Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

E10 - Ny benzintype farlig for ældre biler

Emne i 'Diverse' startet af Christian K, 12 Marts 2011.

  1. Christian K

    Christian K New Member

    Joined:
    13 Februar 2009
    Indlæg:
    65
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Helsinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut
    Km:
    276000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  2. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Alle biler med karburator eller mekanisk indsprøjtning( M103) er det ikke at anbefale at bruge E10.

    Det er sådan meget kort fortalt. :D
     
  3. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hvad har "ældre biler" med os at gøre ???????

    bør det ikke flyttes over i 123 forum ?? :lol: :lol: :lol: :lol:

    :twisted:
     
  4. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej,- jeg ved at jeg ikke har en foranstående karriere som oversætter fra tysk til dansk,- men jeg har lige prøvet at konvertere noget tekst fra mercedes afsnittet i nedenstående linket pdf fil, i samarbejde med google.

    jeg håber det hjælper bare en lille anelse.

    MEN_ : ingen garanti for forståelsen. rules

    PDF fil oversigt: http://www.dat.de/e10liste/e10vertraeglichkeit.pdf
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Benzinmotorer kan i langt de fleste af alle Mercedes Benz biler med tidligere erfaring kan drives i brændstof med E10. modeller undtagen den første generation direkte indsprøjtning (c 200 CGI / cgi W203 og W209 CLK 200) i årene 2002 til 2005. Også udelukket modeller, fabrikken uden en reguleret 3-vejs katalysator er udstyret med karburatorer der fremstilles eller har været. Disse er normalt ældre end 25 år.

    Undtagelser:
    Alle modeller før og lncluding produktion år 1985 og de ​​køretøjer i nedenstående tabel er egnede
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Hvis der er en der kan formulere det bedre,- vil det være smukt.
     
  5. Visø

    Visø New Member

    Joined:
    31 December 2008
    Indlæg:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Tidl. 300TE-24 SpLi
    Km:
    368000
    Årgang:
    1992
    Tja, jeg forsøgte mig for godt en måned siden under følgende indlæg, der også indeholder MB egen service information (tysk!) om E10:

    viewtopic.php?f=25&t=5267&p=45413&hilit=e10#p45413

    Jeg ved ikke om det er bedre, men der er sikkert nogle der kan tolke det med "uden 3-vejs reguleret katalysator"
     
  6. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Spørgsmål:

    Hvad kan man gøre med cis-bilerne (bl.a M103), når der skiftes til E10 som lovkrav i hele EU om 5 år. Kan man købe et konversionskit fra Californien, eller er der andre alternativer? Eller de kører måske uden problemer. Har prøvet at søge lidt på det, men det er modstridende svar, man finder.

    Artikel fra ing.dk dags dato.

    http://ing.dk/artikel/krav-om-halmbenzin-i-tanken-rykker-naermere-174377
     
  7. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det er vist noget med at den type gummi der sidder i div. o-ringe og pakninger i indsprøjtningen ikke kan tåle ethanol i længden, så de skal skiftes til en anden type der kan så burde den kunne køre uden problemer...
     
  8. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Lige præcis, det er også sådan, jeg har forstået det. Alle o-ringe, pakninger og den store membran ved brændstoffordeleren ved "jetronic-edderkoppen" (har glemt hvad den hedder) bliver ædt. Der er et firma i Nashville eller San Fran. USA, der laver "jetronic-gummi" vha. moderne teknik, så det holder til temperatur og kemi, men stadig i OEM-ramme, hvis ikke bedre mht. tolerance.
     
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Har tænkt mig at udskifte ALT gummi til denne type (DYRT!), naturligvis med tråd.
     

Del denne side