Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Nybagt MB-ejer med flere spørgsmål

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af ClausX, 11 Maj 2011.

  1. ClausX

    ClausX Member

    Joined:
    23 April 2011
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300-24 TE Sportline
    Km:
    320000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    Chevrolet Corvette
    Bil nr. 2 Km:
    200000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1975
    Hej 124-Forum,
    Jeg er nybagt MB-ejer og nyder lige nu at lære min ”nye” bil at kende. Det er en herlig 300TE-24 fra 1991, som FDM har gennemgået for mig med en relativt god testrapport som resultat. Til trods herfor har bilen nogle skavanker, som jeg får brug for forummets hjælp til at løse.

    Først og fremmest vil jeg takke for dette herlige forum, som jeg allerede har trawlet igennem og lært en masse, samt den gode rabataftale med Gørløse Auto, som jeg også allerede har benyttet.

    Nu til mine spørgsmål, som spænder over flere emner end blot motor. Hvis I mener jeg bør flytte de andre spørgsmål til andre dele af forum, så gør jeg gerne det, men i første omgang kommer hele listen her:

    1. Selvom motor og gearkasse fungerer fint ved alm. kørsel, går motoren ujævnt i tomgang (som er ca. 6-700 rpm). Når der gives gas er der ingen unoder overhovedet J. Endvidere dør motoren umiddelbart efter start (når motoren er varm) og skal hver gang startes endnu engang. Hvis jeg giver lidt gas samtidig med at motoren startes, holder den sig normalt i gang, men sådan skal det jo ikke gøres! Når motoren er kold, starter den første gang, men går ujævnt i tomgangen, som nævnt.


    2. Jeg har også et irriterende elektrisk problem: når bilen er kold (f.eks. efter at have stået ude om natten) virker centrallåsen ikke, og jeg må låse op mekanisk. Senere på dagen (når det er blevet lunere?) er der ingen problemer. Jeg ved ikke om det er et temperatur/fugt problem, men det synes så….

    3. Jeg skal have skiftet en knækket forfjeder (jeg vil naturligvis skifte dem begge) og begge bremseskiver/klodser foran. Findes der en god værkstedsmanual til denne model (Gørløse rynker på næsen ad Haynes), som kan hjælpe mig forbi de værste faldgruber, når jeg laver mekanik på bilen?

    4. Til sidst et hjertesuk. Motoren lækker olie og undervognen er sovset godt til. Toppen er tør og ren. Jeg kan ikke umiddelbart se hvor lækagen er, og det er ikke nemt at komme til at lave en motor-rensning (motorrummet er fyldt godt ud). Er der nogle specielle steder jeg skal være opmærksom på først?

    Mange venlige hilsner
    Claus
     
  2. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    velkommen og tillykke med din dejlige 300te har samme bare i diesel
    hmm fjedre !! de er livsfarlige med mindre du har den rette fjederspænder,
    olie under vognen, tja det er der vist en del af dem der gør, jeg har selv haft svært ved at finde alle årsagerne men tag og damprens den nedenunder så kan du nok bedre se det

    hilsen carsten
     
  3. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
  4. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Hjerteligt velkommen og tillykke med den fine bil.

    1. Kontroler OVP relæ. Sidder bag batteri (bag plastafdækning) Der findes 2 modeller, et med 1 sikring ovenpå og et med 2 sikringer. Har din 2, er det fint,. Har det kun 1 sikring, er det bare med at skifte straks. der findes utallige tråde her inde hvor det viser sig at alverdens problemer forsvinder når relæet skiftes til den nye model.



    2. Med den rigtige fjederspænder er det 30 minutters perlestensarbejde for dummies at skifte 2 fjedre. Uden det rette værktøj er det bedst med en ambulance stående stand-by. På en Mercedes er fjedrende spændt MEGET hårdt op. Almindelige fjederspændere bliver flået fra hinanden og og sådan en fjeder kan flyve over 100 mtr.

    http://autoimport.dk/mercedes_webcatalo ... /KA-7308K/
     

    Attached Files:

  5. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hehe ambulance , jeg overlevede endda at skære fjederen over fordi fjederspænderen sad ubehjælpelig fast
    og vupti blev vinkelsliberen slået ud af hånden damn de er farlige
     
  6. ClausX

    ClausX Member

    Joined:
    23 April 2011
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300-24 TE Sportline
    Km:
    320000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    Chevrolet Corvette
    Bil nr. 2 Km:
    200000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1975
    Hvor svært er det at skifte indsprøjtningsdyserne? Og vides det om denne løsning også virkede for Peter24V? Tråden sluttede jo brat efter dit indlæg med løsningen, der virkede på din bil.

    MVH
    Claus
     
  7. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    ''Gratis'' online manual:

    http://www.w124-zone.com/downloads/MB%2 ... index.html

    Jeg havde også et stort oliespild fra min -24. Toppakningen var tæt, skiftet for 100tkm siden. Den er oftest utæt bagerst på motoren.
    På min drypper den lidt fra ''forkamret'', altså forrest på motoren hvor vandpumpe osv. sidder.
    Den er utæt ved olie nivaue måleren, den sidder på venstre side af bundkaret med 2 bolte og en enkelt ledning. Du kan lyse ned på den under indsugningsrøret til luftfiltret. Hvis der er dråber på den er den sikkert utæt i stikket, men det kan selvfølgelig være pakningen.
    Min var meget utæt ved de to rør der går ind i oliefilterkonsollet. Det sidder bagerst på venstre side af blokken. På de to rør sidder pakninger som bliver lidt slidte med tiden, der er ingen omløber på rørene men en unbraco bolt der holder rørene på plads. Hvis du kan kigge ind under bilen og op på starteren (som sidder lige under konsollet), så kan der være løbet olie ned på starteren og derefter bundskjoldet. Hvis du piller luftfilterkassen af kan du nemmere se ned på konsollet. Min var også våd af motor olie på gearkassen. Pakningerne er ikke lige til at skifte. Du skal have bundskjold, starter, fartpilotactuator af og løsnet olierør op til oliekøleren for at skifte dem. Den kan også være utæt fra olietryksmåleren der sidder bagerst på filterkonsollet.
    Se evt. min tråd her: viewtopic.php?f=25&t=5295
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    4.
    Med hensyn til vask af motor, så er der lige nogle steder du skal passe meget på.
    Den første er selvfølgelig over på din venstre inderskærm hvor tændings modullet sidder.
    Den anden er hvis du har fartpilot og eller Antispind på bilen, så har den elektronisk gas regulering med den el motor som sidder nede under indsugnigns manifolden.
    Den vil du ikke have vand ind i og selvom den er designet til at være "stænk tæt" så har mange af dem utætheder så hvis du spuler direkte med haveslange og specielt højtryks renser, så spuler du simpelthed vand ind i den og det dør den af i løbet af 1 måneds tid når motoren er rustet sammen inden i, den koster 9200 Kr. og fåes ikke Uorg.

    i det hele taget er det en dårlig idé med højtryks renser i mine øjne, da der også sidder mange slanger og remhjul osv. som ikek tåler at blvie spulet med vand da fedt i kugler lejer kan blive spulet ud og slanger til vakum måske blvie blæst af eller luftslangerne til indsugningen blive fyldt med vand.
    Her snakker jeg kun om benzin motoren som du jo ogås har.

    Mit råd er at få afmonteret bund pladen og luftfilter kassen, dækket dit tændings modul til og trukket en pose over el motoren til dit gasspjæld samt speeder positions føleren der sidder opp bagerst på inds- manifolden.
    Og så gå i gang med at sprøjte noget motorvask rundt hvor der er meget beskidt og evt. rense efter med en lille tandbørste eller større opvaske børste og herefter "skylle" efter med rigelig mængder varmt vand, gerne så varmt som det kan fåes ud af hanen.
    DL44 er også rigtig godt til at fjerne smuds og fedt fra motorblok, men skal bruges på store flader og ikke hvor der sidder gummibøsninger og andet plastik.
    Om nødvendigt, så gentag prosesse flere gange.

    Olie spild herefter skal tjekkes efter en kort tur hvor bilen lige får lov at blive driftsvarm, så man ikke sviner for meget til at kunne se "udspringet" af utætheden.

    Det er hyppigt at de har en lækage fra forkammer hvor de 4 flader mødes med den lille grønne gummi pakning.
    Som oftest skal dette blot pakkes om og så sviner den ikke mere, men det kan være svært at få 100% tæt ude nbrug af flydende pakning også, selvom Mercedes forskriver at man ikke må bruge dette.
     
  9. erecords

    erecords New Member

    Joined:
    12 Februar 2007
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej, hivs du skal have hjælp kan jeg varmt anbefale Jacob fra JTC "djaabo" fra dette forum, som er 124 ekspert og rimelig at handle med. Mvh. Troels 8)
     
  10. ClausX

    ClausX Member

    Joined:
    23 April 2011
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300-24 TE Sportline
    Km:
    320000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    Chevrolet Corvette
    Bil nr. 2 Km:
    200000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1975
    Tak for alle de gode råd. Jacob fra JTC har nu udskiftet mine forfjedre og ompakket forkammeret for at løse oliespildsproblemet. Sidstnævnte synes dog ikke løst endnu. Jeg har derfor langt om længe fået bilen op på et par høje bukke og er gået igang med at afrense motorrum og undervogn på forsigtig vis som anvist af "Brabus". Håber dermed at finde lækagen.

    Jeg er også ved at skifte bremseskiverne foran, men de driller noget. De sidder godt FAST. Jeg har fjernet den lille fastgørelses-skrue og forsøgt at banke bremseskiven løs med lette slag fra bagsiden med en plastikhammer (som anvist i Haynes manualen). Men uden held - er der nogen der har et godt tip til at få skiverne af inden jeg ødelægger noget? Vil det hjælpe hvis man evt. banker de to styre-dyvler ud? (er det muligt?)..........

    På forhånd tak og med venlige hilsner

    Claus
     
  11. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Angående skiver så skal de bare have en ordentlig en med en stor hammer, Jeg blev også forskrækket over hvor meget min assistent gav dem....dyvlerne kan ikke komme ud, de skal blive

    med venlig hilsen

    _BO_

    pas bare på ikke at ramme inderskærmen med hammeren :)
     
  12. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hvad går den rabatordning med Gørløse Autoimport ud på?????
    Har købt dele hos dem til fine priser,men har da ikke noget imod at få extra rabat hos dem :eek:

    Mvh
    Chr
     
  13. ClausX

    ClausX Member

    Joined:
    23 April 2011
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300-24 TE Sportline
    Km:
    320000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    Chevrolet Corvette
    Bil nr. 2 Km:
    200000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1975
    Tak til BO/Bindse for støttende ord. Plastikhammeren blev skiftet ud med en mukkert og efter et par solide dask fik jeg skiverne af.

    MVH

    Claus
     
  14. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Alle forumbrugere får yderligere rabat på alle reservedele.
    Hvis du går ind og kigger under fanen "Rabataftaler" - efter du er logget ind her på forummet - kan du læse meget mere,
     
  15. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Tak for hjælpen Nick!!!

    Mvh
    Christian
     
  16. ClausX

    ClausX Member

    Joined:
    23 April 2011
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300-24 TE Sportline
    Km:
    320000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    Chevrolet Corvette
    Bil nr. 2 Km:
    200000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1975
    Opdatering:
    Efter afrensning af motoren (så godt som jeg var i stand til) kunne olie lækagerne lokaliseres. Det var, som flere havde spået, kontakten til olieniveaumåleren samt oliefilterkonsollen der lækkede. Endvidere dryppede det fra automatgearkassen. Mens jeg ventede på at Jacob (Djaabo) fik tid til ordne disse ting, opstod der tillige en benzinlækage et sted mellem tank og motorrum. Benzinen tapløb fra en dækplade, som sidder under bilen i højre side mellem bagbro og automatgearkassen. Jeg tror pladen beskytter benzinpumpen m.m. Jeg kunne ikke komme til stedet (har ingen lift eller bukke) men fik tømt tanken med en hævert og bilen blev derefter transporteret til Jacob på et fejeblad.
    Jacob ordnede olielækagerne og fortalte, at bezinlækagen tilsyneladende blot stammede fra en løs benzinslange. Men, da jeg kom hjem med bilen i dag, var den gal igen. Benzinen tapløb igen fra samme sted. Ringede fluks til Jacob, som mente at der måske var hul i benzintanken…..? Men, men, tanken ser fin og tør ud og benzinen tapløber fra dækpladen, som sidder meget længere fremme. Jacob havde ellers strammet den løse benzinslange og prøvekørt bilen uden dryp. Har nogen et godt bud på hvad benzinlækagen kan skyldes? Jeg er ved at blive lidt trist over min ellers fine Mercedes…..suk.
     

Del denne side