Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Skifte manuel ud med automat?????

Emne i 'Automatgear' startet af Hermansen, 9 Juni 2011.

  1. Hermansen

    Hermansen New Member

    Joined:
    22 November 2010
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230TE
    Km:
    300
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej venner

    Jeg har en 124 TE fra 90 - det er en 2,3 benzin med manuelt gear. Det er godt knoklet og jeg kører meget i byen med konstante gearskift, så jeg kunne godt tænke mig at få automatgear i bilen.... Kan det overhovedet lade sig gøre og hvad vil det koste???

    Vh
    Claus
     
  2. Johnson

    Johnson Member

    Joined:
    3 Maj 2010
    Indlæg:
    355
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    A124 E220
    Km:
    210000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Hermansen

    Så vidt jeg ved er det ikke helt billigt og nemt, men det kan godt lade sig gøre.. Jeg ville nu nok udskifte hele bilen og købe en med automatgear:)... Medmindre din bil virkelig betyder meget for dig he he..

    Hej fra John
     
  3. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    det er ik sååå galt at lave..
    vi har bygget mange om.. mest model 123..
     
  4. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    du skal bruge:
    -en aut. gearkasse (det havde du nok gættet) 4 trins (5-trins er en noget størere omgang)
    -Skifte konsol
    - stang mellem skifte konsol og gearkasse
    - andet pedal ophæng med bred bremsepedal og minus koblingspedal
    -lednings forbildelse til kontakter på gearkasse kick down og P-N-D kontakt
    -kick down kontakt under speeder
    - rat aksel rør og tændingslås, hvis skifte konsolen er så ny at der er kabel til ændingslås og bremsepedal
    - der er sikkert også mere når du kommer igang
     
  5. Hermansen

    Hermansen New Member

    Joined:
    22 November 2010
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230TE
    Km:
    300
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for jeres hurtige svar.

    Det virker som lidt af et projekt - og jeg kan ikke selv gøre det. Så Hwidsted, kan du give et slag på tasken hvor meget det kan komme til at koste???

    Vh
    Claus
     
  6. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    ka du selv finde en gearkasse ?
    for der er MINDST 2 forskellige typer.. een hvor starteren sidder på motorens venstre side.. og een på højre..

    mvh Michael.
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er altså ikke så nemt enda. Der er forskel på længde og aut og manual gearkasse.
    Det ville sige at kardan akslen også er kortere på en bil med aut.

    Der er også forskellige størelser flange og kardan aksler + at gearingen i bagtøjet og gearkassen skal passe sammen, ellers ville den gå for mange omdrjeninger ved for lav fart eller omvendt og miste trækkraft.
    Der ville også være problemer med speedometeret hvis gearkasse og bagtøj ikke passer sammen.

    Det største problem er nok at gearkassen kommer fra en 300 Motor på 188Hk og skal på en 230 med 136 hk og mindre moment + en anden moment kurve. Den ville aldrig kunne komme til at skifte perfekt!
    Gearkassen ville også skifte for tideligt, da en 230 går flere omdrejninger end en 300 motor

    Havde det været en gearkasse fra en 200E eller 220E kunne det måske blive nogle lunde.
    Men det er nok nemmest at finde en bil hvor du har det hele til at flytte over. Bagtøj, trækaksler, kardan og gearkasse, pedaler og div dimser:)
     
  8. Hermansen

    Hermansen New Member

    Joined:
    22 November 2010
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230TE
    Km:
    300
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det lyder som lidt af et projekt - så jeg tror det bliver sat på stand by....
     

Del denne side