Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

300D ryger og mangler power

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Benni, 20 April 2011.

  1. Benni

    Benni New Member

    Joined:
    20 April 2011
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Km:
    620000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej alle

    Nu har jeg sådan en 300D fra 91, med aut. gear som jeg gerne vil begynde at lave lidt i stand..

    Den har gået 620tus. så jeg regner med at der er nogle ting der er lidt slidte i motor:

    1. Jeg synes den mangler power. Jeg skal med speederen halvvejs ned før der begynder at ske noget. Den er egentlig ikke ret meget kvikere end min gamle 240D, 4 cyl., fra 84. Det er måske for meget sagt.. men jeg synes en 6 cyl 3L. disel skal kunne præstere mere end den gør. Selvom det ikke er en 24ventil.
    2. Den går lidt uregelmæssigt de første 10sek. ved start.
    3. Den ryger! Blå røg og sort hvis man giver meget gas. Ryger mere ved start af motor.
    4. Jeg har lige fyldt 1.liter motorolie, så jeg tror den brænder lidt olie. Kan ihvertfald ikke se at den skulle dryppe. Men jeg har ikke helt styr på det motorolie forbrug da jeg ikke har kørt så meget i den.

    Den har fået nyt luftfilter, nye diesel filtre og motorolie plus filter for ca. 6mån. siden.

    Jeg har læst lidt på forum og spekulerer på om det kan være en eller flere dårlige dyser.. eller timingen i pumpen?
    Hvordan bliver man klogere på om det er dyserne? Kan man afmontere en dyserør og se om røgen bliver mindre eller forsvinder helt..? Hvad med pumpen.. Jeg har ingen erfarring med at pille ved en diesel pumpe.. er det til at finde ud af eller skal der en mekaniker/specialist til?

    Håber det giver mening for nogen..
    Mvh
    Hannes
     
  2. bjarne124

    bjarne124 Member

    Joined:
    1 April 2009
    Indlæg:
    134
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250
    Km:
    251
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Opel Astra 1.6 Aut.
    Bil nr. 2 Km:
    134000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hej Hannes.. :)

    vis den ryger blåt, er det motorolie den brænder af :-| . Det kan muligvis være olie deflektorerne der er slidt, de sidder under de hydravliske ventilløftere, under knasten. og sort røg/power mangel kunne muligvis være dyserne der ikke forstøver rigtigt længre, men kraft mangel kan jo også være en slidt forgangskæde, eller just. af pumpen. ved du noget om servicen på motoren tidligere? 8)

    mvh. Bjarne bluestar
     
  3. Benni

    Benni New Member

    Joined:
    20 April 2011
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Km:
    620000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Bjarne
    Tak for dit svar

    Jeg ved ikke rigtig noget om hvordan motoren tidligere har været vedholdt. Har dog fået at vide at kæden er blevet justeret ved 500.000km.

    Er rimelig sikker på at den skal have kigget på dyserne. Er der nogen her i det jyske som kan anbefales til renovering af dyser?

    Hvad med pumpeværket hvad er det for et værksted man skal have fat i der?
    Hvorfor er det egentlig at pumpen skal justerers? Pga. slid i motoren?

    Mvh
    Hannes
     
  4. bjarne124

    bjarne124 Member

    Joined:
    1 April 2009
    Indlæg:
    134
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250
    Km:
    251
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Opel Astra 1.6 Aut.
    Bil nr. 2 Km:
    134000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    hej igen :)

    Da jeg fik 6 nye dyser til min, købte jeg igennem Casper 8) her fra forummet. han var billig :) med dem og jeg fik en tilbagemelding om tilstanden på de gamle :shock: . han er rigtig dygtig jeg slap med 2100kr og de var helt nye. :)

    men det med pumpen er ikke så meget slidtagen på pumpen man justerer for. Det er mere hvis kæden har strukket sig lidt.
    når pumpen bliver slidt giver den bare lidt mere, også er det nærmere noget med økonomien det går ud over. Og som de sagde ude ved mercedes fornylig, da jeg fik skiftet forgangskæden, spurgte jeg om pumpen på sådan en 300D, sagde han at dem havde de aldrig problemer med, "de kører bare".... .men det kan da godt være at den trænger til at få kontrolleret kæden igen ;) , for at se hvor meget den har strukket sig og om den skal skiftes dette skal kontrolleres for hver 100.000km.

    Mvh Bjarne farvel
     
  5. Benni

    Benni New Member

    Joined:
    20 April 2011
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Km:
    620000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ok takker
    Ellers en flot Mercedes du har, hvor fik du de krom-skærmkanter?
     
  6. bjarne124

    bjarne124 Member

    Joined:
    1 April 2009
    Indlæg:
    134
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250
    Km:
    251
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Opel Astra 1.6 Aut.
    Bil nr. 2 Km:
    134000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hej igen.. :)
    Og mange tak :-D ..., det er dejligt når folk roser ens ting 8) .. jeg må tilstå, :wink: at jeg ikke ved hvor de er købt :-| , for de sad på bilen de vi købte den, for ca 3år siden.
    Men jeg ved at gørløse autoimport sælger dem :) mener de koster ca 5-600kr for et sæt.

    Mvh. Bjarne farvel
     
  7. Love-Mercer

    Love-Mercer New Member

    Joined:
    26 Februar 2009
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E 2.0 aut.
    Km:
    221000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Vi havde lidt samme problem med en 300D her for et par år siden (røg, gik ujævnt og manglede power) og det viste sig at være dieselpumpen som var defekt. :shock: Den blev sendt til renovering hos et firma som er specialiseret i den slags. I samme omgang blev kæden skiftet. Bilen er fra '89 og havde på daværende tidspunkt gået en lille million km. Det var BH-auto i Osted som havde den gamle dame på operationsbordet ved den lejlighed.

    Da jeg spurgte Brian (BH) ind til dyser fik jeg samme besked som du fik om pumpen, at dem havde han aldrig oplevet problemer med på en 300 D. De kører bare!! Og med 1,1 mio km. på motoren har vi da heller ikke oplevet problemer med dyserne hverken før el. siden :D
    Men kan være man skulle tage imod Caspers tilbud om at få tjekket tilstanden af dem for det lyder da som et rigtig godt tilbud. :gr8:

    Ovennævnte historie kan findes på en gammel tråd herinde et sted.

    Vil tilslutte mig Hannes og må ligeledes sige at det er en rigtig pæn vogn du har der Bjarne. 8)
    Er det ikke en 300 TD du har og ikke en 300D som du gir udtryk for??
    Synes de gæller på højre side plejer at indikere det..

    Kom endelig med en afslutning på tråden når du engang finder ud af noget Hannes.
    Alt for mange tråde ryger i glemslen uden den fornødne "closure" synes jeg.
    Det er dejligt at høre når det går godt til sidst :)
    Held og lykke med det Hannes

    V.h. Jef
     
  8. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Hej Hannes,

    Hvis du kommer forbi værkstedet med dine dyser, så spænder jeg dem op og måler dem med du venter. Du kan selv være med og se deres tilstand mens de kommer igennem de forskellige udmålingstrin, og synes du ikke det er varmt nok udenfor så byder jeg gerne på en kop kaffe.

    Den eneste reele måde at kende dysernes tilstand på er at udmåle dem, det er nemt hurtigt og viser det sig at de er inden for specifikationerne så kan de blot monteres igen blot ved at ofre 6 nye flammeskiver til genmontering.

    Hvad siger du til det tilbud? Det kommer til at koste dig helt op til 0 kr ;-)
     
  9. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Det er et rigtigt fint tilbud hvis det er incl Moms..... :D :lol:

    Super service Casper 8)
     
  10. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Der må jeg skuffe dig.......

    Det er ex. moms så du skal lige lægge 25% af 0kr. oven i :-D
     
  11. BlackBeauty78

    BlackBeauty78 New Member

    Joined:
    29 November 2010
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D W124
    Km:
    270000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    300E
    Bil nr. 2 Km:
    281000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Da jeg købte min i sep. 2010 var den også fuldstændig flad i accelerationen, men fik det ikke tjekket. Jeg troede den skulle være sådan, selvom det skuffede mig lidt. Da jeg så fik den forberedt til syn hos en mekaniker i april 2011, var det jo ligesom at få en helt ny bil. Det viste sig at det blot var filtrene som skulle skiftes. Dvs. Olieskift, nyt Oliefilter, dieselfilter og luftfilter. Der kom godt nok træk i den efter det var blevet udført. Mere skulle der ikke til.
     

Del denne side