Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Skifter med et lille ryk?

Emne i 'Automatgear' startet af Backmann, 10 August 2011.

  1. Backmann

    Backmann New Member

    Joined:
    10 August 2011
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 260E Sportline
    Km:
    195000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej folkens.

    Jeg har for nylig erhvervet mig en 260E sportsline. Den har 194kkm på klokken, så den er rigtig fin.

    Den har dog en tildens til at have et meget kontant gearskift, selvfølgelig værst i de lave gear, og under acceleration.
    Jeg har prøvet at sammenligne med en 230E, og den skifter blødere synes jeg. Kan det lidt hårdere gearskift have noget at gøre med det er en Sportline model?

    Derudover synes jeg at den tager mange omdr. når man kommer på motorvejen. Helt eksakt 3500omdr ved 110-120 km/t
    dette er til sammenligning med 230E modellen noget højere omdr, men en større motor? Er dette normalt, og kan det være fordi det er en sportsline?

    Vh. Peter
     
  2. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    3500 rpm ved 120 km/h passer vidst meget godt hvis det er en 4-trins tomatkasse du har. Den sjældne 5-trins er lidt bedre her.

    260'eren skulle gerne skifte blødt og lækkert. Eks. skifter den allerede til 2. ved godt 4000 rpm modsat 300E der, hvis man fyrer den af, først skifter ved 6000 rpm. Dette blev lavet for at differentiere 260E og 300E der ellers kører med samme motor, hvor hullerne bare er lidt større i 300E. Derfor bør en 260 skifte blødt og lækkert uden nogen form for dramatik, med mindre man knalder til den, selvfølgelig.

    Det er vigtigt at din tomatgearsolie ikke er oldgammel. Der er flere gode vejledninger her på forum om hvordan man korrekt skifter olie på en Mercer.

    I dette underforum kan du læse en masse om andres erfaringer med MB tomatgearskasser.

    viewforum.php?f=27

    Og velkommen her på Danmarks bedste bilforum.
    Lav straks en grænse for hvor meget tid du vil bruge herinde hver dag. Ellers sidder du lige pludselig døgnet rundt bag skærmen lige som os andre. :whistle:

    Her er et link der beskriver den korrekte måde at kontrollere gearolieniveauet:

    download/file.php?id=3061
     
  3. Backmann

    Backmann New Member

    Joined:
    10 August 2011
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 260E Sportline
    Km:
    195000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Lasse.

    Olie og filter på gearkassen er helt nyt. Så det burde ikke være deri problemet ligger.

    Jeg har oplevet at den til tider kan være lidt længe om at skifte, og når den så skifter, kommer det med et ryk.

    Ligesom i en bil med manuel gear, hvor skifter op uden at slippe speederen (bare for at sammenligne følelsen)

    Det er som om at momentet måske ikke bliver taget af motoren i det at den skal skifte? Og der er for mange kræfter når skiftet foregår.
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det kan skyldes den hænger i ventilerne i ventilhuset og dette skyldes igen til tider urenheder, for gammel olie/filter.
    Det kan også være en justering af gearkassen der skal til.
    Der sidder også en overbelastnings kontakt/ventil der sørger for at forstilel tændingen så motor effekten aftages under gearskifte, hvis denne er deffekt har du også voldsomme gearskift, men ikke tøvende.
    Den kan dog skiftes igennem siden på gearkassen uden at afmontere den.
     
  5. Backmann

    Backmann New Member

    Joined:
    10 August 2011
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 260E Sportline
    Km:
    195000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kan der måles på om denne kontakt kan være defekt? Eller er det bare at prøve med en ny?

    Justering af gearkassen, hvordan sker dette?

    Jeg har selv automekaniker, men må indrømme jeg ikke har så meget erfaring med automatgearkasser, så er det noget jeg skal våde mig ud i, eller skal der en til der ved noget om det?
     

Del denne side