Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Tuning af SL60 Amg igen igen

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af djaabo, 27 Februar 2011.

  1. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja så er danmark heller ikke støre:)

    Lige en offtopic bemærkning, den lille støddæmper du har billede af.. er det ikke fra et 2 delt armlæn :)
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Haha :D ja danmark er lille.
    Men jo det er en bette sød støddæmper jeg godt ville have en ny af, det ville du også gerne, så du lytter hæftigt med på side linien ved jeg :lol:
    Du kan slet ikke leve uden den hvis jeg først har et armlæn hvor det bare spiller :lol:
    Og så er det nu du skal sige, ah, så er det heller ikke vigtigere :mrgreen:

    Men hvordan skrider det frem med Campletten, hos jeg mener cabrioletten :mrgreen: jeg må kikek ned forbi en af dagene og så hvad du har ild i 8)
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Arh, så er den støddæmper heller ikke vigtigere:)

    Det skrider frem af, jeg modtager zimmermand skiver og ebc klodser en af dagende, ny kæde og kæde strammer og remhjulet for jeg på tirsdag.

    Skulle gerne være færdig med udstødnings systemet mandag og det samme med motorrummet
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    ´til brabus, jeg må så indrømme at jeg har bestilt et nyrenoveret armlæn uden rum i til min 124er. Da jeg syntes at det med rum i er alt får hårdt at havde armen på:-/
    Jeg har jo konstant armen der så jeg hele tiden har let tilgang til min volume knap på radioen.. Jeg syntes det er så pinligt når jeg holder for rødt og alle rundt omkring mig kan se et bilen hopper pågrund af bassen:)

    Så hvis der er nogen der skal havde et 2 delt armæn i sort læder, så har jeg snart et liggende:)
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg vidste det, hvis ikke man kan få noget der lige så godt og mere specielt end de andre, så vælger man fra i stedet under påskud af at det er noget bæ :lol:

    Ej jeg kommer jo fra ingen ting at have at holde fast i og damerne er så trætte af at jeg siddr og holder fast i deres lamseben :lol:
    og uden handskerum, så må man finde på alle de ekstra rum man kan :)
    Men ja du har ret i at det er selvf. noget hårdere end det alm, men hvis det blvier for hårdt, så må det bare ned til en mødel polstrer :lol: så får det en god gang isbjørne lang pels i lyserød :lol:

    Jeg glæder mig til at se flere billeder fra dit projekt :gr8:
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Så skete der lide mere i sagen.

    Udstødningen er fuldsvejst, sort lakeret (varmefast 1300 C) og fået isolering ved forrøret.
    Jeg laver den sidste del af udstødningen når den er monteret på bilen, ide at jeg skal kunne udmåle hvor rør føringen skal gå til bypass ventilen.

    Jeg fik skiftede varme isoleringen på topedopladen i motorrummet og har lavet plade arbejde på højre indeskærm, så der er plads til kompressoren:)
     

    Attached Files:

  7. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,468
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Du har da vist ikke helt ramt farven på den inderskærm. :lol:

    Glæder mig til at se dig trække den sidelæns hele vejen forbi parkeringspladsen i Roskilde til sommer.


    Bendix
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Er det mig der er farveblind:)

    Ej det skal self laves ordentligt, så det du ser er grunderen.. Den skal lige hærde af til i morgen, inden der slibes og males.
     
  9. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    fedt project
    håber jeg får set den en dag til træf, jeg er da vild med den sorte potte hehe feeedd :eek: :eek: :eek:
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Fedt manner 8)

    Hvordan er det nu med den farve bilen har Jacob?
    Var der ikke noget med at det var en speciel AMG lakering, hvordan finder man så farvekoden på den?

    Jeg er stærkt skuffet over farvevalget på udstødningen, her gik jeg og troede den skulle kromatiseres :lol:

    Jeg så i øvrigt en gang en som kørte på motorvejen som også havde haft gang i det der udstødnings halstørklæde der :lol:
    Det hang flere meter efter bilen fordi det havde sluppet :lol:
    Men det er ellers noget som virker godt på at holde på varmen og det er en god ting på en udstødning.

    Det er fedt at se når F1 bilernes udstødninger bliver så varme at de blvier gennemsigtige :mrgreen: så er de varme :mrgreen:

    Bliver den ikke svær at holde i jorden når den får 1000 hypper og du har afmonteret ASD bagtøjet?
    Hvis der dog bare kunne bygges noget 4WD på sådan en karl der, så vil jeg tro den var en rimelig ondskabsfuld lyskrydsdræber.
    Men mon ikke de nblvier det alligevel :lol:
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja Asd bagtøjet er væk og har kun ASR på nu, men det er også en del stærkere.
    Ang farven, er historrien at AMG brugte den til deres sl60ere, inden mercedes opkøbte amg. De der var godt salg i det, valgte Mercedes nogle år efter at bruge farven gennerelt.
    Har jeg hørt!! vMen farven er da til at få fat i:)

    Jeg har læst at der er ca 5% at hente på en god varme issolering af udstødningen.. Så det er jeg lidt spændt på:)
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Så blev remhjulet færdigt. Ikke noget man lige laver!!

    Oprindeligt var det jo det originale hjul som var på 6 spor hvorpå der var tigsvejset et remhjul fra en tilsvarende motor med 8 spor.
    R129eren sl500 er nemlig med 6 spor for at nedsætte friktionen og w140 s500 som er med samme motor har 8 spor.

    Men det var ikke nok med 8 spor, da jeg kunne se at ladetrykket ikke steg i takt med de sidste 1200 rpm, altså remmen skred på kompressorens remhjul.

    Kompressorens remhjul er et 10 sporet hvor jeg kun benyttede de 8 af dem, da jeg jo brugte et 8 sporet rem hjul på krumtappen.

    Så nu er det gamle krumtapshjul pillet af og det eftermonteret remhjul er drejet af igen.
    Det nye 10 sporet remhjul er lavet i alu, så det udelukker en tigsvejsning til det oprindelige krumtapshjul.

    Så der er blevet lavet en 8 mm stål skive hvor der er bordet 8 huller og drejet gevind. Stålskiven er så tigsvejset til det oprindelige krumtaps hjul og svejsningerne er lige lange med lige store mellem rum for balancens skyld.

    Efter det er svejst på, er den kommet i drejebæn, for at dreje de ujævnheder af, der kommer når svejsningerne trækker i metalet.
    Der er så bordet 8 huller i alu hjullet, så det kan boltes fast til midter skiven.


    Alt sammen er abalanceret og klar til montering. Så nu er næste project de nye komressor beslag:)

    Det nye remhjul er også ca 24% større, så minus luftmodstand og + at den ikke skrider mere. Regner jeg med at hente ca 20% på det her nummer.

    2+% + 722Hk = 866Hk. Så runder ned til 850 Hk, for en sikkerheds skyld, så har jeg ikke sagt for meget.....

    1.000 blev det ikke, men 850 kan jeg godt nøjes med hvis det er:)
     

    Attached Files:

  13. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Jeg husker tydeligt sidst jeg rodede med den slags.
    Det tager tid.

    Søren S2
     

    Attached Files:

  14. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hey Søren, ser godt ud men har lige nogle spørsmål til de billeder du har sat ind.

    Er det ideelt med mapfuler, det bliver jo ikke en 100% jævn fordeling til cylendrene?

    Også luftfilteret sider lige ved manifolden? hvor der jo er rimelig varmt?
     
  15. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Det var jo sådan et Bilka projekt så der røg bare 2 stk. dyser i røret før indsugningen.
    Det kørte faktisk ok til prisen og der kom naturligvis varmetæppe omkring luftfilteret.
    240 hk på en 174 hk V6

    Søren S2
     
  16. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Noget af et Bilka project:)
    Det lignede en rotex kompressor der blev brugt?
    Eventuelt en C38?
     
  17. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Det er vel snart 10 år siden jeg lavede denne Audi så om det lige var en C38....tjae.

    Søren S2
     
  18. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det ser ikke ud af meget, men det mest besværlige er lavet nu... Kompressor beslagende og remhjulne.

    Så nu er det ligefør at motoren kommer i igen nu.

    Der er også blevet skiftede tændrør, strømfordeler, rotor, kæde og kædestrammer.

    Så nu skal der bare males og ordnes lidt hist og pist:)


    Der kommer self lidt billeder af det færdige resultat selv om der ikke er meget at se, men det er jo også mest en hjerte operation min bil har haft:)
     

    Attached Files:

  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Lækkert at materialerne er på plads 8)
    Men jeg er altså ikke sikker på der ikke bliver nok at vise bagefter, jeg er sikker på at en video med 0-300 er på sin plads og at den nok skal få nogle "visninger" :yipi:

    Jeg kom til at kikke på dit billede af udstødningen Jacob, men hvor sidder det der "afgangs spjæld for fri udtrutning" :mrgreen:
    Er det det som man kan se lige før de 2 katalysatore?
     
  20. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hej Brabus, jo helt sikker at der kommet et videoklip af første opstart og self et 0-300+ :lol:

    Det er også korekt det som du ser at lige inden katten sider det spjæld til fri udblæsning.

    Men fik da lavet lidt mere i dag som der kan ses på billede. Så nu er det tæt på.

    Mangler kun at montere intercooleren igen og få den rigtige 10 spors rem hjem.
     

    Attached Files:

Del denne side