Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Strømmen går og kommer igen..

Emne i 'El-system' startet af luxenburger, 21 Marts 2011.

  1. luxenburger

    luxenburger New Member

    Joined:
    5 August 2010
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Ford Consul
    Km:
    250000
    Årgang:
    1973
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nå, skal lige høre om nogen har erfaringer med dette.

    Ca. 20 minutter efter jeg har startet bilen, forsvinder strømmen - lyset går gradvist ud, radioen slukker, ABS-lampen lyser, viserne hopper og danser og ingen elapparater virker. Efter ca. 5 minutter er der igen strøm på.

    Ellers er der ikke noget - bortset fra at lampen for gløderørene slukker alt for tidligt. Denne fejl er netop pgså opstået.

    Er der nogen der har en anelse om hvad der er galt? Batteriet er nyt, og ladelampen lyser ikke.

    Jeg har oplevet det en gang før i 20 graders frost, men tilskrev det kulden. Nu gør den det hver gang jeg kører...
     
  2. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Lyder som en dårlig stelforbindelse, eller en batteripol der ikke er skruet ordenlig på. Prøv at mærk på forbindelserne ved batteriet. Er der nogen af dem der bliver varme?? Overspændings relæet er også en oplagt mulighed.

    God Jagt..
     
  3. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Er det en 124'er vi snakker om , eller er det den der Ford Consul der er markeret i profil?
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tror ikke en konsul fra 70 har abs lampe,snarere et vinyltag :lol:
     
  5. luxenburger

    luxenburger New Member

    Joined:
    5 August 2010
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Ford Consul
    Km:
    250000
    Årgang:
    1973
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hov jeg må ha oprettet mig lige før jeg købte min 124'er.. så det er ikke Consulen men en 300D fra 1990 der er tale om; beklager!

    Når fejlen er der, og man holder i tomgang, lyder der en farlig klikken ude fra motorrummet.. lyser som et relæ. Hvor finder man mon det her overspændingsrelæ?
     
  6. luxenburger

    luxenburger New Member

    Joined:
    5 August 2010
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Ford Consul
    Km:
    250000
    Årgang:
    1973
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Og jeg mente selvfølgelig at det LYDER som et relæ..
     
  7. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Overspændingings relæet sidder bag batteriet under plastik afdækningen. Relæet har en sikring på toppen.

    Du kan også sætte et multimeter over batteriet og se hvad der sker mens du kører. Kan også være noget i lade systemet der hænger eller har en dårlig forbindelse.
     
  8. luxenburger

    luxenburger New Member

    Joined:
    5 August 2010
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Ford Consul
    Km:
    250000
    Årgang:
    1973
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for alle tippene.. nu ser jeg hvad værkstedet finder ud af idag. Håber jeg kan vende tilbage med en forklaring..

    Ved nærmere eftertanke skiftede jeg faktisk batteri for nylig fordi det var gammelt og løbet tør for strøm. Det kunne selvfølgelig være at der ikke bliver ladet rigtigt - så jeg har bedt værkstedet tjekke generator, laderelæ osv..

    Han påstår at i en 124'er lyser ladelampen ikke under kørsel, heller ikke selvom man ikke lader ?! Hvad er den lampe så til mon?
     
  9. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Vil også sige at generator eller kulene er årsag. Du har skiftet batteri men kunne lyde som om det ikke får ny strøm og derfor ret hurtigt løber tør.

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  10. thulle

    thulle New Member

    Joined:
    21 Juli 2010
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Langeland / Lohals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D
    Km:
    350000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Hiace
    Bil nr. 2 Km:
    355000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Overspændings relæ er det ikke kun i beziner og ikke i diesel. ( 300D) Luxenburger
    I min har jeg bag bateriet et kickdown , tomgang og et abgas relæ , jeg kan ikke se nogen overspændingsrelæ ? eller skal jeg kigge et andet sted.
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det sidder skam også i DIesel bilerne og det sidder der inde bag batteriet sammen med de andre bokse.
    Nogle har dog afmonteret soklen og henlagt det i bunden osv. det har jeg set før.
    Men det sidder der ALTID hvis du har ABS da det aggere forsikring mod overspænding til ABS styringen, hvorfor vi også har ABS fejl når OVP relæet ikke vil virke og skaber indre modstand. 8)
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nej det har han så ikke ret i, det kommer dog an på "hvorfor" den ikke lader om den tænder eller ej og hvor meget den i så fald tænder.
    Men som oftest er det laderelæet som ryger på generatorene, ikke pga. slitage af kulene, men selve relæet giver bare op.
    Og i den forbindelse, der er det korrekt at lade lampen ikke lyser, men at spændingen blot blvier lavere for til sidst at dø helt og så kommer alle lamper op og lyser osv. fordi spændingen kommer under 10 Volt ellere mere.

    Men ladelampen er faktisk dygtigere end man lige går og tror.

    1.
    Ladelampen lyser når tændingen er slået fra og motoren slukket:
    Kortslutning af den positive diode i generatoren
    2.
    Ladelampen lyser ikke når der slåes tænding på.
    Pære gået, afbrudt kredsløb eller dårlig kontakt i pre-test strøm systemmet.
    3.
    Ladelampen lyser kraftigt op mens motoren køre.
    Kortslutning af negativ eller exciter diode.
    Kortslutning til stel af stator vindingen
    Afbrudt kredsløb til xciter didoder
    4.
    Ladelampen lyser svagt når motoren går i tomgang og lyser kraftigere når motorens omdrejninger øges.
    Afbrudt kredsløb til positive diode/r
    5.
    Ladelampen lyser op når motoren køre i tomgang og blvier svagere som omdrejningerne øges.
    Afbrudt kredsløb i stator vindingerne eller afbrudt negativ diode/r
    6.
    Ladelampen lyser op når der slåes tænding på og slukker igen når motoren er startet.
    Ingen grund til panik, alt virker som det skal, men forvent at det uventet kan ske når som helst hvor som helst rules
     
  13. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    7. Ladelampe lyser periodisk svagt under kørsel + kørelys virker ikke = slidte kul i generator :)
     
  14. thulle

    thulle New Member

    Joined:
    21 Juli 2010
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Langeland / Lohals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D
    Km:
    350000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Hiace
    Bil nr. 2 Km:
    355000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Brabus skrev :Det sidder skam også i DIesel bilerne og det sidder der inde bag batteriet sammen med de andre bokse.
    Nogle har dog afmonteret soklen og henlagt det i bunden osv. det har jeg set før.

    har set efter kan ikke finde det, må dog være et sted :-?
     
  15. luxenburger

    luxenburger New Member

    Joined:
    5 August 2010
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Ford Consul
    Km:
    250000
    Årgang:
    1973
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Takker endnu en gang; super at vide lidt om ladelampen.. desværre opfører min sig som der intet er i vejen.

    Værkstedets bud endte også med at være generator, og den blev skiftet i dag - men stadig samme fejl.

    Jeg har jo bemærket at lampen for gløderør opfører sig underligt - den slukker for tidligt. Gætter på at disse må bruge en del strøm og formentlig kører uden sikring? Tænker derfor om fejlen kan ligge her.. hvis der på en måde er overgang i en af disse små dyppekogere.. nogen der ved hvilken modstand de skal udvise? Så må man jo kunne måle på dem.
     
  16. luxenburger

    luxenburger New Member

    Joined:
    5 August 2010
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Ford Consul
    Km:
    250000
    Årgang:
    1973
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Den var god nok - fejlen skyldtes en kortslutning i ledningsnettet til forvarmerne, hvorved relæet også var stået af. Der kan man bare se! Herligt - nu ruller vi igen!
     

Del denne side