Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

W126 420sel "tomgangsproblemer"

Emne i 'Tekniske data' startet af Jesperjensen, 9 Maj 2011.

  1. Jesperjensen

    Jesperjensen New Member

    Joined:
    21 Januar 2011
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W126 500SE
    Km:
    152000
    Årgang:
    1983
    Bil nr. 2:
    420SEL w126
    Bil nr. 2 Km:
    75000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej.

    Jeg har lige købt mig en w126 420sel, denne står lige så fint med 1500omdr.
    Køre rent, køre faktisk sindsygt godt, fejlen er kun den høje tomgang.

    Jeg har tjekket alle vacum for om de er tætte optisk.
    Jeg har tjekket om alle led sidder småløst så den ikke er justeret op, mekanisk med pedalen i kabinen.

    Eneste jeg ikke kan finde på den bil er en tomgangskrue nogle steder?.
    Er der en venlig sjæl som kan gejde mig rette vej, kan kun se elektriske, semmi mekaniske følere.

    1500omdr er lige galt nok, det er jo lige før når man sætter den i drive at bilen ikke kan nedbremses pga høj tomgang... ;)

    Jeg har ledt og ledt efter en online brugermanual på w126, men har fundet til alle andre fra w123 til w210 men INGEN på w126... grhh, så ligger i inde med et link i vil dele, giver jeg en kold til næste mødetræf ;)
    På forhånd takker.
    bluestar
    Mvh Jesper Jensen.
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  3. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  4. Jesperjensen

    Jesperjensen New Member

    Joined:
    21 Januar 2011
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W126 500SE
    Km:
    152000
    Årgang:
    1983
    Bil nr. 2:
    420SEL w126
    Bil nr. 2 Km:
    75000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Præcis den fejl som nævnes i dit nr 2 link.
    Den står højt, dykker til 900-1000omdr i D.

    Takker for hjælpen, vil nu gå ud og tage den fra 500se, over på 420eren.
    Så kan jeg se om det afhjælper, kan læse mig frem til de er ens. ;)


    bluestar
    Mvh Jesper Jensen
     
  5. DBC1948

    DBC1948 New Member

    Joined:
    4 August 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Humlebæk
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W126 300 SE
    Km:
    350000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    R170 SLK 230 K
    Bil nr. 2 Km:
    115000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Hej Jesper

    skal til Bosch Hamburg næste mandag - aircon - jeg har samme problem på mi W126 300SE, så jeg spørg dem
    vh Dan 8)
     
  6. Jesperjensen

    Jesperjensen New Member

    Joined:
    21 Januar 2011
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W126 500SE
    Km:
    152000
    Årgang:
    1983
    Bil nr. 2:
    420SEL w126
    Bil nr. 2 Km:
    75000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Super DBC, glæder mig til at høre svaret.
    Husk endelig at tilbagemelde.


    Har iøvrigt skiftet den føler ud, det har afhjulpet med noget forbedret & roligere motorgang med ca 3-400omdr lavere tomgang.
    Står nu på 1100omdr. mod før 1500omdr.
    Men ved kørsel den hukker den blidt, dvs køre 10% urent indtil 60km/t så køre den 100% rent på resten?.
    Før kunne den hukke fra 120-140km/t.

    Synes det er en mærkelig fejl.
    For bilen køre ubeklageligt ellers, skyder man til den hukker, fejltænder den overhovedt ikke.
    Det er kun ved 10%-25% gas den kan rulle lidt.

    Er det tænding, tændrør i stedet, eller dårlige tændkabler det sidste?.
    Ser eller ok. ud optisk.

    Håber at få has på det, det kan man leve med som ny ejer som den er, men af en mercedes mand med hang til v8, så er det IKKE aceptabelt når man kender deres ellers rolige motorgang :? .

    På forhånd tak.
    Mvh Jesper Jensen
     
  7. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Check dit tændingns anlæg. Det er ofte der at der er problemer.
    Havde samme problem på min 450slc 5.0, samme alu motor som din. Tomgangen var ok, skift af tændrør/rotor/rotordæksel hjalp lidt. Men skift af tændkabler gav nyt liv i bilen og ingen huggen. :D

    Skift tændrør, de skal skiftes for hver 10tkm.
    Rens rotor og rotordæksel. Hvis der er store grater/grønt ir på kontaktfladerne ,så overvej at skifte det snart.
    Hold et sted hvor det er helt mørkt(lys på bilen slukket). Se om der er 'små lyn' omkring tændkablerne i tomgang. Hvis der er, skal de skiftes. Man kan vist også bruge en forstøver med vand i, og sprøjte på kablerne. Man buder så kunne høre en ændring i tomgang, og så er de dårlige.

    Håber det hjælper.
     
  8. Jesperjensen

    Jesperjensen New Member

    Joined:
    21 Januar 2011
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W126 500SE
    Km:
    152000
    Årgang:
    1983
    Bil nr. 2:
    420SEL w126
    Bil nr. 2 Km:
    75000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Alex Fangede problemet med første foreslag.
    Skulle bare give den en god sund køretur.

    Kørte små 50km med den nye ("dims" som linkes til).
    Så stod den 10min i tomgang efter turen, et lille knald kom (ud af udst) og siden har den stået perfekt med 800omdr, i tomgang og går 100% rent på alle cyl. ;)

    Spørg mig ikke hvorfor der gik så langt tid før det virkede, men den blev kun bedre og bedre! og idag 110% iorden. ;)
    Takker for alle behjælpelige menesker herinde, i er uundværlige. TAKKER!.

    bluestar
    Mvh Jesper Jensen
     
  9. DBC1948

    DBC1948 New Member

    Joined:
    4 August 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Humlebæk
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W126 300 SE
    Km:
    350000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    R170 SLK 230 K
    Bil nr. 2 Km:
    115000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    hej

    fik tjekket tomgang i Hamburg - de sagde at den var god nok. startede bilen og den lå på 800. kørte hele dagen den viste så 1000-1200 i neutral og 600 i drive.

    så jeg er ikke blevet meget klogere :?:

    hvad er data fra fabrikken?

    vh Dan
     
  10. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Er det ikke lidt overdrevet at skifte efter kun 10.000km?

    Spurgte hos bosch center århus sidst Jeg købte tændrør og han sagde de sagtens i dag kunne holde 30-40 og op til 50tkm.
    Der er måske bare størrer slid når det er den store Motor?


    _BO_
     
  11. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Jeg har også kørt med tændrør der har gået mere end 30tkm. Og jeg synes at der var en mærkbar forskel ved skift til nye.
    Dette var standard Mercedes tændrør i en 280E/w123. I service manualen var der foreskrevet skift for hvert service ved 10.000 sammen med olien. Mener også at intervallet er 10/15tkm på w124, men ret mig hvis jeg tager fejl.

    50-60tkm tændrør er vist det der hedder longlife og de koster vist en del mere end standard tændrør.
     

Del denne side