Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Niveuregulering, pumpe og gaskugler ;-)

Emne i 'Niveauregulering' startet af gel, 18 Marts 2008.

  1. gel

    gel Member

    Joined:
    30 Januar 2008
    Indlæg:
    175
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 500E
    Årgang:
    1892
    Hej igen

    Dejligt forum "vi" har her 8)

    Hvordan virker niveaureguleringen, findes der lidt tegninger/billeder og text om det?
    Der kommer lidt olie ud af en pumpe der er forbundet med den store hydraulik beholder, - kræver det en ny pumpe og bruges den kun til niveaureguleringen?
    (kan man evt koble det fra, hvilken betydning vil det evt få?)
    Så er det gaskuglerne, har de noget med niveaureguleringen at gøre?

    Var det for mange spørgsmål i samme emne, - ja det var så et til :lol:
     
  2. neuhof

    neuhof New Member

    Joined:
    9 Marts 2008
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    jylland nord
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    "T" E250TD
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    200 TD
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Niveauregulering

    Hej Gel,
    et meget spændende emne - som jeg har "krydsforhørt" mange - der måske burde vide noget om det :oops: , men uden at blive meget klogere.
    Her er mine egne iagttagelser. Da jeg købte en 88 TD' manglede den arm som er monteret på undervognen, og som åbenbart fortæller niveaureguleringen, hvor meget bilen er belastet.
    Bilen var med andre ord i absolut sænket gangster stil 8) , hvilket egentlig så meget smart ud - da jeg så fik monteret den manglende "arm", pumpede den sig til gengæld HELT op - hele tiden, meget passende når hele familien + svigermekanikken og to store vovser sku med ud at køre :shock: , men ikke særlig rart når man kun var et par stykker i bilen, så var det så som så med komforten.
    Jeg er kommet frem til - efter nogen mediteren over emnet - at min niveaureguleringen VIRKER - men at det der skal styre den ikke gør :roll:
    Længere er jeg så ikke kommet med fejlfindingen - men lur mig, om ikke der er et klogt hoved her på dette herlige forum, som ikke kan dy sig for at afsløre mysteriets sammenhæng :p
    Mvh
    Bjørn
     
  3. JCH911

    JCH911 New Member

    Joined:
    7 November 2007
    Indlæg:
    81
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Porsche 911
    Bil nr. 2 Årgang:
    1968
    Den lille arm som du omtaler virker som et lille joystik, der styrer en ventil der regulerer trykket i dine støddæmpere. Denne arm kan (skal) indstilles således bilen har en passende højde på bagakslen. Når bilen bliver belastet på bagakslen aktiveres den lille arm og trykket øges i støddæmperene, således højden reguleres til normal igen.

    Det lader til at du i dit tilfælde har fået indstillet armen til at give et for højt tryk, således bilen altid står for højt.

    Kan ikke give dig en forklaring på hvordan du indstiller den, men endten kan det findes i en Haynes bog eller kan det være en anden herinde ved hvordan dette gøres.
     
  4. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Ja, dine gaskugler er som fjedrene bagpå.

    Mmmh hydraulik, jeg har skiftet mange gaskugler på Citroën Xantia'er 8)
     
  5. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
  6. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    funktion:
    Når bilen er tom, skal fjedrene bære bilens vægt alene.
    når der læsses 100 kg+ i synker bagenden ned, dette skal støddæmperne modvirke, ved at pumpe sig op, til det oprindelige niveau er nået igen.

    justering: bilen skal være tom.
    i ventilen der sidder under bunden , er der et 4 mm hul, og i armen der sidder på ventilen er der også et 4 mm hul, disse 2 skal sidde over for hinanden.
     
  7. neuhof

    neuhof New Member

    Joined:
    9 Marts 2008
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    jylland nord
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    "T" E250TD
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    200 TD
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Deres Kongelige Højhed,
    Det prøver jeg i morgen, og TAK :D for svaret på en - for mig - gammel gåde. Oplysninger om MB niveau reguleringer, må næsten have været klassificeret på linje med NATO's nukleare mellemdistance raket forsvar :lol: :lol: INGEN jeg hidtil har vendt emnet med, har kunnet oplyse noget af betydning - bare skift de komponenter der mest sansynligt er defekte, så får du ram på problemet på et tidspunkt - ja tak hvad havde det hjulpet, hvis jeg ikke vidste det med de to 4 mm huller :?:
    Mvh
    Bjørn
     
  8. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Start med at skaffe det et WIS fra mercedes, så har du al den information du vil have, oplysninger om niveauregulerings systemet er frit tilgængelige der.
     
  9. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Velbekomme
    skulle det være en anden gang.
     
  10. gel

    gel Member

    Joined:
    30 Januar 2008
    Indlæg:
    175
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 500E
    Årgang:
    1892
    Er "gaskuglerne" blot nogle olie beholdere??

    se billede
     

    Attached Files:

  11. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Ja, men der er også luft i (tror jeg nok) adskilt af en membran! Der er faktisk lidt som en Citroën.
    Chr
     
  12. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    eller .......gas ?
     
  13. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Gassen er nitrogen
     
  14. Chrone

    Chrone New Member

    Joined:
    12 April 2011
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Km:
    300000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Er der nogen der ved hvilken vej jeg skal justere den "lille" arm for at sænke bilen har desværre ikke adgang til en lift så det skal gøres på jorden desværre
     
  15. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    På stabilisatorarmen sidder der en arm der er fast monteret med en U bøjle. Den arm går over til niveau regulerings ventilen.
    U bøjlen løsner man lidt og drejer hele armen opad, så sænker man systemet, men det er meget lidt den skal drejes
     
  16. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    du køber dig to ramper og kører op på de er billige, dernæst kan du med motoren i gang ligge nedenunder og skubbe armen frem og tilbage til du synes du har fundet den korrekte højde, selvfølgelig skal den jo være afmonteret på gevindstykket først
    gaskuglerne er at sammenligne med støddæmpere og det der ligner støddæmpere er hydraliske løftere
    hvis du skifter en slange eller et rør ud ,er systemet selvudluftende, dvs 5 mand i og en tur til kbh så er der garanteret ikke mere luft i

    :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
     
  17. Chrone

    Chrone New Member

    Joined:
    12 April 2011
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Km:
    300000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg takker for de hurtige og gode svar jeg går i gang med det samme :gr8:
     
  18. Chrone

    Chrone New Member

    Joined:
    12 April 2011
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Km:
    300000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nu har jeg prøvet den løfter sig fint ( drejede den forkerte vej men skal den kunne sænke sig selv eller skal der vægt på for ned vil den ikke har haft armen der sidder på ventilen helt af men ned vil den ik
     
  19. Chrone

    Chrone New Member

    Joined:
    12 April 2011
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Km:
    300000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nu spørger jeg nok dumt men skal der ikke også sænknings fjedre på?
     
  20. Chrone

    Chrone New Member

    Joined:
    12 April 2011
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Km:
    300000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kan det passe at de 40 mm sænknings fjedre er noget kortere end de org når de står ved siden af hinanden
     

Del denne side