Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Aflader sig selv på underlig vis?

Emne i 'El-system' startet af Fox, 24 Juli 2011.

  1. Fox

    Fox New Member

    Joined:
    17 April 2011
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E-24
    Km:
    277000
    Årgang:
    1989
    Hej,

    Jeg er ret pludseligt stødt på et problem med min 190´er, benziner. Forleden morgen da jeg ville starte bilen, var den helt død for strøm. 3-4 volt målt på batteriet. Jeg tænkte at jeg nok bare havde glemt at slukke for et eller andet dagen før, så jeg fik ladet batteriet op igen og monteret det på ny. Det virkede fint, den startede og kørte som den plejer. Generatoren lader fint på batteriet.

    Men så her en dag efter er batteriet helt fladt igen (2-3 volt målt). Og jeg har ikke glemt at slukke noget, så den står altså og taber strømmen selv.

    Jeg prøvede så tricket med at pille minus polen på batteriet fra, sætte en pærer i mellem minus på batteriet og stel på bilen. Der er fint lys i pæren, så plus fra batteriet har altså pludselig fået en fin forbindelse til stel på bilen. Jeg har forsøgsvis demonteret en for en af alle sikringerne i boksen, uden at pæren vil holde op med at lyse.

    Har i et godt bud på hvor henne jeg skal kigge efter en fejl? Umiddelbart virker det ret mystisk for mig det her :)

    Jeg har den nye model OVP-relæ med rød top og 2 sikringer monteret.

    Venlig Hilsen en lidt irriteret Frederik :)
     
  2. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    prøv evt at lade batteriet op,, og måle strøm på det fuldt opladet..
    og lad det stå 1-2 døgn UDEN af være monteret.. og mål så på det igen.. batteriet kan jo være "klappet sammen" !!!

    mvh Michael.
     
  3. Fox

    Fox New Member

    Joined:
    17 April 2011
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E-24
    Km:
    277000
    Årgang:
    1989
    Hej Michael,

    Jeg har også overvejet om batteriet er klappet sammen. Men selv om det muligvis er det, er det vel ikke meningen at plus på batteriet bliver ledt ud i stellet på bilen?

    Jeg har et andet brugt fuldt opladet batteri monteret nu, nu må vi se hvad der sker med det. :)

    Vh. Frederik
     
  4. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Hvis det er en lille pære du har sat imellem skal der ikke meget til at få den til at lyse, og ur og radiobackup bruger altid en smule strøm og vil så trække det igennem den pære. Vil umiddelbart også skyde på at batteriet er faldet sammen.
     
  5. Fox

    Fox New Member

    Joined:
    17 April 2011
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E-24
    Km:
    277000
    Årgang:
    1989
    Hej Lars,

    Ja, det var en ganske lille pære jeg prøvede med. 12V 2W. Så i har heldigvis nok ret i at det "bare" er batteriet der er færdigt.

    Men det bliver spændende at se i morgen, om det nye brugte batteri har overlevet natten, hehe :)

    I skal have tak for jeres hjælp. Fedt forum !

    Vh. Frederik
     
  6. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Frederik

    Prøv eventuelt også at pille ledningen fra til generatoren det kan også være den der trækker strøm.

    H. Søren
     
  7. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,470
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    offtopic
    @Lars190
    Jeg tror du har fået virus, der står noget mærkeligt i bunden af dine indlæg.


    Bendix
     
  8. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    :yes: :yes: :yes: En virus jeg nok aldrig slipper af med :gr8: :gr8:
     
  9. Fox

    Fox New Member

    Joined:
    17 April 2011
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E-24
    Km:
    277000
    Årgang:
    1989
    Hej Igen,

    Nå, nu har den igen tappet et andet ellers ok batteri for strøm, så det er altså desværre ikke bare batteriet er er klappet sammen. Jeg har nu prøvet at pille ledningen til generatoren fra, så må vi se om det er der den aflader.

    I så fald er det en defekt generator?

    Vh. Frederik
     
  10. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min gamle w123 kortsluttede inde i generatoren og afladede batteriet, men jeg fik dog en advarsels lys i instrument bordet for det. Dvs. at den røde lampe for generator/afladning lyste selvom bilen var slukket og nøglen fjernet.
     
  11. Fox

    Fox New Member

    Joined:
    17 April 2011
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E-24
    Km:
    277000
    Årgang:
    1989
    Hej Alle,

    Ja, den er god nok. Det er igennem generatoren at den aflader. Jeg pillede kablet fra batteriet til generatoren fra i går, og der er stadig fuld spænding på batteriet nu.

    Jeg opdagede ved samme lejlighed, at ved kablet/ledningerne der løber fra plus fra batteriet til generatoren, for enden af det kabel ved generatoren sidder der et stik der er helt smeltet sammen. Så det højst sandsynligt her at fejlen findes :) Jeg er ikke sikker på om den blå samlemuffe er originale, eller noget eftermonteret fusk

    Her er et billede af det smeltede stik.

    [​IMG]

    Ved i hvor et komplet nyt kabelsystem med stik til generatoren kan købes? Jeg kan ikke finde det ved Gørløse.

    Vh. Frederik
     
  12. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Et er sikkert: den blå muffe er en såkaldt "strømtyv" eller på godt dansk: fusk og klamp på højt plan :whip: :)
     
  13. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Nogle vil hævde at fordelen ved at montere en strømtyv er at man altid ved hvor man skal lede, når bilen ikke vil køre.

    Det bliver så noget rigtigt skidt når man har brugt mere end en.

    rules
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    ArGrrr det er det værste at finde i sin bil, klamper løsning uden sammenligning :p

    Jeg har fundet disse 2 numre omkring kabel til en 190E, men om de er rigtige ved jeg ikke.
    Det kan både Gørløse og Mercedes helt sikkert se hvis du oplyser stelnummer.

    Men det her er dem jeg kunne finde:

    A 201 540 69 10
    A 201 540 64 10
     
  15. Fox

    Fox New Member

    Joined:
    17 April 2011
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E-24
    Km:
    277000
    Årgang:
    1989
    Ja, sikke da noget fusk. Men tak for numrene, jeg prøver at høre Gørløse ad. :)

    Siden den strømtyv er monteret, er den gule ledning der går fra det smeltede stik til generatoren så egentlig også noget fusk? Skal den ledning overhovedet være der?

    Men det er da dejligt at fejlen umiddelbart virker til at være så banal.

    Har i nogen ide om, om jeg kan skade generatoren eller andet ved at køre i bilen indtil jeg får et frisk kabel monteret? Så længe man bare piller pluspolen på batteriet af, når bilen holder stille i længere tid, kan det nemlig godt lade sig gøre at køre i den. Det har jeg gjort de sidste par dage :oops:

    Jeg har dog ikke turde at starte bilen efter at jeg opdagede den her smeltede strømtyv i morges.

    Vh. Frederik :)
     
  16. Joand

    Joand Member

    Joined:
    19 Juli 2009
    Indlæg:
    150
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE 24V
    Km:
    301000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det kan muligvis være at man har koblet kørelys til her. Man kobler et relæ til d+ , så når generator lader trækker den relæ.

    Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
     
  17. Fox

    Fox New Member

    Joined:
    17 April 2011
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E-24
    Km:
    277000
    Årgang:
    1989
    Hej igen,

    Så fik jeg et "nyt" brugt, men særdeles fint kabelsæt til generatoren sendt fra Gørløse. Monteret det, og alt ser ud til at fungere :) Dog har det nye kabelsæt jo ikke den gule fuskede ledning, eller andre tilsvarende. Så jeg køre altså nu uden nogen ledning til det stik på generatoren, som den gule ledning sad monteret på før.

    Men som sagt det hele ser ud til at virke, og den aflader ikke mere. Så jeg skal vel ikke bekymre mig om at den gule ledning nu ikke længere er monteret?

    Vh. Frederik
     
  18. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,470
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Ahh jeg ville nu følge den til enden, hvorfor er den der? Den kan jo være monteret pga en fejl andetsteds.


    Bendix

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     

Del denne side