Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Oliekøler (til hvad?) utæt i front - venstre side

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af PJL, 5 August 2011.

  1. PJL

    PJL New Member

    Joined:
    17 Februar 2011
    Indlæg:
    13
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24 aut.
    Km:
    240000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Audi 100 Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    344000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Hej.

    Min 300E-24 har en oliekøler nederst i venstre side, der er lidt utæt.

    Spørgsmålet er, hvad den køler? Motoroile, gearolie, servoolie oder was? :?

    Har ikke mulighed for at se ordentlig efter på lift før om nogle dage :cry:
     
  2. NielsOle

    NielsOle Member

    Joined:
    5 Juli 2011
    Indlæg:
    231
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Haslev. Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300E
    Km:
    197600
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    160 CDI
    Bil nr. 2 Km:
    101500
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    HELT KLART OLIE KØLER TIL AUTOKASSE DU KAN SE DET PÅ FARVEN PÅ OLIEN RØDLIG AUTOMATKASSEOLIE
    :-D :-D
     
  3. PJL

    PJL New Member

    Joined:
    17 Februar 2011
    Indlæg:
    13
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24 aut.
    Km:
    240000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Audi 100 Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    344000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Tak for svar!
     
  4. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hvis du mener inde i venstre forskærm bag kofangeren er det oliekøler til motoren :D
     
  5. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Oliekøler til automatgearkassen er indbygget i vandkøleren, og vil umiddelbart ikke lække olie ud i det fri. Så det må være en oliekøler til motoren, ligesom på turbodiesel udgaven, de har det med at blive ædt op af salt og bliver derfor utætte... :-(
     
  6. smejpongen

    smejpongen Member

    Joined:
    3 Maj 2008
    Indlæg:
    145
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej. Jeg har en 300d fra 1991, hvor der var oliekøler på (jeg lavede et indlæg for et par måneder eller tre siden) den blev også utæt. Jeg rykkede den af og forbant slangerne, og har ingen problemer. Jeg vil da lige påpege at det er en diesel, og at jeg kører som en på 46. Hvis du kører som en der har en 300e 24v (hvad du jo har) så ved jeg ikke om det går. Det tror jeg det gør, eftersom vi jo lever i politibilstaten Danmark. Mvh Jørgen.
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Meget vigtigt, så vigtigt at man smadre sin motor hvis IKKE man gør noget før næste tur...

    Den køler som er den ENESTE køler der sidder i venstre side af bilen (300E-24) nede foran venstreforhjul inde bag kofangeren.
    Det er 100% din Olie køler til din motor olie, slangerne til den kommer oppe fra din oliefilter konsol.
    Olien til denne bliver konstant tilført, den er temperatur styret fra oliefilter konsollen af.
    Hvis den sprænger rigtig meget læk MENS du køre, så vil du aldrig opddage det før end du HAR smadret din motor.

    Hvorfor: fordi først og fremmest så sider de fleste ikke og stire sig blindt på deres olietryks føler og køre du på motorvej, så vil der stadig være tryk trods der ingen olie er, fordi luften med mange omdrejnigner også skaber en form for tryk, jeg har selv været ude for det samme, masser af olietryk men INGEN olie til stempler = smadret motor men ok, jeg kørte så også godt 160 Km/t. da det skete og det første jeg gloede på var olietryks manometeret. som stod på 3 bar helt i top.
    indtil jeg kom ned under ca. 3000 omdrejninger. så faldt den drastisk og lyden af smadret stempler og plejlelejer der klapre var enorm.

    1 anden ting som ikke vil rede dig er din oliestands måler advarsels lampe.
    Denne SKAL være aktiveret i 60 sek. inden din lampe tænder og hvis du har en læk og al din olie fosser ud, så går der ikke 60 sek. før den har tømt mere af end den kan suge op og få rundt i motoren. = død motor.

    Jeg kan fortælle at jeg også på et tidspunkt kørte med en olielæk og det var KUN rent og skær held at jeg opdagede den fordi jeg kun skulel en meget kort tur og så at jeg trak spor efter mig 3-5 cm. bredt olie...
    Da jeg startede motoren fossede det bare ud af en af slangerne :shock:
    jeg var dog KUN 800 Meter til en tankstation, så jeg topped helt op med olie til lidt over maks på olie pinden og skyndte mig så ned til tanken. uden mange omdrejninger.
    Da jeg kom ned til tanken, havde den ædt så meget olie at jeg KUN lige kunne se olien slikke olie pinden i biunden.
    Og jeg kørte kun 800 Meter, hvad sker der så ikke når man køre på motorvej mends det sker :shock:

    Så jow dette oliespild det køre man absolut ikke med, hvis man ønsker at bilen skal beholde nuværende motor.

    Og hvad endnu vigtigere er HVORFOR går der så læk på slangerne som er en klasikker... jeg tror ikke det så meget er olie køleren men mere en af slangerne du har en læk på. men ret mig hvis jeg tager fejl
    Der skal nemlig side 2 gummi dutter på slangerne som ikke kun er til at holde dem samlet, men er der for at de ikke skal ligge og gnave op og ned af bundskjoldet og beslaget på skærmen som precis var det der var årsag til min sprang læk.
    Det er noteret i mercedes reparations bøgerne at disse skal side meget precist lige der hvor slangerne går forbi bundskjold og beslag/kofanger så de ikke slides over.

    En anden ting er at oliekøleren er der IKKE fordi motoren kan presses hårdere, den er der faktisk fordi motoren blvier ekstrem varm hvis man om sommeren holder i tomgang, det er HER at motorolien kan blive op til over 100 grader varm, dette ved jeg fordi min er udstyret med olie temperatur visning og så sanrt man så køre, køles motorolien ufatteligt hurtigt ned igen, dette vilel ikke ske hvis man ikke havde olie køleren.
    Faktisk ligger olie temperaturen på 78 grader når du køre 200 Km/t. på motorvej fordi olie køleren sidder der, og ved 110 Km/t. blvier den så lidt varmere fordi der ikek er lige så stor vind til at køle motorolien.
    Så moffe kørsel er faktisk = varm motorolie cute
    Den olie køler sidder der bestemt ikke for sjovt.

    Så nu håber jeg da at tråd starter ser dette og ikke bare er kørt videre :roll:
     
  8. Eldi

    Eldi New Member

    Joined:
    10 Januar 2010
    Indlæg:
    77
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 24V ce
    Km:
    291
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    BMW
    Bil nr. 2 Km:
    203
    Bil nr. 2 Årgang:
    2003
    Det var så dagens (nyttige) lektion fra Brabus ! tak for det 8) 8)

    -men kan man så købe pakninger til olikøleren eller SKAL det være et nyt olikøler man skal lede efter ved læk?

    vh

    Elias
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Håber da det man skriver er nyttigt :)

    Men pakninger til oliekøleren kommer nok an på hvor din olielæk er henne, om det er i selve oliekølerens rør eller om det er omkring omløber tilslutningerne eller om det er slangen der er gået læk på ?

    Jeg ved at det kan være noget rigtig møj at få omløberne af oliekøleren, Jacob havde vist en som var så genstridig at der til sidst skulle ny oliekøler til fordi trods den var blevet varmet op og alle tricks var afprøvet, så ville omløberen kun af hvis den tog resten af gevinstykket med af :p
    Men den tid den sorg.
    Kom da lige til at se der er en temperturstyring af olietilføslen, så det har jeg lige rettet i forrige indlæg.
    Men hvis det er din oliekøler der er læk, så er sandsyneligheden for at det er den der skal skiftes næsten så godt som sikker.
    Hvis det er ved dine omløbere hvor slangerne tilsluttes, så er det tvivlsomt om det bare er at skrue dem af, rense omløber og gevin og så smide den på igen, det tror jeg ikke helt på, det er nok korrosion der har forsaget hul eller andet. og en løs omløber tror jeg heller ikke rigtig på.

    Der bruges ikke nogen pakninger til omløberne så vidt jeg kan se ud fra denne beskrivelse du nok kan få brug for 8)
    :arrow: http://www.w124-zone.com/downloads/MB%2 ... 8-1300.pdf
     
  10. PJL

    PJL New Member

    Joined:
    17 Februar 2011
    Indlæg:
    13
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24 aut.
    Km:
    240000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Audi 100 Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    344000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Hej.

    Tak for fantastiske svar fra alle! Det er bestemt noget, jeg kan bruge, og faktisk er jeg ret glad for, at det er oliekøleren (eller slangerne) til motoren, der er læk, for så har jeg også fundet ud af, hvorfor motoren bruger mere end en liter olie pr. 1000 km. :-D
    Jeg må hellere få det fikset hurtigst muligt for at undgå motorhavari :eek:

    Jeg frygtede egentlig, at enten stempelringe, ventilpakninger eller lign. var slidte, men med en repareret oliekøler/slanger, vil olieforbruget nok falde til et minimum.

    Motoren snurrer ellers fint, og ja, den bliver brugt som den omdrejningsvillige kværn, den er.

    Det har indtil videre været ren fornøjelse at være 124-ejer - dette forum er bestemt et af de allerbedste jeg har oplevet, med mange gode indlæg og sobert sprog :gr8:

    Hilsen Peter
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er fordi du er ny herinde :lol: ej det er nemlig en knas godt forum, hvor mange af os også kender hinanden, ad os der skriver her :mrgreen:

    Husk at man skifter ikke "bare" sin slange, den kommer med rør osv. Så du skal helt op og have fat i oloefilter konsollen.
    Ret svært tilgængeligt og møj svært.
    Der sidder også 2 oringe på olie rørene ved oloefilter konsollen og disse er en god ide at skifte 8)
     
  12. PJL

    PJL New Member

    Joined:
    17 Februar 2011
    Indlæg:
    13
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24 aut.
    Km:
    240000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Audi 100 Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    344000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Hej alle.

    Blot til oplysning vil Mercedes have 1520 kr. + moms = 1900 kr. :slap: for nye slanger til oliekøleren!!!!

    Det er for sindssygt. De kan desværre ikke skaffes uoriginalt eller brugt, så jeg tror, jeg vil prøve at få repareret de gamle evt. hos Slangespecialisten eller et andet sted.

    Hvis nogen har et sæt brugte slanger liggende, så skriv endelig til mig!
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hejsa igen,

    Jeg stod i samme situation og du ønsker ikke at skifte de slanger, det er forde der følger rør med osv helt op til oloefilter konsolen, derfor er de så dyre og møj ham rende besværlige at skifte.
    Så det du gør er at købe et stykke slange hos eks Sivertsen der handler med landbrugs maskiner osv.
    De har sådan nogle olie slanger der sælges i meter mål.
    Jeg gav 70 kr. For en meter 8) og så skal du bare bruge 2 spændebånd og 2 stykker metalrør du stikker inden i hvor det skal samles 8)
    Det er en 100 kr. Løsning som holder, jeg snakker af erfaring. 8)

    Jeg lavede en tråd der omhandlede selv samme problem du nu står i. Jeg kan bare ikke lige finde den :|
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
  15. PJL

    PJL New Member

    Joined:
    17 Februar 2011
    Indlæg:
    13
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24 aut.
    Km:
    240000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Audi 100 Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    344000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Det er helt sikkert oliekøleren, der er utæt og ikke slangerne/rørene - heldigvis :D

    Den skal selvfølgelig skiftes - er der nogen der har sådan en fætter liggende :?:

    Hilsen Peter.
     

Del denne side