Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Olielampe lyser...

Emne i 'Diverse' startet af Tommy190E, 15 Juni 2011.

  1. Tommy190E

    Tommy190E New Member

    Joined:
    1 Juni 2011
    Indlæg:
    162
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland, 54.781435,11.531053
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D automatic
    Km:
    660000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej

    Kørte idag en tur til kbh, uden problemer, i min dejlige 190E'er 2.0 fra 84.

    Da jeg så kørte hjem, og var nået Farøbroerne, begyndte min Olielampe at lyse. Jeg blev straks opmærksom, men kunne ikke holde ind til siden, så kørte videre, til jeg var ovre broen. Men inden jeg nåede dette, slukkede lampen igen. Mærkede ingen ændringer, eller bemærkede lyde osv, og min Olietryksviser, var stadig i top, den reagerede ikke på det.

    Kørte videre, og 5 minutter senere skete det samme. Dette skete yderligere en gang. Hvad får den til at gøre dette?

    Jeg tjekker olien jævnligt, og jeg tjekker igen om et par timer, når bilen er kold, men den har ikke brugt olie før, og ej heller er der tegn på oliespild osv...
     
  2. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Tommy

    Du mener nok din olie-niveau lampe :?:

    Hvis der er nok olie på, så er føleren uden tvivl defekt, men det kan jo være at den lidt længere tur har fået kondens- vandet i motorolien til at fordampe. Det er ikke unormalt hvis du til hverdag kører små ture. Så det kan jo være at en halv liter olie løser problemet.

    På en 124ér sider den i venstre side(i kørselsretningen) af bundkaret med én ledning på, ved ikke om det er det samme på en 190ér :?:

    Så byt til nyt næste gang du skal skifter olie hvis den er def. :D og køb org.
     
  3. Tommy190E

    Tommy190E New Member

    Joined:
    1 Juni 2011
    Indlæg:
    162
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland, 54.781435,11.531053
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D automatic
    Km:
    660000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeps, min olie niveaulampe:)

    Jeg bytter til nyt ved olieskift
     
  4. Tommy190E

    Tommy190E New Member

    Joined:
    1 Juni 2011
    Indlæg:
    162
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland, 54.781435,11.531053
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D automatic
    Km:
    660000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hvad hedder den føler. Kan ikk finde den hos Gørløse
     
  5. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Sådan en oliestands måler er langt mere advanceret end man lige går og tror.

    Dem som læser denne tråd bør læse dette dokument omkring virkemåde, da det kommer bag på ret mange at den eks. først virker når motorolien er over 60 Grader varm, samt at der sidder en micro processor til at styre hvordan og hvornår den skal lyse 8)
    Det er nemlig ikke bare en tænd slukke føler med en lampe i den anden ende.

    Læs følgende:

    :arrow: http://www.w124-zone.com/downloads/MB%2 ... 8-3100.pdf
     
  7. Tommy190E

    Tommy190E New Member

    Joined:
    1 Juni 2011
    Indlæg:
    162
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland, 54.781435,11.531053
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D automatic
    Km:
    660000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Brabus

    Nu har jeg læst det, menm hvad skal jeg heraf udlede?
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    At du nu måske er blevet klogere på hvordan den virker, ikke nødvendighvis det samme som at vide hvorfor din gør som den gør.
    Men det er som regel et godt udgangspunkt i at finde en fejl, det er først at sætte sig helt ind i hvordan tingene virker 8)

    En måske lidt overset viden kan være at det kan være svært at holde føleren over 60 Grader ved motorvejs kørsel hvis bilen ikke har sine motorbundskjolde på, dette fordi luftkølingen modarbejder føleren ved at nedkøle motor olien i bunden af oliebundkaret.

    Dette ved jeg med sikkerhed fordi min W124er Brabus er udstyret med temperatur føler i olie bund proppen og hvis jeg køre uden mit motorbund skjold, så sker der simpelthen det at min temperatur falder når jeg køre på motorvej og det er precis til ligeomkring 60 Grader.

    Hvad skal du så bruge den information til, jow ser du, jeg tænker på det sådan her.
    Når nu du ved at din oliestands måler kun kan måle din oliestand så længe den er over 60 grader varm, så kan der ske det at du starte med at køre og bilen blvier varm og når måske op på 80 grader osv. og lad os antage din oliestand ligger lige på kanten til at være for lav og til at aktivere oliestands lampen.
    Nu køre du så på motorvej, som medførre et højere omdrejnignstal og dermed også en øget hastighed på olie gennemstrømningen i motoren.
    Men da olien er længere tid om at "sive" ned fra topstykket end den blvier født med, så vil den mængde motorolie som befinder sig i gennemstrømningsen/motoren og dermed ikke i bundkaret nu være større og dermed vil der være mindre olie i bundkaret, ikek meget, men nok til at aktivere din oliestands måler, men nu da du jo har bevæget dig ud på motorvejen, så sker der samtidig det at luftkølingen på bundkaret har medvirket til at oliestandsmåleren nu er uvirksom fordi olien ligger lige under 60 grader.

    Kan du se hvor jeg vil hen?
    Nu køre du nemlig så fra motorvejen og olien er så varm at bundkaret straks er varmt igen og så virker din oliestandsmåler igen, og vupti, så tænder din lampe.
    Jeg har set dette fenomen så tit, at jeg er ret sikker på at det må være fenoemenet der er tale om.
    Min far havde en 300E som gjorde det samme når den var på grænsen til min. på olie pinden.

    og fordi olie mængden så igen blvier større i bundkaret fordi man falder i omdrejninger så slukker den igen.
    Men husk på at olie standsmåleren faktisk skal have været aktiveret i hele 60 sek. før den giver lys i lampen for at eliminiere at den tænder hvis man tager et skarpt hjørne så olien kortvarigt forsvinder fra oliestandsmåleren.

    Det var bare sådan lidt nogle af de tanker/erfaringer jeg har gjort mig omrking den måler. ;)
     

Del denne side