Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Aargh... jeg kan ikke holde mig væk :)

Emne i 'Køb af MB 124 & 201'r' startet af asgerhallas, 26 April 2011.

  1. asgerhallas

    asgerhallas New Member

    Joined:
    23 Juni 2007
    Indlæg:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E320
    Km:
    430000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej alle sammen

    Jeg solgte min '95 E300 D for to år siden for at få styr på biløkonomien igen og i to år har jeg kørt i Hyundai i30 :shock:

    Og nu trækker det altså for meget... jeg tror sgu jeg bliver nødt til at melde mig under fanerne igen. Og med de priser man efterhånden kan få 124'ere til, så er der jo heller ikke helt så mange undskyldninger på den økonomiske front (selvom de godt nok ser noget udtrådte ud mange af dem efterhånden).

    Jeg kørte med 136hk sidst, og denne gang kunne jeg godt tænke mig lidt mere go på, så jeg kigger efter 300 E-24 som det ser ud lige nu.

    Og så kommer alle spørgsmålene jo :)

    1. Jeg har læst meget om problemerne med ledningsnettet fra 93 og frem, og dem jeg kigger på er så også fra 90-93. Men hvad går jeg egentlig glip af ved at tage en der er ældre end min gamle? Hvad er forskellen mellem "model 90+" og "model 93+"?

    2. Hvis nu jeg skulle gå efter en nyere model 93+, hvilken motor er så værd at gå efter på benzinsiden? Hvis det var diesel ville jeg nok gå efter TD'eren, men jeg synes stadig det lyder af lidt lidt power.

    3. Jeg overvejer at importere en fra tyskland (selvom det virkelig er på overvejelsesplanet lige nu)... er der nogen der har prøvet at få et bindende svar fra skat inden import? Kan man det, og hvad skal der til?

    Håber der stadig er lige så mange gode svar i jer, som sidst jeg var her :p


    P.S. Er der nogen der vil købe en Hyundai :lol:

    EDIT: Ang. spg. 2. så fandt jeg nogle rigtig gode svar i den her tråd: viewtopic.php?f=3&t=5453 ... jeg takker de implicerede :)

    Men spørgsmål 1 og 3 står stadig. Jeg har faktisk ikke kunnet finde nogen tråde om det herinde...
     
  2. 124036-009

    124036-009 Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    3.

    Du kan desværre ikke få noget bindende fra skat, ikke engang når du HAR importeret, det vil stadig være en anslået pris du betaler, efter noget tid kommer så den endelige opgørelse, det er sandelig ikke så nemt :S

    Held og lykke med at finde en lækker 124'er det er også værd at kigge ud over tyskland, italien, spanien og i sær holland har mange fine eksemplarer i forhold til danmark

    Jack
     
  3. asgerhallas

    asgerhallas New Member

    Joined:
    23 Juni 2007
    Indlæg:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E320
    Km:
    430000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Suk :-?

    Men tak for svaret! Så skal man jo til at vurdere risikoen. Hmm. :)
    Nu har jeg kigget på skats hjemmeside, og det kunne godt se ud som om en 300E-24V ligger omkring 50k i afgift.
     
  4. alp

    alp New Member

    Joined:
    27 Marts 2007
    Indlæg:
    377
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    600
    Årgang:
    1965
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ang. spørgsmål 2

    Jeg ville ikke udelukke M104 motoren. Hver gang der dukker noget op her på forum her vedr. en vogn med denne motor, E280 el. E320, så er advares der altid om det dårlige ledningsnet :?

    Men jeg har endnu ikke oplevet, at ledningsnettet ikke allerede er skiftet. Mon ikke vi kan begrave dette problem, og konstatere enten er de biler døde i 90´erne, eller at ledningsnettene er skiftet.

    Der er rigtig fine årg. 93-95 modeller at finde, så jeg ville med ro i sindet tage dem med i en søgning :cool:

    Good luck
     
  5. asgerhallas

    asgerhallas New Member

    Joined:
    23 Juni 2007
    Indlæg:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E320
    Km:
    430000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Anders

    Tak. Godt at høre! Jeg tænker også, at hvis det vitterligt "blot" er ca. 7k det koster at udskifte de ledninger, så findes der vel en del reparationer, der er mindst lige så dyre på de andre modeller :)

    Og hvis det er det eneste problem, der er... ja så er det måske lidt meget at gå helt forbi dem.

    Men næste problem er jo så blot, at der ikke findes så mange af den sidste facelift. Og spørgsmålet som stadig står er, hvad går man glip af, hvis man vælger en fra starten af 90'erne i stedet? Jeg kan simpelthen ikke se beskrevet nogen steder, at der er andet i den sidste opdatering end:

    1. nye motorer
    2. nyt udseende med ny front m.v.
    3. airbag som standard på førersædet

    Ist das das?
     
  6. zigger

    zigger Member

    Joined:
    15 Maj 2008
    Indlæg:
    441
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    B200
    Km:
    220.000
    Årgang:
    2012
    Bil nr. 2:
    Actros 4548
    Bil nr. 2 Km:
    50.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
  7. abdec

    abdec Member

    Joined:
    28 September 2008
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    C300h
    Km:
    160000
    Årgang:
    2015
    Hejsa

    ...kan sandelig godt forstå at du vil "tilbage" til W124 *S*

    Jeg har selv indkøbt en 320TE (93-model produceret september -92) og er MEGET glad for den. Og jeg er enig i at de fleste originale ledningssæt må være rådnet op. Og dog - så har jeg lige set en schweizisk importbil, der så havde et ledningsnet i miserabel stand.

    Men det er nemt at tjekke !

    Op med "låget" og ved een af tændspolerne er der et måned/år stempel med produktionsoplysninger. Efter -96 så er det med garanti skiftet.

    M.v.h.
    André

    PS 320'eren er tørstig, men for :evil: da hvor den kører godt :)
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Man skal lige huske på at når man snakker om M104 motoren, så snakker man jo både om 280, 320 men også 300-24
    De hedder jo alle M104

    1 ting der måske er lige så vigtig er at det ikke "kun" er motorlednings nettet som er lavet af det biologisk nedbrydelig materiale der rådner op.
    Det er sådan set brugt i hele bilen...
    Jeg ved ikke om det er et problem, men jeg kunne da forstille mig at det bille blvie det med tiden.
    Og der er desværre mange som ikke skifter lednings nettet på dem, men blot lapper det sammen der hvor det er gået galt. og nogle er rigtig gode til at skjule at det er lappet sammen, så man skal virkelig være sikker.
    Til sidst så er det jo ikke bare et spørgsmpl om at bruge 7K hvis det går i stykker, det har fat i rigtig mange vitale elektronik komponenter, så hvis skaden sker, så er det ikek uden fortilfælde at styre bokse og tændspoler og råget med i faldet og så klare man den ikke med 7K.

    Men klart kan man finde en hvor det er skiftet, så er det bare at købe.

    Igen er der også det i det, at vil og kan man lave lidt selv på motoren osv. så er det en lidt anden sag at have med den nye M104 motor at gøre frem for den første 300-24 hvor alt kan laves uden den store elektronik og teknik kundskab.
    Det er/kan være noget lidt andet på den nye hvor man ikke sådan lige kan rode med tædnings systemmet eller brændstof systemmet.
    Men det er jo så igen det der også er med til at gøre den bedre end den gamle kan man sige.

    Jeg ville heller ikke være bange for at købe en 93- men jeg ville da helt sikkert kikke den efter for lednigns nettet.

    Jeg har også set et par tilfælde på deisel bilerne som jo også køre med dette lednignsnet.
    Jeg tror også at mange har fået udskiftet lednignsnettet, men søger man som dig en af de velhodlte fine og sikkert med få km. på eksemplare, så har du dermed også øget chancen for at finde en som helt sikkert ikke har fået det udskiftet endnu.

    Det er sikkert både tiden og Km./motor timer der er med til at accelerrre nedbrydelsen af lednigns nettet, men motor timerne i by kørsel er helt sikkert den største dræber da det er her der opbygges den største varme i motor rummet.

    Så jeg tror som godt man kan se eksemplare der har kørt 500.000 Km. der har været brugt som pendler bil på lange strækninger uden by kørsel hvor det derfor ikke er skiftet.
    Men sikkert også eksemplare der har kørt under 150.000 Km. der har været brugt som by bil til korte ture osv.

    Det elektroniske gas regulerings spjæld siges også at være en stor synder pga. det med lednigns nettet og det er ikek en del af motor lednigns nettet man udskifter.

    Men igen, det kræver blot en grundig inspicering inden køb, hvis muligt (Der skal skæres i lednings nettet)
    Ellers kan man håbe på at mærkaten med årgangs tallet sidder der endnu jo 8)

    Men som du selv siger, så er der faktisk ikke den store forskæl på 90-92 og 93-96 modellerne.
    Den største er den nye front og bagklap.
    De har vist også el justerbart sidespejl i føresiden som standart.

    Der var langt større forskæl på forgængeren fra 86-89 og så til 90-92 modellerne, med planker på siden og så hele kabinen fik et løft med bedre sæder og træindlæg i dørene samt crom indlæg i dørhåndtagene, ny 24V 6 cyl benz motor som jeg er rigtig stor fan af i forhold til de ngamle M103 der nok er en god slider, men virker lidt ustabil i forhold til M104eren 300-24 bedre styring går jeg ud fra.

    Jeg ville kikke efter begge biler hvis jeg var dig 90ernes og 93ernes og så se hvad du finder bedst.
    Der kan være meget stor forskæl på dem, pga. de mange år og forskælle på Km. osv.
    Men som regel så plejer 93ere og frem at ligge lidt højere i afgift, faktisk mere end man lige tror.
    hvorfor ved jeg ikke, men sådan er det vel bare.
    Husk også på at kikke på vægten, de ligger meget tæt på de 1500 Kg. hvor du ryger op i den dyre vægtafgift.
    Nogle (som min) vejer 1450 Kg. på reg. attesten. andre vejer over 1500. Kg.
    Og 320 og 280 vejer vist næsten altid over 1500 Kg. så vidt jeg husker.
    Det er også værd at overveje.
     
  9. asgerhallas

    asgerhallas New Member

    Joined:
    23 Juni 2007
    Indlæg:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E320
    Km:
    430000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Brabus, fandme et godt svar det der! TAK!!!
    Og tak for tippene zigger og abdec :)

    Jeg er stadig på udkig og djaabo gjorde mig opmærksom på den her viewtopic.php?f=10&t=5390

    Fristende! Men ledt dyr i brændstof, vil jeg tro :)
     

Del denne side