lægges over på plads.
    Den ene monteringsbolt skrues i med fingrene, hvorefter caliperen presses på plads, og den anden bolt kan skrues i. (fjedrene skal overvindes)
    Stikket til slidindikatoren trykkes i, og plastlåget lukkes.

    Bagi.:
    De to styrepinde slås ud med hammer og dorn (ind mod midten af bilen) - og fjederblikket falder ud.
    Med en vandpumpetang trykker du stemplerne tilbage, og klodserne trækkes/brækkes ud med vandpumpetangen.
    Calliperen afmonteres, og renses på klodsernes anlægsflader med en fil eller lign.
    Calliper genmonteres.
    Nye klodser smøres på anlægsfladerne, og stoppes i.
    Nye styrepinde slås i, samtidig med at fjederblikket holdes på plads.

    Og wupti... så kan der bremses. :)

    NB. HUSK lige at træde et par gange på bremsen før du starter op, og begiver dig ud på landevejene.
    Du har jo lige trykket alle stemplerne heeelt tilbage. ;)
     
  3. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Totalt hjernedødt at kaste sig ud i at lave bremser når man ikke har prøvet det før.
    Få en til at hjælpe eller i det mindste checke op på at du gør det ordentligt.
    SIKKERHED !!!!!

    Søren S2

    PS: Eller fin beskrivelse af smeden.
     
  4. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Takker :)
     
  5. hoier

    hoier New Member

    Joined:
    23 April 2010
    Indlæg:
    59
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 T TD
    Km:
    502100
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Søren.

    Tak for det meget direkte svar :) det havde jeg nu også påtænkt mig.. men ville gerne kende processen til bunds inden jeg blev superviseret af en vismand :) og eftersom det er min hverdags bil.. så ville jeg aldrig gøre sådan noget, uden jeg er 100 % sikker på hvad jeg gøre, da af køre 240 km. på motorvej uden bremser der ikke er korrekt monteret, nok lige så dumt, som at tage en muhammed tegning til mekka i pilgrims færden.
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    jamen så velbekommen da. :-?
     
  7. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det er nok at stramme den lidt. Der er en første gang for alting. Enig i at det er en god ide at have en ved hånden der har prøvet det før.
    I foråret skulle min have nye bremser i bag. Havde aldrig prøvet det før, men havde da set det blive lavet nogle gange. Jeg aftalte med naboen (som har lavet bremser før) at jeg tog fat i ham hvis jeg kørte fast. Jeg endte med at få brug for ham, fordi den ene caliber sad fast. Enden blev at jeg fik skiftet både caliber, skive, klodser og hånd bremser. Så det var rart/nødvendigt at være to til at få luftet bremserne ud (der skal man være 150% sikker på hvad man laver). Og det virkede bare. Håndbremserne er det mest avancerede / svært gennemskuelige. Men med en Haynes manual er det altså ikke nogen uoverstigelig opgave. Tag altid en god prøvetur bagefter og husk at lade være med at køre som en sindsyg i starten, de skal lige køres til. Selvfølgelig kan de holde til at du klodser bremsen, med undgå det hvis du kan.

    For bremserne står for tur nu, har lige bestilt (pt. 35% rabat hos Gørløse!). Det regner jeg med selv at gøre når der kommer stumper.

    /Martin
     
  8. thulle

    thulle New Member

    Joined:
    21 Juli 2010
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Langeland / Lohals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D
    Km:
    350000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Hiace
    Bil nr. 2 Km:
    355000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    hej Guldsmed.

    (fjedrene skal overvindes) skriver du ?? hvad betyder det.
    Hilsen - Karsten
     
  9. NielsOle

    NielsOle Member

    Joined:
    5 Juli 2011
    Indlæg:
    231
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Haslev. Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300E
    Km:
    197600
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    160 CDI
    Bil nr. 2 Km:
    101500
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    der er da et par stykker der bor i nærheden af dig så du kan jo altid inviterer på kaffe så kommer der nok en eller to der vil give en hånd med. :D
     
  10. thulle

    thulle New Member

    Joined:
    21 Juli 2010
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Langeland / Lohals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D
    Km:
    350000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Hiace
    Bil nr. 2 Km:
    355000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Hej
    Jo der er et par Langelændere mere end mig med, men Langeland er jo lang.
    har skiftet skiver samt klodser højre side front, så kom problemet caliper skruerne i venstre side sidder fast ( Rust) har prøvet rust løsner + w40 hammerslag m.m. og intet virker. vil i morgen prøve med varme, men er det bolten eller omgivelserne der skal varmes op, der er snart ikke mere bolt hoved tilbage.
    Et lille tillægs spørgsmål, jeg har 2 knækkede Hjulbolte i mit venstre baghjul Hvad nu ??
    Foreløbig tak til et fremragende forum.
    Karsten
     
  11. thulle

    thulle New Member

    Joined:
    21 Juli 2010
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Langeland / Lohals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D
    Km:
    350000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Hiace
    Bil nr. 2 Km:
    355000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    jeg er tilsyneladende den eneste der ikke ved det, men omgivelserne varmes op og smut så kan bolten skrues ud.(youtube)
    Så mangler jeg de knækkede Hjulbolte
    Hilsen - Karsten
     

Del denne side