Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

V-power til 230e

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af 18051998, 7 Juni 2011.

  1. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Har lige tilmeldt mig dette forum,da jeg er blevet ejer af 230E årg 87 8) Jeg har haft lidt problemer med tomgangen,når den er kold.Har så tanket V-power(oktan 99) fra Shell et par gange,og bilder mig selv ind,at den både starter og går bedre i tomgang 8) Har hørt om andre 230èr med problemer med tomgangen ved koldstart,så vil gerne høre om der er andre herinde,der har mærket forbedringer ved brug af V-power benzin!!!
     
  2. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Uden at jeg er helt sikker, mener jeg at have læst at bla. BMW skriver at deres motore yder bedre på 98/99 i forhold til 95 octan.
    Jeg har prøvet V-power/99 octan på min gamle 450 slc 5.0 og w123 280e, samt min ''nye'' 300e-24. Og jeg oplevde en bedre tomgang samt lidt mere moment i slc'eren og w123'eren (de er begge bygget til 98 octan). I w124'eren oplevede jeg kun lidt bedre trækkraft, men da bilen stadig er lidt ny for mig kan jeg ikke være helt konkret.
    Mener også at nogle w124 (min iblandt) kan justere tænding/osv efter tændings banken, hvilket de gamle mb'er ikke har.

    Iøvrigt havde jeg justeret tændingen manuelt på w123 for at køre på lavere octan. Og i instruktionsbogen på min w124 står der at den kan løbe varm hvis man kører stærkt i langf tid med for lav octantal.
     
  3. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Vi har haft flere biler på rullefelt, og lavet effektmåling med/ og uden V-Power, på papiret er der også en betydelig forskel
     
  4. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    jeg har brugt V-power på min 450 sl fra 71.. min 57'er bel air med 5.7 liters V8'er.. min 230E model 124..
    på SL'eren og chevy'en var tydelig mærkbar forskel.. ingen tændings banken eller noget.. og gik generelt MEGET bedre..
    på min 230'er var der knap så meget forskel.. men den går bedre på det..

    mvh Michael.
     
  5. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Det jeg mærker mest effekt ved V-poweren er,at den nærmest springer i gang ved første hug,og går mærkbart bedre i tomgang.Ved accalation er der ikke noget videre at mærke i forhold til 95 blyfri.
    Der står i superblyfri tankdækslet,og mit spørgsmål er så....er det højere oktan end 95 blyfri???
    Uanset om det er,vil jeg forsat bruge V-power,da jeg syntes det har en positiv effekt :gr8:

    Mvh
    Christian
     
  6. sundebo

    sundebo New Member

    Joined:
    5 Marts 2008
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300e24v-sportline
    Km:
    215000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Ford Escort RS
    Bil nr. 2 Km:
    90000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Jeg har en bedre motorgang trækkraft ved brug af V-power. Tror på at motoren har bedre af denne benzin, når vi ikke længere kan fylde oktan 98 på tanken.
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har altid kørt på 98 Oktan blyfri på min brabus og det kan altså stadig fåes meget få steder indtil vi trådte ind i 2011, spørgsmplet er så hvorfor udgik 98 Oktan på mange tankstioner som stadig havde denne benzin, det var noget med et EU regulativ eller sådan noget mener jeg, hvorfor spørgsmålet omkring hvorfor Shell så fortsat må sælge deres 99 Oktan er ret interesandt. :|

    Men Q8 i Roskilde havde 98 Oktan Grøn benzin indtil 2011 og sådan har der været flere større byer i hele DK der har haft det.

    Pointen jeg vil hen til er at jeg har også prøvet at køre på både "rigtig" Oktan 98 Blyfri og så Shells 99 Oktan V Power.
    Ligeledes har en af mine kolegaer som har en Passat 1.8T og vi begge deler samme oplevelse af at Shells V-Power ikke giver det samme som når vi tankede rigtig 98 Oktan grøn benzin.
    Der er stor forskæl på om jeg tankede 95 elelr 98, men om jeg kørte på 99 V-Power eller 95 Oktan, det var ligefedt.

    For at gøre sammenligningen fair, valgte jeg at køre 5 tankfulde på hver type.

    Selvom eks. en 300E-24V motor er designet med bankefølere så er det jo ikek hensigten at dette system skal kompensere for at man køre på et for lavt oktantal, dette belaster motoren unødvendigt og den blivere varmere end normalt.
    Derimod skifter man den lille prop af et gummi stik som sidder på tændings modulet alt efter hvilken Oktan man har til hensigt at køre på og på den måde stilles tændingen til dette, så der netop ikke opstår tændings banken.

    Så selvom man har tændings banke følere så er det altså ikke hensigten med disse, at de skal aggere oktan kompensatore, det er blot en sikkerheds foranstaltning og ikke et automatisk oktan justerings system.

    Men efter at jeg så ikke kunne køre på 98 Oktan benzin mere, så valgte jeg at prøve at køre på deres Dynamic Oktan
    Den er efter min mening bedre end 95, men kun hvad angår Km./l.
    Og jeg nægter at give de penge 99 V-Power koster, det er dyrt nok at tanke i forvejen.
    Og når jeg så tilmed har 33 Øres rabat på "stander" prisen altså oven i alle evt. andre rabatter og priskrige, så hodler jeg mig nok til Q8 Dynamic. nu er en 300E-24 jo også designet til at køre på 95 Oktan ab fabrik.

    Så min oplevelse med V-Power er altså en lidt blandet fornøjelse, hvilket jeg synes meget godt bekrafter hvor induviduelt det forhodler sig fra motor til motor.
    Jeg vil tro at dem som har en bil der er designet til at køre på 98 Oktan, som køre på 95 Oktan, de vil selvfølgelig mærke det fordi tændingen stilles mere optimalt i forhold til ydelse med et højere oktan tal.
    Men har man en bil som er desiget til at køre på 95 Oktan, vil man jo netop ingen ydelse hente i og med tændingen stadig vil stå samme sted.

    På eks. E230 der stiller man jo netop tændingen på det multi stik som sidder i motorrummet, sådan et man hiver op og sætter i den position til den benzin man vil køre på, og her er det altså direkte tændingen man stiller på og det er DEN der er årsag til de ekstra HK. og ikke benzinen, benzinen gør bare at man KAN køre på 98 Oktan.

    Til sidst vil jeg vove den påstand at der er mere placebo effekt i det, end det man reælt får ud af eks. V-Power 99 Oktan.
     
  8. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Er der så nogen der har prøvet en octanebooster?? prøvede det på min slc med den gamle røde octan 98 og ''toppede'' den op til 101-102 octan. Det syntes jeg også jeg kunne mærke.

    Er Super Blyfri ikke octan 98?? Det står der også ved mit tankdæksel, vil det så sige at den er bygget til 98 octan, men kan køre på 95 octan. Og der der så ingen forskel på om en 300e-24 kører på 95/98 octan?
     
  9. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Kan man overhovedet få 98 oktan længere???V-poweren er jo 99 oktan,og ganske rigtig ca 60 øre dyrere end 95 oktan (det er ikke noget shell reklamere med på deres prisstander),og for de extra dyrere dråber bør der også være en effekt, men jeg kan forstå,at der er blandede følelser for V-poweren herinde,og måske er Q8 Dynamic ligeså god!!!
    Til Morten:Jeg er ligeså meget i tvivl om det er 95/98/99 blyfri min kører bedst på,når der står superblyfri i tandækslet!!
     
  10. RnC180

    RnC180 New Member

    Joined:
    24 Juli 2010
    Indlæg:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    C180
    Km:
    227000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ifølge instruktionsbogen til min W202 er Super Blyfri min. oktan 95.
     
  11. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,255
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Om tirsdagen koster V power det samme som 95 og efter at vi i Ringsted har fået en 'Haahr' tank så er priserne virkelig dykket! Hvis man lige kigger på priserne, er de gået fra omkring 11-12kr til nede ved 11kr og få øre. Det er virkelig lækkert :cool:
    Igår så jeg sågar benzin til under 11kr... jeg kan ikke huske hvornår at dette sidst er set!

    Så nu kan man måske snart tanke op for under 900-1000kr :yipi:
     
  12. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,255
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Sorry for offtopic men jeg blev bare så glad for at se det :mrgreen:
     

    Attached Files:

  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Precis, super bleifrie er betegnet som mindst 95oktan blyfri.
    Dvs bilens tændings system er designet til 95 oktan.
    Ergo får man intet ud af et højere oktan.

    1 ting folk ofte misforstår er at selve oktan tallet ikke i sig selv giver nogen effekt, det tillader blot en mere eller mindre agresiv tænding.

    Derfor er der desværre mange som lever højt på den placeebo effekt V-Power den har skabt.
    Bevares der er jo noget at hente, men det kræver altså at tændingen følger med og det gør den kun manuelt på eks 230E som maks kan stilles til 95 oktan.

    Jeg er ret sikker på at de ældre fra før ca. 1985/86 som ikke kørte med katalysatorer, var designet til netop 98 Rød oktan og disse vil man helt sikkert kunne opleve denne effekt forøgelse på, hvis man som udgangs punkt formoder at disse biler i dag er omstillet til 95 Oktan med blyerstatnings midler.
    Men har man kørt på 95 uden den har været omstillet, så vil det ikke give noget.
     
  14. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Ja,det er præcis det som BRABUS beskriver,som jeg oplever ved min 230èr,at den har en mere eller mindre aggresiv tænding ved V-poweren og intet andet.Måske er det lidt for dyrt,at betale de ca 60 øre extra for det(tankede lige knap 55 liter til 13,01 idag) :-(
    Så lige et andet spørgsmål:Min km/triptæller står standby ved de 277551 km den står på nu(hastighedsnålen fungere som den skal).Er der nogen der ved,hvordan man evt får den til tælle km igen???Ved en BMW,ved jeg at man kan pille hele uret ud via 2 stik,men har fået at vide af MB mekaniker,at det er noget mere bøvlet på en w124 model som min,passer det???
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Et speedometer værksted kan nok sagtens fixe det for dig for rimelig penge.
    Her kan du se en nem guide til hvordan de får dit speedoemter ud 8)
    :arrow: http://www.peachparts.com/Wikka/W124InstCluster
     
  16. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Tak for guiden BRABUS!!!!
    Ser jo ikke ud til,at det er vildt bøvlet at få lavet 8)

    Mvh
    Christian
     

Del denne side