Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Vibration i tomgang, just. af ophæng?!?

Emne i 'Automatgear' startet af 300E24, 7 April 2011.

  1. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej

    Jeg har for nylig skiftet motorophæng, da det var skvattet sammen og gav lyd og vibrationer i tomgang + ved acceleration. Det løste problemet 99%, muligvis 100%, da jeg ikke aner hvad jeg kan forvente/kræve, da det er min første 124'er...

    I går skiftede jeg så gearkasse ophæng og bøsninger til udstødningsbeslaget ved gearkassen og nu er vibrationer og lyd i tomgang tilbage, dog kun når den er i gear. :twisted: Det er værst når den er kold.

    Jeg håber at i kan hjælpe med to ting:

    1. Når man skifter ophænget på gearkassen, skal der så justeres på det? Der er jo aflange huller, både til de to nederste bolte til selve ophænget og til de 4 bolte der holder tværstiveren som ophænget ligger på. Så jeg tænker at gearkasse / kardan skal centreres, så der ikke opstår et "knæk" i drivlinien.

    2. Hvor hårdt skal boltene på udstødningsbeslaget spændes? (Dem med gummi bøsningerne.) Umiddelbart kan de spændes så meget at beslaget lægger an mod alu konsollet og dermed mister bøsningerne jo deres effekt...

    Hvis der er en af jer der har adgang til de originale bøger og kan / vil levere lidt materiale herfra, så ville det være skønt..

    Brian
     
  2. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Har samme spørgsmål mht. gearkasseophæng. Har også lige skiftet alle tre.

    Nogen som ved noget :?:
     
  3. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Nu skal man jo passe på at man ikke er FOR fræk, som newbie både her i forummet og i bluestar universet, men jeg er sq' lidt stolt af at have startet en tråd, hvor ikke engang BRABUS byder ind... :whistle:

    Jeg har muligvis fundet en forklaring på min lyd / vibration, der er vendt tilbage...


    (Jeg ved godt at jeg har nappet et billede af en "forkert" udstødning, men rækkefølgen på bolte, skiver og bøsninger er ens på allesammen...)

    Den skive jeg har sat en cirkel omkring har jeg ikke på p.t. Enten har den ikke været der før, eller også har den siddet "begravet" i de gamle bøsninger, så jeg har overset dem da jeg afmonterede de gamle bøsninger. Desværre så skal man købe et komplet ophæng for at få dem, hvis man ikke har mulighed for at lave dem selv, hvilket jeg nok prøver først, ikke at det er dyrt, meeen når man nu kan... :cool:

    Jeg har ikke fundet tilspændings moment på den del af beslaget endnu, men bøjlen omkring rørene skriver de at man skal starte med at spænde 7nm, men så kan jeg ikke finde mere?!? :whip:

    Jeg smider også et par billeder med moment'erne til det bagerste gearkasse ophæng, da jeg kan huske at det er blevet efterlyst i en anden tråd i forbindelse med et lignende problem. Så håber jeg bare at rette vedkommende finder dem her... :D





    Jeg har, som sagt, ikke selv fået afprøvet om det er her mit problem ligger, da min kære hustru lige har besluttet at det ene badeværelse trænger til nye fliser, så bilen må vente lidt. Sikkert min straf for at der stadig er vinterdæk / stålfælge på hendes bil... :D Men jeg håber da at det kan hjælpe en enkelt eller to herinde... Altså billederne, ikke det med fliserne. :lol:

    Brian
     

    Attached Files:

  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    :congrats:

    Jeg har selv stået og rodet med lige dette da jeg smed motor og gearkasse i min bil.
    Mine lange pinde som holder udstødningen var knækket som de i mange tilfælde er.

    Men der hvor jeg sad fast med min gearkasse var at der på gearkasse ophænget stikker en bolt op som gearkassens skal passe ned over med dens flance med et hul i (som i øvrigt også tit er knækket af)
    Men oven på skal der så et specielt beslag og så til sidst en møtrik med specielt gevin.
    Jeg kunne på ingen måde få det beslag eller skive om man vil på, så jeg spændte altså en alm. skive på i stedet.

    Men hvis ikke du har spændt den møtrik rigtig fast, så vil den vibrere en del.
    Nu er min en 5 trins auto gearkasse, jeg ved ikke om den er 100% ens med de 4 trins autoer.
    Men der er ingen kaliberering af hvor precist det skal side synes jeg, jeg spændte bare mit og så sad det hvor det skulle. :mrgreen:
     
  5. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Jamen, velkommen til BRABUS... :D

    Jeg har også en 5 trins aut. på dytten, og jag kan godt se det beslag på tegningen du taler om.

    Men da jeg skiftede ophænget, så havde jeg bilen på lift og en gearkasseløfter under gearkassen, (hvor ellers?!? :shock: ) derefter var det bare at skrue det hele fra hinanden. Jeg startede med at løsne den øv. møtrik, derefter de 2 nederste bolte i ophænget og til sidst de 4 bolte til tvær vangen som ophænget hviler på.

    M.h.t. den øverste møtrik, så var der også en alm. skive, men jeg så ikke det beslag der drillede dig, så med mindre at det har siddet fast på en eller anden måde og jeg derfor ikke har opfattet det som en løsdel, så er det heller ikke mont. på min bil og har så ikke været det længe...

    Jeg syntes at jeg kan huske at have set en henvisning til at man skulle være særlig opmærksom på dette beslag i forb. med af / på mont. af gearkasse. Det skal jeg prøve at grave lidt mere i når jeg har fri.

    Men ind til videre, så skal du have tak BRABUS, dit indlæg gav mig lige en angrebsvinkel mere på mit lille problem, og med lidt held, så får jeg tid til at kigge på det inden år 2086... :coolguy:

    Brian
     
  6. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej

    Jeg skiftede motorophæng og autobox ophænget og var en lang process igennem hvor der var en resonans og træls lyd når den blev sat i gear (D). Var ved at gå i opløsning men fik Martin konge til at hjælpe med FejlSøgning på lift. Det vidste sig at være et af de nye motor ophæng der var dødt. Ved ikke om ophængene kan tage skade under montering...Skal siges det var Gørløses uorginale kvalitet....
    Fik godt nok skiftet mange stumper for at fjerne lyden...Tjek bilen på lift, med en assistent i bilen, med en stor skruetrækker kan man brække i de dele der kan være årsag....


    med venlig hilsen

    _BO_
     
  7. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg smider også et par billeder med moment'erne til det bagerste gearkasse ophæng, da jeg kan huske at det er blevet efterlyst i en anden tråd i forbindelse med et lignende problem. Så håber jeg bare at rette vedkommende finder dem her... :D





    Brian[/quote]



    Tak for det.

    Det er bestemt ike for frækt 8) , det er kaon. Hvor fandt du billederne :?:

    Tror jeg har spændt for meget, og håber et kan være årsagen til den smule resonans der er.
    Må hellere kigge på udstødningsophænget på gearkassen.
    Jeg ved jo af erfaring, at der ingen resonans skal være, det er jo en Mercedes :cool:

    Tusinde tak for tegningerne. 8)
     
  8. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej tconradsen

    Billederne er skam ganske originale, jeg er på det nærmeste født ind i autobranchen, så med lidt fodarbejde, fandt jeg ud af jeg jeg kender en, der kender en der havde en tjeneste til gode.... :whistle:

    Dejligt hvis andre kan få glæde af dem.

    Det vil, som altid, være skønt at få lidt feed back, når løsningen findes. En "problemløsnings" tråd har jo kun værdi hvis vi husker at dele løsningen med alle de andre... :gr8: Men det ser det nu ud til at brugerne herinde, er rimeligt gode til... :yipi:

    Brian
     

Del denne side