Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

1992 MB W124 300E-24 AMG 272 HK

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af dhnmdst, 27 Juli 2007.

  1. dhnmdst

    dhnmdst New Member

    Joined:
    27 Juli 2007
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej

    Er der nogen som ved noget om denne AMG?

    Specifikationer? Er den leveret fra MB med AMG eller er det eftermonteret?

    Pft
     
  2. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej dhnmdst

    vis denne w124 her stel nr. 124 031 er den født som en AMG

    blev lavet i to udgaver med dette stel nr en 300 E -24 AMG og en 300 E 3.4
     
  3. dhnmdst

    dhnmdst New Member

    Joined:
    27 Juli 2007
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Uffe
    Ok. Tak for oplysningen. Ved du mere interessant om modellen? evt links eller andet? Pft. vh Niels
     
  4. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej

    der er lidt om 300E-24 AMG her med en 5,6 og en 6,0 liters motor

    http://www.motorlegend.com/histoire-aut ... 14025.html

    data på 300 E -24 3,6

    Antall sylindre 6 (rekke)
    Antall ventiler 24
    Boring/slaglengde 91,0 / 92,4 mm
    Slagvolum 3604 cm3
    Kompresjon 10,5
    Effekt 272 HK ved 5750 o./min.
    Dreiemoment 385 Nm ved 3750-4500 o./min.
    Drivstofftank 72 liter
    Felger 7 1/2 J x 17 H 2
    Dekk 225/45 ZR 17
    Topphastighet 240 km/t
    Akselerasjon 0-100 km/t 7,2 sekunder
    Forbruk per 10 km
    -ved 90 km/t 0,96 liter
    -ved 120 km/t 1,15 liter
    -ved bykjøring 1,40 liter
    Transmisjon 4-trinns automatgir

    Akselavstand
    280,0 cm
    Sporvidde foran / bak 151,6 / 150,7 cm
    Lengde 476,5 cm
    Bredde 174,0 cm
    Høyde 146,8 cm (med takrails)
    Snudiameter 11,27 meter
    Totalvekt 2200 kg; fra 03/1994: 2230 kg
    Egenvekt 1640 kg
    iflg. DIN 70020 (med drivstoff, reservehjul og verktøy)
     
  5. dhnmdst

    dhnmdst New Member

    Joined:
    27 Juli 2007
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Tak for info :)

    Jeg fandt ud af at den har stelnr 124 031........ Så den er født AMG. Men det er kun en 3,4 liters 6 cyl men med 272 hk ligesom 3,6???
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hey, nu må eksperten vist lige ind i billed :) hehe

    For det første så er det ikke ens betydende med det er en AMG hvis stelnummeret er w124031 det er ens betydende med det er en w124 model og at motoren er en M104 altså en 3.0-24Ver - hvis der er tale om en 300E med den motor som har kode M103 og er med 12 ventiler så har den stelnummer W124030 og hvis det er en 320E-24 så hedder stel nummeret w124032 og det er også selv om det er en AMG i alle tilfælde.
    At bilen så er tunet af AMG til 3.4/3.6 eller andet ændre den ikke stel nummer af, men motor nummer ved jeg ikke om de ændre på?

    Og jeg kan fortælle at W124 med den gamle M104 motor på 3.0 liter kun blev boret op af AMG til 3.4 med de 272 HK.

    I den anden version som kom i 93 M104 som var på 3.2 liter blev den boret op af AMG til 3.6 Liter.
    Det var kun bla. BRABUS som boret den gamle M104 op fra 3.0 til 3.6 liter som er sådan en jeg har :) og den er bestilt hos mercedes som en 300-24 og er bestilt tunet af BRABUS hos den mercedes forhandler hvor kunden har købt bilen.
    Så kunden har aldrig haft kontakt til BRABUS.

    Men det med stel nummeret er altså ikke ens betydende med den er født AMG.
    Alle 300E-24 som blev lavet fra 1989 til 1993 og blev erstattet af 320E-24 i 1993. har stel nummer w124031
    Bare spørg Jens500GT om hans 300E-24er ikke også har dette stel nummer.

    Ikke engang den rusiske hjemmeside kan opgive om bilen man har købt er en AMG eller BRABUS eller andet.
    Den opgiver kun standart bestillingen.

    Den senere version E36 AMG 3.6 havde 280 HK. men et langt bedre moment. 385 Nm. hvor en 300E-24 3.4 AMG har 330 Nm.

    Til dit spørgsmål angående om AMG er efter monteret så er det tilfældet på alle W124er før 1993 da det først var med E modellerne man huset AMG og lanceret mercedes med en AMG i prgrammet.
    Men de blev en del af mercedes i 1993. det kan vist ses i et andet indlæg uffe har lavet om mercedes historie.

    Så det kommer lidt an på årgangen.
    Men alle W124 AMGer før 1993 er købt som efter montering og ikke fabriks bestilt bil som AMG model.
    Selvom bilen måske er købt hos mercedes org.
    Den eneste "rigtige/ægte" AMG model i W124er er en "E36 AMG" og "E60 AMG" og den første har kun den nye motor M104 som starter med stel nummer w124032 og findes både som stationcar og Cabriolet og sedan og Coupe.
    Den anden er en E500 (93-94) som er peppet til 6.0 liter :) men ikke at forveksle med en Hammer som var den gamle 560 S klasse motor man kom ned i en 300E (84-89) karosse.

    Tjek denne hjemmeside som også forklare en del om modellerne.
    http://www.w124-club.de/beratung.php?Menu=53&Page=3

    Dette er jeg ret sikker på er der, hvor AMG bliver Mercedes egne med model betegnelser og ikke en "ombygning eller tuning" af en eksisterende mercedes model.
     
  7. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    sikken en omgang brabus 8) 8) så skulle den være på plads :D
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hehe ja, det tager om sig når det er noget man rigtig går op i med liv og sjæl jo hehe :)
     
  9. Don

    Don New Member

    Joined:
    11 Januar 2007
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    BRABUS: Du skriver "Den anden er en E500 (93-94) som er peppet til 6.0 liter men ikke at forveksle med en Hammer
    som var den gamle 560 S klasse motor man kom ned i en 500E (90-93) karosse."

    Hér må jeg altså lige korrigere dig en smule..

    The Hammer, er helt korrekt en AMG-version, men den udkom allerede i 1987.
    Og - Den er bygget på en 300E og ikke en 500.

    Den er udstyret med en 5.6 liters V8 motor fra 560SEC'eren, og modificeret med 32 ventiler og dobbelte knastaksler.
    Den har en effekt på 360 HK, og fra 1988 kunne man bestille The Hammer med 375 HK.

    Dette var muligt, da man mod en merpris kunne få AMG til at bore motoren op til en 6-liters, og dermed få de ekstra hestekræfter.
    Yderligere - hvis man havde penge nok - kunne man få AMG til at tilføje endnu flere modifikationer.

    Eksempelvis en anden differential på bagtøjet, Gleason-Torsen LSD, forstærket bagende, og andre modifikationer til rammen.

    For yderligere en ordentlig stak penge, ville The Hammer blive udstyret med AMG's affjedring,
    17" chrome fælge med Pirelli P700 dæk (225/45/17 foran og 235/45/17 bagpå), andet interiør, et aerodynamisk bodykit (inklusiv montering og maling vel at mærke)..
    En samlet pris på denne Hammer, var i 1988 omkring 1,1 million kroner - i USA !!!
    Men så havde man også en Mercedes, med en topfart på 306 km/t.

    Jeg ved ikke hvad denne Hammer ville koste i Danmark, men billig er den nok ikke.. :)
     
  10. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Mercedes-Benz 300E AMG Hammer (W124)



    One day, back when AMG was not an official arm of Mercedes, Hans-Werner Aufrecht and Erhard Melcher (the A and M, respectively, in AMG - the G stands for Aufrecht's birthplace, Grossaspach) came up with the most sensational car AMG had ever built…and it was a sedan! Certainly, AMG had built fast cars before, but the Hammer blew practically everything that year (that would be 1986) into the weeds.

    At the time, a 3.0-litre 177-hp 6-cylinder 300E would have set you back $39,000. For a cool $17,000, AMG would replace that 3-litre unit with the 5.5-litre V8 from the 560SEC and add 32-valve cylinder heads and twin camshafts. That conversion was good for 360 hp DIN in Europe (slightly less in North America due to emission regulations) but as of 1988, if you wanted the Hammer of Hammers, you'd pop for an additional $39,950 and AMG technicians would bore out the 5.6-litre unit to 6.0-litres and 375 hp DIN. A further $33,302 bought you a different rear differential, Gleason-Torsen LSD, stronger rear sub frame and a host of other chassis mods. Figure about another $14,170 for the AMG suspension, 17 inch chrome wheels and tires, an interior package and aerodynamic body kit (including painting and mounting) and, of course, don't forget about the $18,000 labour charge, and the grand total would be smooth $161,422. What a nice accounting lesson. And remember, folks, this was back in 1988!

    *Note that the test numbers achieved using a detuned 6.0-litre US spec car (approx. 350-360hp) running a taller, optional 2.24:1 final drive.

    What you'd get for your money was an exceptionally quick and stable sedan. It's not quite as smooth-riding as the 300E that spawned it, but with twice the power and Ferrari GTO performance, who really cares? In 2004 the Hammer's performance is impressive, but in the late 80s, when even Porsche's range-topping 928 S4 would be swept aside in a straight line, it was truly brutal. This is not to say that the Hammer itself was brutal. In fact, despite its name and all the intimidating numbers, its smooth power delivery and well-tuned chassis made the Hammer a very confidence-inspiring drive.

    So there you have the Hammer. Almost makes you wish it was 1988 all over again, doesn't it? - by Traian Popescu
     

    Attached Files:

  11. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Mercedes-Benz 500E (W124)



    Developed in conjunction with Porsche, the Mercedes 500E was based on the popular 300E model which had been released in 1986. Each 500E was transported back and forth between the Mercedes plant and Porsche's Rossle-Bau plant in Zuffenhausen during assembly and hand built, taking a full 18 days to complete each model. It was produced between 1992-94 in which time approximately 7200 cars were built.

    Besides a totally new engine, the 500E was also equipped with a hydraulic self-leveling suspension, 11.8 inch vented discs in the front and 10.9 inchers in the back, wider wheels and tires and shorter and stiffer springs which lowered the 500E nearly an inch over the 300E. While the resulting slalom time is nothing to boast about (61 mph), the 500E still manages a healthy 0.84g on the skidpad and a sports-car-like 116 ft stopping distance. The engine was the same unit used in the 500SL but with a Bosch LH Jetronic fuel injection replacing the KE Jetronic and a redesigned intake manifold with longer runners that resulted in an additional 22 lb-ft of torque over that powerplant.

    The four speed automatic transmission and rear axle were also sourced from the 500SL and the 500E was also equipped with standard ASR (traction control). While there was no factory option for an override switch, many aftermarket tuners could provide this, lowering 0-60 mph times into the 5 second ranges. There were a few other slight faults with the 500E as well. The single windshield wiper arm was not very efficient and the interior ergonomics were less than perfect while for the price, the 500E could still not deliver the same amount of all-out performance as the E34 M5.

    The Mercedes was however an excellent Autobahn cruiser and could deliver a ride comfort and effortless power delivery at higher speeds in a manner that even the BMW M5 could not match. - by Traian Popescu

    Specifications

    Base Price, USD 80,000 Engine Type DOHC V8
    Powertrain Layout Front engine, RWD Displacement, cc 4973
    Horsepower@rpm 322@5700 Torque, lb-ft@rpm 354@3900
    Curb Weight, lb 3919 0-60 mph, sec 6.3

    1/4 mile, sec@mph 14.7@96.9 600 ft slalom, mph 61.0
    60-0 mph, ft 116 Top speed, mph 155
     

    Attached Files:

  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hehe, ja jeg fik lige lidt skrive fejl med ind kunne jeg se.
    Jeg fik fortalt om 2 biler 500E og hammer og fik så blandet skriveriet.
    Det kan ske.
    jeg har skam kendskab til at en hammer er bygget over en 300E :)
    og hvilken årgang de er i :)

    Hvis nu man skal være ordkløver :) så kan jeg nævne en pointe:
    Det med at den er udstyret med en 5.6 liters V8 motor fra 560SEC'eren er kun delvist korrekt :)

    Det er rigtigt det er en 560er motor, men motoren blev skam ikke "taget ud" af en SECer, men blev leveret direkte fra samlebåndet.
    Den fandtes jo også i en 560SEL og en 560SE den sidst nævnte model kom dog senest til og er ikke så udbredt i den alm. sedan model.
     
  13. Løwe

    Løwe New Member

    Joined:
    10 August 2007
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E30 Touring
    Km:
    250000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Vw 1200 De Luxe
    Bil nr. 2 Km:
    128000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1965
    ok kan se der er nogen som ved noget om AMG modellerne.. søger selv efter drømme bilen en stjerne E36 AMG og har faktisk fundet en i tyskland til omkring 55000 kr. men så kommer afgiften jo.. og den har jeg ikke kunne finde ud af på skat!! nogen som har en ide om hvad den kunne komme til at lægge i statskassen!!!! :wink:
     

Del denne side