Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Luftmasse måler skift

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af alp, 10 Marts 2011.

  1. alp

    alp New Member

    Joined:
    27 Marts 2007
    Indlæg:
    377
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    600
    Årgang:
    1965
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Alle

    Skal jeg have noget nulstillet, efter skift af luftmasse måler?
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    På din model har du blot nogle fejlkoder i motorstyringen hvis den gamle altså var deffekt, men du har ikke noget andet du skal nulstille osv.
     
  3. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ja du skal have slette koderne i i motorstyringen, det er super nemt.

    Da jeg skiftede LMM i min 280te , blev det en helt anden bil bagefter :)
     
  4. alp

    alp New Member

    Joined:
    27 Marts 2007
    Indlæg:
    377
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    600
    Årgang:
    1965
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ahhh ok.

    Super nemt, det er lige mig :D
    Men skal jeg bruge en fejlkodeudlæser/nulstiller, eller kan det klares på anden vis?
    Et værksted med Boschtester el. lign. kan vel klare det, eller hur?
     
  5. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg lavede selv en fejlkodelæser. Du kan finde diagrammet på google. Den består af: 1x lysdiode 1x 1Kilo ohm Modstand og en kontakt, samt lidt ledning. Til at gå til for de fleste. :D
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Du kan også bruge et multimeter og en ledning.
    Det er de færreste som har en diode som hyldevare i hjemmet, så er der flere som ligger inde med et multimeter.

    Men jeg har efterhånden solgt ret mange testere som gør det en hel del nemmere at stå og fedte med :D , så mon ikke der er en venlig sjæl i dit område som har sådan en og vil hjælpe dig :)
    Alt er jo nemt hvis man kan finde ud af det, men nogle kan finde ud af mere end andre :-D
     
  7. alp

    alp New Member

    Joined:
    27 Marts 2007
    Indlæg:
    377
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    600
    Årgang:
    1965
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Så er brylluppet overstået, nu skal der nulstilles :D

    Brabus, hvordan kan jeg udlæse/nulstille med et multimeter?
    Multimeter har jeg adgang til nemlig..

    Og der var sgisme sørget for standsmæssig transport i lørdags 8)
     

    Attached Files:

  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har sent dig en privat besked 8)
     
  9. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    Må vi andre nysgerrige da ikke høre hvordan det gøres?? :)
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvem siger at det var metoden jeg sendte i en privat besked da :whistle: :mrgreen:

    Nu vil jeg jo hellere anbefale brug af en tester, som gør dette meget nemmere og ikke muliggør, at folk står og kortslutter deres forsynings spændinger, styrebokse og batterier osv. :lol:
    Derfor vil jeg nødig være fortaler for sådan en anvisning da jeg før har lært af sådan et tilfælde :(
    Men jeg skal da ikek anbafale min egen tester da jeg som bekendt ikke har flere på lager :( Men de er på vej 8)

    Men ok, på egen risiko og emd forbehold for skrivefejl. :oops:
    Multimeter stilles til at udlæse Volt. sort pind i ben 8 og den røde pind skal til ben 16
    Så kortslutter du punktet ben 8 (motorstyringen på en E model med 6 cyl.) med bilens stel eller minus på batteriet i 2 sek.
    Herefter udlæser man multimeterest udslag, antallet af udslag angiver fejlkoden.
    Slår det ud 3 gange, så har man fejlkode 3.
    Fejlkode 1 = ingen fejl.

    Men i alle tilfælde anbefaler jeg ikke at gøre dette og så siger jeg altid,
    at denne fremgangs måde er helt på egen risiko, hvis der sker noget utilsigtet, eller man ikke lige får gjort eller forstået det som skrevet, så vil jeg nødig have æren for evt. upsere.

    Her er den tester jeg laver en del mere sikker at bruge, da den er forsikret mod kortslutninger og forkert forbundne stik. :gr8:
     
  11. thulle

    thulle New Member

    Joined:
    21 Juli 2010
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Langeland / Lohals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D
    Km:
    350000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Hiace
    Bil nr. 2 Km:
    355000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Brabus skriver:
    Men jeg skal da ikek anbafale min egen tester da jeg som bekendt ikke har flere på lager Men de er på vej .

    Syntes godt om :D :D

    Hilsen - Karsten
     
  12. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Jeg ville helt klart vente på at få fat i en tester, MEN: jeg har flere gange forespurgt på pris, samt hvilke koder jeg med kun tre ledninger i stikket , jeg kan udlæse, uden response, :sleep: derfor har jeg kigget i biltema, der har nogle, men vist ikke en der passer i mit stik :slap: , så hvad faen gør man så ? :?: lever uden. :yes: bluestar
     
  13. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0

    Søg og du skal finde ............. :D Google kan anbefales 8)
     
  14. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Jeg takker, har gemt din pb, men da jeg ikke er nogen ørn udi elektronik, og vil derfor nok foretrække at købe en med udførlig brugervejledning ,samt at jeg ikke mener at have nogle fejlcoder pt, så det er ikke højaktuelt at skaffe sig en tester, og måske fuldstendig overflødig at anskaffe sig en,men det aner jeg jo ikke, endnu. 8)
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvis du har spurgt mig ang. de 3 ben osv. så må jeg indrømme at jeg ikke husker det og prisen har jeg altid opgivet på forspørgsel, så det undre mig da lidt :?
    Men situationen er bare den at jeg ikke har haft tiden til at lave dem.
    Så kan man sige hvor lang tid kan det tage, men ja det tager faktisk ret lang tid at lave en den udførsel jeg personligt har valgt at lave dem i da jeg godt vil kunne stå inde for dem.
    Når man så har et alm. 37 timers job plus et 15 timers weekend job og samtidig har et firma og mange andre ting der skal nåes i hverdagen, så har man ikke meget tid til overs, og den tid man så har, den bliver flittigt brugt til også at nyde livet :p
    Ja krise tiderne trykker i hvertflad ikke hos mig da :love:

    Men nu er damen faktisk taget på rejse i en længere periode i forbindelse med noget familie, så det skaber selvf. lidt mere tid til at rode med sjove ting for andres skyld :D
    Så jeg kan med garanti sige at jeg har de første klar med dokumentation og vejledning osv. inden Påsken 8)

    Men lad os tage den i min tråd om testeren, da det er lidt off topic i forhold til denen tråd. 8)
     

Del denne side