Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

E250D rust i forbro og bagbro

Emne i 'Karrosseri & kabine' startet af CZnazgul, 19 April 2011.

  1. CZnazgul

    CZnazgul New Member

    Joined:
    16 April 2011
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E250D
    Km:
    550000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Suzuki Ignis
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Allesammen!

    Jeg er den, indtil nu, 3. lykkelige ejer af en E250D (W124.126) fra 93' der har gået 550.000km. Men har i forbindelse med syn opdaget en gennemtæring i såvel forbro som bagbro.
    Jeg har været hos den lokale Mercedes-snedker, og han siger at bagbroen skal skiftes ca. 3000,- + 1 dags arbejde.
    Forbroen kan fixes ved lidt svejsearbejde ca. 1dags. arbejde.
    Alt i alt ca. 12-13.000,-.

    Er lidt usikker på om jeg skal bruge pengene på dette, eller om jeg skal stoppe men legen er god :)
    Motoren kører fint, og jeg har lige smidt sommerdæk på, og det føles som at køre i en ny bil.

    Hvad siger I kloge mennesker, er der en måde at gøre det her billigere på? Er der en der kender en i det jylland der kan lave dette til nordjysk pris :)
    Er der evt. en der ligger inde med en brugt bagbro i fornuftig stand?
    Skulle jeg vælge at stoppe her, er der så nogen der evt. kan bruge den som donerbil. Den blev omlakeret for 3 år siden, så der er en del gode pladedele, ud over motoren.

    På forhånd tak for jeres viden!
    mvh
    Jacob
     
  2. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Hvis du kender en du ved er kompetent med et svejseværk kan du sagtens få lavet din forbro til orange pris.

    Du kan hente en bagbro hos en hugger til ca 800 plus moms afmonteret, så er det kun at rense den, give den et skud maling, flytte reaktionsarme og diverse dele over.
    Vær opmærksom på at det kan være rustet sammen meget af det, så nye monteringsbolte er et must. Du kan benytte lejligheden til at skifte gummiophæng til differerentialet til nye, koster ikke mange basører.

    Har komplet reaktionsarm-sæt med bolte til at ligge indpakket ude i mit lager. Min kammerat klagede over at den sejlede og jeg selv er ved at renovere en komplet bil. Vi købte to sæt da vi regnede med at skifte på to biler på samme tid.
    Det viste sig at det ikke var armene der fejlede noget. Så giv lyd hvis du mangler et sæt.

    Nu er det ikke vangen bag ved broen du mener vel?
    Har selv forstærket med 3mm plade på hele tværvangen og gennemsvejst den med 48 punktsvejsninger, da 3200 kroner var for dyrt for en stump bukket plade i 1,2mm.. :lol:
     
  3. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    jeg opgav ikke min bil pga det jeg ville gøre som spaceraver foreslår
    skulle du mgl har jeg både for og bag bro siddende på en doner bil
    men har nu ikke tjekket om der er rust i dem men det ku jo gøres :D
     
  4. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Meget enig med Smut25. En fin og ellers velholdt MB bør næsten have en chance til.
     
  5. CZnazgul

    CZnazgul New Member

    Joined:
    16 April 2011
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E250D
    Km:
    550000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Suzuki Ignis
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Tak for jeres svar!

    Ja, beslutningen er blevet truffet iløbet af dagen, selvfølgelig skal den have en chance mere.
    Husker de ord min storebror sagde da han solgte mig bilen for 6 år siden: Husk! en Mercedes har man kun til låns! :)

    Min kone arbejder et sted hvor der også er en del der ved noget om biler, og de mente også at det var muligt selv at ordne bagbroen. Men der er lige et par ting der skal på plads.
    Jeg har søgt lidt rundt på nettet for at finde en hugger med en bagbro på lager, men det ser ud til at de fleste bruger samme søgemaskine, der søger i samme lager..... ingen fundne..
    Kan være jeg skal have fat i knoglen og ringe rundt.

    Hvis ikke kunne jeg godt være interreseret i din, Smut25, men så giver jeg lige en melding, du skal ikke ud og kravle uden grund!
    Det samme gælder dig Spaceraver, og dine reaktionsarme, men jeg skal lige blive lidt klogere inden jeg tager stilling.

    Jeg vil prøve at tage et par billeder imorgen, så i bedre kan se hvad det drejer sig om.

    Er evt. der nogen der ligger inde med en værkstedsmanual? Jeg vil meget gerne have noget med eksplosionstegninger, da min hjerne er bedst til at håndtere billeder
    Jeg har selv "so wird's gemacht" for w124 85-95 men den beskriver ikke udskiftning af bagbroen. :-(
    Haynes har en bog der dækker w124 frem til 93... men er det godt nok til 93-95 modellen, og er det beskrevet heri??
    eller skal jeg have fat i noget helt andet?

    Sidste bekymring går på værktøj. Jeg kan se at Gørløse har et værktøjssæt til ophæng af for/bag-bro til ca. 2500,- :-?
    Er det nødvendigt, eller kan man nøjes med noget andet?

    Ja, mange spørgsmål fra en nybegynder i denne diciplin. det skal nok blive underholdende!
     
  6. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    nu du selv skriver nordjylland, så ring da lige til "hwidsted" jeg ved tilfældigvis at han har en meget fin bagbro til at ligge, måske kan han også betjene en co2-limpistol :lol:
     
  7. CZnazgul

    CZnazgul New Member

    Joined:
    16 April 2011
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E250D
    Km:
    550000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Suzuki Ignis
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg prøver at tage kontakt til hwidsted, og hører om han er klar på en handel - Tak for tippet! :gr8:
    Lige nu står den dog på en påske i sommerhus, uden internet, så bilen må lige vente et par dage

    Men hvis der er nogle der har et tip omkring en manuial til udskiftning af bagbro, og om der skal noget specialværktøj til, må i meget gerne smide et par ord :)

    God påske!
     
  8. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    jeg har da også en bagbro ligge på lager. så det er ikke noget problem :)
     
  9. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Det med at pille broen af og på kan gøres med håndværktøj. I bagagerummet bag afdækningen i siden sidder støddæmperne. Af med møtrikkerne. Hæv bilen ca 40 cm og sæt den på bukke. Af med hjulene, bagerste lydpotte, bremsekalibrene af ankerpunkter, det er to 17 mm, håndbremse kabler fri fra udligneren over kardan, løsne kardan fra bagtøjet, der er 3 bolte der sidder forfra igemmen hardyskiven og bagtøjet. Vip kardan fri af bagtøjet.
    Bagbroen sidder fast med 4 store bolte, toppen er en 19mm, der er loctite på gevindet. Et stykke 3/4 tommers rør på godt og vel en meters længde er en stor hjælp for at få dem løsnet. Eller luftnøgle. Sørg for at alle bolte er løsnet, understøtte bagtøjet med donkraft af med boltene og sænk skidtet.
    Voila. Bagbro fri.

    Og må trække tilbuddet om reaktionsarme tilbage. Min kammerats bil sejler i bagenden, nu gummiet er blevet blødt af varmen. desværre
    Sent from Desire HD with LeeDroid ROM 2.2
     
  10. CZnazgul

    CZnazgul New Member

    Joined:
    16 April 2011
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E250D
    Km:
    550000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Suzuki Ignis
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Spaceraver! Jamen det lyder til som om det er noget jeg kan finde ud af :)
    Tak for beskrivelsen!
     
  11. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Spaceracer: Når bagbroen er afmonteret, skal man så bruge et specialværktøj for at skifte de forreste og bagerste bøsninger eller kan det gøres uden?
     
  12. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Hej Heureka. Og undskyld jeg først svarer nu her. Jeg har været travlt optaget.

    Der skal såmænd ikke noget specialværktøj til at pille bøsningerne ud af broen, jeg gjorde det med boremaskine + 12mm bor samt hammer og mejsel og et hultafors 670mm koben..
    Det er nemmest at gøre når du har broen helt afmonteret. Bøsningerne består af flere dele og de skal graves ud, derfor hammer og mejsel samt boremaskine. Man bruger mere tid på at destruere de gamle end på at sætte nye i. Og de skal næsten destrueres helt for at få dem ud, hver bøsning består af tre dele, inderste stykke som er massiv aluminium, yderste stykke som er en aluminiumsring og gummi imellem disse samt mellem yderste ring og broen. Bor gummiet væk og gå amok på inderste ring. Når du har denne del ude, finder du en "læbe" mellem bro og ring, bare slå den ind mod midten af hullet. Det skal tæves godt og grundigt i stykker, derefter skal du blot overtale det til at komme ud med kobenet.
    Smør de nye godt ind i siliconefedt inden du sætter dem i. Evt giv hullet de skal sidde i en gang hammerlak så det er fint og glat. Som sidste overtalelsesevne kan bruges en stor skruetvinge til lige at få dem på plads med, bare husk at lave et stykke træ der passer udover midterstykket samt en passende klods under broen lidt større end hullet..
    God fornøjelse
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ogås helt enig.
    Jeg har allerede givet min MANGE chancer, først total motor renovering, men ok det er selvf. også en speciel motor plus jeg fik pengene til det fra den forhandler der havde "snydt" mig til at købe den sådan (104.000 Kr.)
    Så der var nok til det hele :D

    2 nye bærearme foran plus ny toppakning og lidt andre små fittings (12.000 Kr.)

    Sidst med ikke mindst fik jeg glæden af et stort skilt væltet ned og hen over venstre bagerste bagskærm.
    Det klarede forsikringen dog via Mercedes. men jeg havde lidt rust i begge sider grundet oplagte skærmkanter lavet af Carlsson i 92 og det havde taget lidt fat i inerskærmene også.
    Så jeg sagde til Mercedes når nu jeg får gratis maling til den ene bagskærm plus bagklap samt af og påmonteringen.
    Så lav lige de inerskærme samt yderbagskræme også i samme stil som fra Carlsson med oplagte og sealet bagskærms kanter (13.750 Kr.) ud over det forsikringen tog :shock:

    Og jeg er også i gang emd en gearkasse rep der ikke kommer under 15.000 Kr.

    til sommer skal den have total restoreret sine 18" carlsson fælge og 4 nye dæk i 255/35-18
    Det kommer ikke til at koste under 10.000 Kr. heller :mrgreen:

    Så tja, det koster da penge, men jeg er ikke 2 sek. i tvivl om at jeg også kender min bil 110% og ved at alt er 100% i orden.
    Hvis jeg skulle skippe den, hvor finder man så lige en magen til og i en stand, man ved er tæt på fejlfri osv.

    Så mange gange siger jeg at det kommer helt an på hvad man vil ofre på sin bil, hvad den er værd for en.
    Selvom man kun har givet 10.000 Kr. for en W124er så kan det at ofre 20.000 Kr. på den gøre en forskæl fra en udtjent bør til en drømmebil der så har kostet måske 30.000 men måske er bedre end den man finder til 40.000 Kr. 8)
     

Del denne side