Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

C 36 AMG motor i 1991 230 E

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af mrnizeguy, 4 Marts 2011.

  1. mrnizeguy

    mrnizeguy New Member

    Joined:
    4 Marts 2011
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 E
    Km:
    285000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej alle
    Er der nogen bud på om det kan lade sig gøre !

    Puslede i 1. omgang med 2.5 16 v men har fundet et par links med en E 124 med C 36 AMG

    Johnny ( smity@smity.dk)
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    alt kan lade sig gøre !!!!!!!!

    og jo, C36 er en M104 og den findes i 124 i 280E og 320E så det burde være overkommeligt
     
  3. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,256
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    brugte AMG ikke samme motor i E og C klassen ?
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har læst lidt omkring den AMG motor henholdsvis fra W124eren som den også er født i samt C klassen.

    Der er jo forskæl på ydelsen på de 2 motore, men det er vist så vidt jeg husker et spørgsmål om udstødnigns system og indsugnings system.

    W124 har 272HK, men har mere moment i de lave omdrejninger
    W203 har 285HK, men har mindre moment i de lave omdrejninger

    Nogle siger også at styrboksene ikke er helt ens, fordi de på en C36 AMG har en anden gearkasse der arbejder samme med motorstyringen.
    Så derfor skal man ud og finde en styrboks til en W124er altså en E36 AMG model W124 for at det kan komem til at spille sammen.
    C klassen skal man huske på køre med Canbus system og det gør W124eren ikke.
    Så jeg tror desværre ikke det er muligt hvis du kun har stumperne fra en C klasse 3.6 AMG motor, du skal også finde de stumper som er spicifik for W124 36 AMG motoren.
     
  5. mrnizeguy

    mrnizeguy New Member

    Joined:
    4 Marts 2011
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 E
    Km:
    285000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Du har fuldstændig ret - CanBus - havde ikke lige det med i mine overvejelser , løsningsmodellen må være at finde en E 124 C 36 ( og det lidt større moment , uhmm - HK er jo ikke altid ALT , Eller !
    Og jeg skal også skifte instrumentbord til 6 cyl ( Har fundet et AMG i tyskland ) - og også canbussen - så fint med dit input
    Tak for pippet !
    Ha en dejlig søndag

    Mercer Hilsner Johnny
     
  6. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej Mick

    Jeg bliver bange nu her - forud for min manuel-konvertering af min C 36 AMG....
    Alt det pjat med canbus, osv. er jo slet ikke noget der findes i min verden :)
    Jeg bliver bange nu her, for jeg troede at jeg kunne gøre som på min 104 E280 motor (svinghjul fra 103, gearkasse & kobling fra 2,5 16V 190E)

    Men med dette Canbus snak, og styreboks der er afhængig af automatgearkasse bliver jeg pludselig i tvivl om bilen så kan køre efterfølgende?
     
  7. zky

    zky Member

    Joined:
    25 Januar 2011
    Indlæg:
    192
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124290
    Km:
    304
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    W201029 + W201034
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988

    Der er ingen grund til at blive bange - jeg er ret sikker på at det bare handler om at kode de involverede styreenheder om, og mon ikke du kender en der kan bruge en tester :wink:
     
  8. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    kode styreboksen om, så den ikke bruger CANbus ???
    det tror jeg ikke lige man kan
     
  9. zky

    zky Member

    Joined:
    25 Januar 2011
    Indlæg:
    192
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124290
    Km:
    304
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    W201029 + W201034
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Nej men man kan normalt bestemme om bilen skal have automat gear eller manuelt, om den køre på benzin eller diesel - og sådanne nogle ting - hvis man fjerner en gearkasse, burde man også kunne fortælle bilen at nu ikke skal forvente at der sidder en automatgearkasse !
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Zky, jeg kan sagtens følge din tanke gang, men sådan tænkte mercedes desværre ikke i den tidlige canbus alder, derfor sidder der ny styreboks eller anden styreboks om du vil, hvis det er manuelt gear osv.

    Og når du siger "bare" kode en styreboks om, så er det jo ikek "bare" som i at bytte rundt på 2 ledninger.
    Men skal have de org. programmer til at lægge ned i de første versioner osv. det er slet ikke som det nye hvor man lige roder lidt med koden og vupti så køre det bare som man lige har tænkt det.

    Jeg har læst en del om dette på andet forum fra England hvor en gut som havde en C280er og ville tage motoren fra en W124 E36 AMGer, dette var ikek muligt da styreboksen ikke kunne finde ud af det med automatgearet og resten af herligheden da de køre med vidt forskælligt styre kredsløb og teknik.

    Så motoren kunen man som nok bare bytte over, men man kan ikek lave et helt swap fra eks en W124 E36 AMG over i en eks. W202 C280er og tro at trods det er samme motor så kan styringerne bare følge med, det er slet ikke det samme de køre med bla. fordi C modellen køre canbus og motorstyrignen snakker sammen med styringen til bla. gearkassen og uden den snak funger motor styringen ikke.
    Og tager man det hele og bygger over fra W124eren, så mangler gearkassen pludselig styringen fra W124er motorstyringen.
    Man kan nemlig heller ikke bruge gearkassen fra en W124er i C klassen så vidt jeg husker at de skrev.

    Jeg har prøvet at finde den tråd, men kan dælme ikke hitte den frem, måske fordi det var en offtopic snak der foregik i en helt anden forum kategori. :(
     
  11. mrnizeguy

    mrnizeguy New Member

    Joined:
    4 Marts 2011
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 E
    Km:
    285000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej ! Nu blir jeg vist lidt eksperimentel!

    Fandt en SLK med en 230 kompressor der er skadet ellers OK gode km osv .

    Kan nok få den til en billig penge - årgang 2000 - dvs alt følger med incl motorstyring computere .

    Lidt spændende at lave sjov for små penge !

    Hvad , I mercedes Guru èr - er der muligt ! kan godt kaste 10000 efter en ombygning .

    Ha en forrygende dejlig dag !
    Johnny !
    240/8
    240/123 D
    250/123 karb
    280E/123
    300 TD / 123
    190 D / med Zender Uhmmm / skolevogn
    250 D / 124
    250 TD /124
    C 250 D
    S 350 D
    Dodge Nitro R/T ( 200 HK og næsten 500 NM)
    Mercedes 230 E 1991
     
  12. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Nu er moment jo sjovere til alting. Hk får bare æren for det arbejde der laves.

    Sent from Desire HD with LeeDroid ROM 2.2
     
  13. mrnizeguy

    mrnizeguy New Member

    Joined:
    4 Marts 2011
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 E
    Km:
    285000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    o-100 er jo kun HK - og derefter tager momentet over !

    Tænk lidt over hvorfor en 14 HK hundested motor med et svinghjul på 1000 kg kan tvinge en 15 tons fiskekutter igennem 4 m bølger med 20 km/t - venner det er moment !

    Johnny

    Guru indenfor motorteknologi og on board cameras ( ;-() )
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ah, der er vist noget du har misforstået der så :lol: det du snakker om hedder potientel energi, som når det udløses bliver til kinetisk :jap: energi.

    Det har intet som helst med "motorens" moment eller Hk at gøre. rules
    En motor får jo ikke pludselig mere moment, fordi man hægter et 1 Tons svinghjul på den, eller fordi bilen får tilført 500 Kg. af passagere som så gør at den kan modstå en større vindmodstand, før end den tvinges ned til samme hastighed.

    Som en klog mand sagde engang, med mange Heste kræfter kan du sælge en bil, med meget moment kan du vinde et race. 8)
     
  15. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Man kan ikke sige at en motor enten har moment eller HK. Da hk er afledt af momentet i forhold til omdrejningerne.

    HK=(Momentet * Omdrejninger ) / X

    X= Er forskellig alt efter hvilken enhed man bruger for Momentet, Newton/meter Pound/feet etc
    .


    Dvs. To motorer med samme Maks moment kan have vidt forskellige antal HK. Det kommer an på i hvilket omdrejnings registre maks momentet ligger.

    Man ser det tydeligt på motorcykel motorer.

    En gammel BMW boxer R100 har 70nm ved 3500omd og 60hk.

    En Yamaha R1 har 70nm ved 12500omdr og 150hk.



    .
     
  16. mrnizeguy

    mrnizeguy New Member

    Joined:
    4 Marts 2011
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 E
    Km:
    285000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej venner - jeg har tydeligvis været galt afmarcheret i over 20 år .

    Naturligvis hænger Nm og Kw sammen .

    Men tænk nu alligevel over det !

    En Lastbil MAN 310 TGA yder 310 HK , Eller Brake horse Power , Noter lige BHP og yder 1500 Nm ved et givent omdrejningstal ( stort set hele registeret)

    Den samme motor i en bus yder stadigvæk 310 HK men har kun 1400 NM , hvorfor mon !

    Meget simpelt , bussen skal kun "vedligeholde " en bevægelsesenergi svarende til max 24 tons

    Hvorimod lastbilen skal være istand til at "vedligeholde " måske en bevægelsesenergi på måske endda 42 tons , alt dette klares ved at sætte et " tykkere" svinghjul på det samme motorkoncept .

    Alt dette bliver bekræftet af faktuelle data og Ham Newton var vist ikke helt dum !

    Ha en forrygende dejlig weekend - jeg har " vundet " lidt pladearbejde på en sur gammel Opel Vectra , godt jeg selv kører 124 /1991 med gode plader ;-)
     
  17. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Køretøjets vægt har da ikke indflydelse på motorens output. Ellers skal jeg da have mine skole penge tilbage. :)

    Vægten har kun indflydelse på hvor hurtigt man kan accelerer. Derimod har rulle og luftmodstanden indflydelse på hvor meget enegi der skal bruges til at holder de to køretøjer i konstant fart.

    Ved at øge vægten på svinghjulet så kan man få bedre moment ved lave omdrejninger, da den lageret enegi i svinghjulet vil udjævne energipulserne der kommer fra stemplerne. Tilgengæld falder omdrejnings villigheden, da et tungere svinghjul har mere enerti og derved kræver mere energi for at komme op i omdrejninger.
     
  18. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Man får da ikke mere moment ved at tilføre svinghjulet vægt.
    Det bliver bare mere stabilt.

    I øvrigt er denne Nm/Hk snak helt håbløs.
    Det render altid af sporet for folk.

    Det lyder da spændende med en C36 i en 124.

    Søren S2
     
  19. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0

    Det var også det jeg prøvede at få formuleret. ;)



    Men helt enig C36 i en 124'er , mere spændene en Moment og HK :D
     
  20. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Jeg havde en Golf 3 VR6 hvor jeg lettede svinghjulet så meget som muligt.
    Det var en helt anden motor og den mistede i hvert fald ikke moment, men blev markant hurtigere på gassen.
    Ja jeg har lettet mange svinghjul og ingen af dem har mistet moment. Det siger jo også lidt sig selv.

    Søren S2
     

Del denne side