Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Das boot U-420 ABS / ASR ??

Emne i 'Ordet er frit' startet af hwidsted, 11 August 2011.

  1. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    hey rødder.

    fik besøg af BLACKSUGAR idag.. med BAMBUS modellen (som jeg har bestilt for 1½ år siden) af en fejludlæser.
    vi fandt ud af at nulstille alle SRS fejl.. og ved at "lægge" højre forsæde i bilen og sætte det røde stik på til selestrammer.. så forblir SRS lampen slukket.. D E J L I G T :-D

    M E N : ABS og ASR kan vi godt nulstille.. men så snart bilen ruller.. så lyser lamperne igen.
    fejludlæseren viser fejlkode 10.
    som lyder således : return/pressure pump motor or return/presure pump relay..
    er der nogen som har et godt bud på den ??

    pfh mange tak. Michael.
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Der sidder et par arbejdsrelæer under den sorte afdækning på ABS/ASR-blokken. Et af dem kan godt være blevet defekt, pga. oversvømmelsen :)
     
  3. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    et af dem klikker fint nok..
    det andet (4 ben) klikker når vi giver det strøm "manuelt"..

    Michael.
     
  4. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Men kommer der også noget ud af relæet? Kontaktfladerne kan jo godt være dårlige.
     
  5. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    EDIT: For sent igen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:



    Det er fejlkode 10 på ben 6 ikke?? Har fundet lidt, ved det er meget rodet/uforståeligt at læse. Men håber at det kan hjælpe lidt.Desværre har jeg ingen billeder til dette.

    A7/3k1 Solenoid valve relay skulle være det forreste i kørselsretningen/øverst relæ der sidder på absklumpen i motorrummet.
    A7/3k2 High-pressure/return pump relay skulle være det bagerste/øverste relæ.
    De sidder på toppen af absblokken hvis jeg har fundet det rigtige til din model.
    Det kunne tyde på at et/begge af disse relæer er stået af eller ledningerne til dem er blevet dårlige af dykkerturen.
    Hvis du er heldig skal de måske bare renses godt eller er fyldt med vand stadig. Måske skulle du tage en kontrolvejning mod en anden e420, for at se din resterende vandprocent :lol: :lol: :lol: :D
    Spøg til side, håber at du kan bruge lidt af dette volapyk. :D


    ASR FEJLSØGNING:


    ABS / ASR hydraulic unit, high-pressure/return pump relay (A7/3k2) Fejl søgning 8.0

    Fejlsøgning 8.0 ABS / ASR hydraulic unit, high- pressure / return pump relay (A7/3k2) Voltage supply N30 / 1 E 40 wc L 7 (2.40) (2.7) Ignition: ON 11-14 V Wiring, evt fejlsøgning 8.1:

    Fejlsøgning 8.1 Coil resistance N30 / 1 E 28 wb L 7 (2.28) (2.7) Ignition: OFF Disconnect N30 / 1 from contact box. 40-80 ] Wiring, A7/3k2

    Det skulle vist betyde at ABS / ASR hydraulic unit ikke får 11-14v eller en spole der er dårlig. N30 er kontrolboksen.




    ABS / ASR hydraulic unit, high-pressure/return pump (A7/3m1) Fejlsøgning 2

    Fejlsøgning 2.0 ABS MIL (A1e17) N30 / 1 E 40 wc L 76 (2.40) (1.35) Ignition: ON Engine: at Idle <2 V A1e17: ON 10-14 V A1e17: OFF A1e17, Evt fejlsøgning 2.1 12 Wiring, N30 / 1.
    Fejlsøgning 2.1 )Diode in ABS / ASR hydraulic unit, solenoid valve relay (A7/3k1 - Ignition: OFF Disconnect N30 / 1 from contact box. Ignition: ON Engine: at Idle A1e17: ON A1e17: ON Wiring, A7/3k1

    Det skulle vist være en ledningsfejl fra kontrolboksen eller Diode in ABS / ASR hydraulic unit, solenoid valve relay (A7/3k1)



    Fra den hydrauliske test:

    Fejlsøgning 2:ABS/ASR hydraulic unit, high- pressure/return pump (A7/3m1) and pressure reservoir J 250 bar at connection “SP“ Engine: at Idle Pressure increases quickly to 50 – 110 bar, then increase slowly to 150 – 200 bar. Charging time: maximum of 60 s Hydraulic connections leaking. If there is no pressure increase, or the increase takes too long (more than 60 s): 23 O 22.0, A7/3. If the pressure increase quickly to < 50 bar, and then slowly increases to maximum value, or then increases quickly and steadily to maximum value: Replace pressure reservoir.



    ABS FEJLSØGNING:

    Return pump (A7m1) or return pump relay (A7k2) Fejlsøgning 6.0


    Fejlsøgning 6.0: Return pump relay (A7k2) Voltage supply N30 E 40 wc L 15 Ignition: ON 11-14 V Wiring, Evt fejlsøgning 6.1 Return pump (A7m1)

    Fejlsøgning 6.1:Coil resistance N30 E 15 wb L 35 Ignition: OFF Pull ABS control module (N30) out of contact box. 40-80 ] Wiring, Return pump relay (A7k2).

    Det skulle vist være fejl på ledninger, Return pump (A7m1) eller Return pump relay (A7k2).
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Godt at høre min tester kunne klare opgaven :)

    Umidelbart finder jeg det dog underligt at den fejl 10 skulel have noget som helst at gøre med den fejlkode i har fået på return presurepump.

    Denne fejl vilel være der så snart bilen er startet og ikke først når den ruller :idea:

    Har i læst alle fejlkoder ud på alle stik forbindelser :?:
    Jeg tror elelr har en fornemmelse af at, selvom i fixer det return presure pump problem, om det så er selve pumpen eller relæet til den, så vil lampen stadig lyse.

    Er noget så simpelt som ABS sensorene tjekket ? både på forhjul OG bagaxel :?:

    Hvis i ikke har læst alle koder ud på alle stik, men blot taget dem i fandt nærværene, så kan der jo gemme sig en fejl omkring ABS sensorene ? og hvis ikke, så er det nok den pumpe, men det lyder underligt at den først skulle komme når bilen ruller, det kan jeg ikke helt få til at passe med fejlkoden.
     
  7. Henrik66

    Henrik66 Member

    Joined:
    14 Oktober 2009
    Indlæg:
    350
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    300E Sportsline
    Km:
    287000
    Årgang:
    1992
    offtopic

    Det er helt klart din DYKPUMPE der er stået af :lol:

    Den har ikke kunne klare vandmængden

    Håber du snart får fundet fejlen og synet U-420
     
  8. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    Nav OG følere til ABS er renset og gjort helt rene..
    bagtøjs føler er IKKE tjekket.. da jeg ik kan komme til den. !!!

    og jeg mener at BLACKSUGAR målte ud flere steder..
    de 2 relæer oven i ABS boxen : 1 af dem klikkede da vi testede flere steder. ( 6 ben )
    det andet ( 4 ben) klikkede ikke.. men er testet i dag.. og det klikker fint når det får strøm..

    spørgsmål : er det så HELE den ABS enhed i motorrummet der skal skiftes ??


    NYT IDAG ....
    fik styretøj målt ud..
    fik aircon fyldt op og tjekket.. KEEP COOL... dejligt..
    og jeg pillede de 2 pærer ud til ABS og ASR i inst. uret.. og kørte U-420 til syn..
    den gik lige igennem UDEN nogen form for anmærkninger .. andet end HOLD DA OP ET ARBEJDE DU HAR HAFT MED DEN !!! DET ORKEDE JEG IKKE !!!!!

    og både hjulcenteret og quickpot og synshallen var MEGET int. i det motorrum .. hehe og LYDEN !!!

    så det var jo dejligt..
    så jeg kom hjem kl 12.30.. og fik kopieret de sidste papirer om bilen.. og så at klokken var 13.30 !!!!! motorkontoret som har med afgift på biler at gøre lukker kl 14.00.. og ligger i ÅLBORG..!!! ca 55 km væk !!!!!
    så ud i 420'eren.. og afsted sydpå.. jeg holdte foran motorkontoret i ålborg kl 13.52 !!!
    fååååk såen en vogn går godt på motorvejen med 170-200 km/t !!!!!!! :gr8:

    så papirerne er afleveret vedr. afgift nu.. så er det KUN ventetiden tilbage..
    og jeg kan vel begynde på indvendig samling af det hele..

    men mangler de sidste 2 problemer med ABS og ASR !!!!!!!!
    ASR er nok LIDT træls at undvære til vinter kunne jeg forestille mig !!!!!!! hehe

    ps. DYKPUMPEN er KUN løbet tør for vand !!!!! = dejligt..

    Mvh Michael.
     
  9. Peder

    Peder New Member

    Joined:
    20 Juli 2009
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    ingen *bil
    Årgang:
    1900
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Tillykke med synet :congrats:

    Håber du får løst problemmet med ABS/ASR enheden.
    Jeg kan da overraske dig med at så længe din ASR lampe den lyser, så køre dit gasspjæld på nødprogram eller via mekanisk træk og ikke via den elektroniske styring.
    Derfor kan du kun give 2/3 gas = ikke helt så meget power, som når din ASR lampe IKKE lyser 8)
    Så selvom du synes den køre godt og alt det der på motorvejen osv. :mrgreen: så kan du glæde dig til at der er mere i vente :gr8:

    Jeg havde selv lige fejl på mit elektroniske gas regulering efter skift af toppakning, så kikkede jeg lige ude i motorrummet og fandt ud af jeg havde glemt at montere et træk fra den elektroniske servomotor og op til gasspjældet.
    Så da jeg skulle træde på speederen, så skulle den lige 1/3 del ned før bilen tog gassen og det er helt normalt eftersom den så går over og bruger det mekansike træk der også er på dem :-D men det kan kun tage de 2/3 og deraf den mindre effekt til rådighed. :p

    Men lige under højre bagsæde, der sidder soklen til alle følerne på bagaxlen.
    Jeg kan ikke lige huske hvad symbolerne betyder, men her er det legende let at få målt om din bagtøjs føler virker / hjul følerne, nu er jeg ikke helt haj til hvordan det sidder på V8erne da de skiller sig lidt ud fra de andre, men følerne kan man nemt komme til under højre sæde under lydisoleringen man lige let løfter til side.
    Så sidde der et plastik låg man lige skal tage af og her under sidder stikkene.

    Men du finder ALT du behøver at vide om ASR og ABS på denne side
    http://qclt.com/train/w202/w202/tractco ... efault.htm
    jeg har lavet et indlæg omkirng i denne tråd:
    viewtopic.php?f=30&t=1976

    Når den spøger i ASR siden under Tech Info om det er ASR III eller ASR IV eller ASR V, så er din med (ASR III) hvor speeder sensor og gasspjælds føler samt den elektriske motor er 3 seperate enheder.
    Først med ASR V blev disse enheder samlet i 1 enhed. som man kender det fra eks. ASR på E320
    Min 300E-24 har også ASR III
     
  11. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Vil da også lige sige tillykke med synet :congrats:
     
  12. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Stort tillykke :D :D

    Nogen gange er det nemt at få synet sin bil. Min blev omvejet med registringssyn ca. 10 meter fra synshallen.
    Med hul i udsødningen og lidt andre småting. Selvom bilen var iorden er det da dejligt at det kan gå så hurtigt. :D
     
  13. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    Bambus.. i starten var den lidt gal med spederreaktionen..
    men motoren ble stoppet og startet igen nogle gange.. og den har ikke gjort det i en uge nu..
    så tror sku ik den kan mere end den kan nu.. og det er RIGELIGT !!! 8)

    Michael.
     
  14. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    der er kommet en svag snurrelyd fra motorrummet nu her de sidste dage..
    tror det er et leje i vandpumpen.. ( = dyr ??)
    men vil ik rode mere med ASR og ABS osv nu her.. FØR jeg ved hwa afgiften er.

    men der er kommet lidt mere ro på det hele nu her.. hehe

    mvh og god wekend til alle.. Michael.
     
  15. Henrik66

    Henrik66 Member

    Joined:
    14 Oktober 2009
    Indlæg:
    350
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    300E Sportsline
    Km:
    287000
    Årgang:
    1992
    Hey Michael
    Tillykke med synet, håber du finder fejlen med dit ASR/ABS


    ---
    - Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  16. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Stort tillykke med synet, du har jo også lagt ca. 3-4 timer eller mere i det. :)
    Øhhh altså, jeg troede ikke at en bil kunne blive synet uden ABS lampen.
    Den skal da lyse ved start og slukke når motor er startet, og så tænde igen ved kørsel hvis der er noget galt, eller er der noget jeg har opfattet forkert ??.
     
  17. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    man ska "bare" ha snakketøjet lidt i orden.. og snake om ALT MULIGT ANDET !!! hehe
    så han til sidst blir lidt tidspresset.. SÅ KØRER DET FOR DIG::

    Mvh Michael.
     
  18. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    :gr8: :gr8: :gr8: :gr8:

    ja tilykke med det...

    ja ellers må du jo lodde en ledning
    fra ladelampen af så er der ikke mere vrøvl med den
    først når generatoren er død.
    offtopic offtopic
    Gjorde engang det triks på en fiat 127 hvor det var olielampen der ikk
    ville pga dårligt olietryk
    dam hvad gør man så jeg gjorde sådan og manden
    der købte bilen kørte i 3 år i den
    så kunne karossen ikke mere....
    ingen grund til og rutte med tingene når de stadig virker.
     

Del denne side