Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
  1. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej alle.

    Kors, der er alligevel en del småting efter overtagelsen af en brugt bil ;bang

    Tror jeg har to dårlige bærekugler, den siger klonk klonk ved ujævn vejbane. Og det er der immervæk en del af, for tiden....

    Mit spørgsmål lyder derfor, hvor længe tør man køre med det. De skal skiftes ved første given lejlighed, men der skal jo lige være tid....
    Syntes lyden har været lidt tiltagende den sidste uge. Ved godt det er komlet umuligt, for jer at svare på. I kan jo ikke høre lyden.

    Men er der nogen med erfaring omkring, hvor hurtigt det bliver kritisk :?:

    Skal man skifte styreforbindelser ved samme lejlighed. Og hvis ja, hvilke :?:

    På forhånd tak.

    bluestar
     
  2. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Bærekugler , jeg tvivler da de sidder i spænd ved hjælp af fjederen, men er du i tvivl så skift dem: nu: og er den tung i styretøjet, eller har svært ved at rette op selv, vil jeg tildele dem lidt opmærksomhed.

    Tårnlejer kan også være en årsag, det er nemt at se om de er trætte , se efter revner , eller slidmærker i motorrummet, og når du løfter bilen må sikringsmetallet (aner ikke hvad det hedder i fagsprog) ikke ligge helt nede på karoskanten, gør den det er den træt.

    Krængningsstabilisatorbøsninger, eller det stykke fladjern der sidder boltet fast i bunden af vangen og holder en af bøsningerne, kan være knækket .

    Styreforbindelser, hvis de ikke fejler noget er der ikke nogen grund til at skifte dem , men igen , er du i tvivl så skift til nyt, så ved du det er i orden, men så skal den også spores bagefter, men det er måske heller ikke så ringe. 8)
     
  3. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Mirakelsmed.

    Tak for svar.

    Tror faktisk gummiet i toppen af støddæmper tårnet er spruken/tørt. Men ved ikke om det går på karossen, da jeg ikke har haft den på andet end en slidske lift.

    Men er det rigtigt forstået, at klonklyden er en eller flere bærekugler :?: Eller kan det også være krængningsstabilisator bøsninger :?: Men ja, det kan det vel godt være :oops: .

    Skal nok have den på en lift, for at vurdere korrekt.

    Syntes dog den er lidt træg til, at rette op.....
     
  4. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej
    Jeg skiftede Tårnlejer og stab gummie og fik derefter en klonk lyd fra fronten af bilen.
    Det vidste sig at være forreste støddæmper der var færdige og det kunne ikke høres før Jeg skiftede de andre dele.
    Bare lige værd at have i tankerne, kan være meget svært at lokalisere.

    Men hvis du kan få hævet bilen fri fra jorden og rykke lidt i hjulene.
    Men hænderne kl 3 og kl 9 så er det styrstænger og hjælpehus hvis der er slør.
    Med hænderne 12 og 6, eller i top og bund af hjulet så er det lejet...

    ....Eller også er det omvendt :) Mener det er sådan....

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  5. jimmimortensen

    jimmimortensen New Member

    Joined:
    13 Januar 2011
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 190e
    Km:
    200000
    Årgang:
    1984
    Bil nr. 2 Km:
    0
    jeg har en 190e´r
    var på bornholm i sommers og i den 1 uge kunne jeg høre klinke klonke lyde venstre side ... kørte i endnu en uge og en dag da jeg kulle lave en u vending lød der et volsomt KRONK .. det var bærebolten der knak .... det tog altså en uge ..... men da jeg var på bornholm kunne jeg ikke ringe til en ven og få hentet den så jeg måtte hyre hjælp ... bugger ... det kostede 4400 kr ,for det hele... hvordan han fik den pris regnet ud ved jeg ikke ... men moralen er --- det dyrt at vente til sidste sekund. så hvis du får chancen så klods den op og kig på det.
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    8)
     
  7. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Burde dit indlæg ikke hedde "klonke klonke". for det er hvad jeg lige har været igennem.
    Som i kan se på min avatar har jeg også en Fiat Punto (min bil, fruen kører i stjernen) og den var begyndt at klonke ved bump, så blev først det ene fjederben skiftet, brugt men iorden, dernæst det det andet, brugt, men iorden. Stadig klonke klonke. Styrekugler var checket tidligere.
    Så nyt tårnleje i den ene side, stadig øv, så ny bærearm v/side, stadig øv , så et nyt gearkasseophæng,da jeg ved tilkobling følte en del slup, stadig øv,
    SÅ TOG JEG ALTSÅ RIGTIGT fat i styrekugler, og hov, der var gevinst i højre side, ikke noget sideværst, eller ved at dreje det, men op og ned, der var et måske par mm. slup.
    Så i med en ny styrekugle, og nu kører den som en lydløs sporvogn, ingen klonk, og heller ikke slup ved tilkobling????.
    Fantastisk forskel, og så på grund af sådan en ski.. dims til 124,- kr.
    Så jeg har postet en del penge ud til ingen nytte, men så er de ting jo iorden, så de sat... styrekugler har altså meget at sige, så husk det, og det gælder vel for de fleste bilmærker.
     
  8. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005

    Du har ret, penge givet til en fagmand som tjekker er til tider givet godt ud.
    Uden tvivl træls og frustrerende oplevelse, når løsningen i virkeligheden var så billig.

    Jeg slipper ikke for, at få den på en lift.

    Tak til alle, for svar.
    Grunden til overskriften, er at det er en replik fra filmen Pusher. Syntes selv da jeg skrev det, at det var top dollar. Kan dog nu godt se, at den er rimelig svær genemskuelig. ;joker
     
  9. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Fik skiftet krængningsstabilisator ophæng i dag, sikke en forskel.


    Tak for indlæg og tips.


    bluestar
     
  10. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Super med en tilbagemelding. 8)
    Og velbekommen. :)
     
  11. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Lige en melding mere.

    Bilen kørte upåklageligt hele vejen hjem fra Malling i går, men i dag knirker den fra de nye bøsninger :?: :?:

    Hva' den af :!:
     
  12. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Klinke klanke.. Version 2.....

    Denne knirkende lyd kommer kun i yderområderne, vedrørende styreudslag.

    Det lyder som en knirkende dør i en gyserfilm! Kniiiiiiiiiiirrrrrrkkkkk.

    Lyder som det kommer fra højre side. Har lige sprøjete WD40 på krængningsstabilisator bøsningerne, umiddelbart hjalp det ikke, men måske det lige skl virke.


    Nogen som har prøvet noget lignende?

    PS: Bøsningerne til krængningssatbilisatoren skulle kun epændes med 20Nm, men det mindste på min momentnøgler var 40Nm! Så det blev det. Skal der bruges selvspændende møtrikker? Hvordan ved man at man rammer 20 Nm???
     
  13. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re: Klinke klanke.. Version 2.....

    Dét lyder til gængæld som en defekt bærekugle.
     
  14. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Bærekugle, det troede ham som inspicerede bilen også.

    Så fik bestilt 2 nye, og skulle skifte dem her til aften. Sehr gut!

    Bilen bliver skilt af, og det viser sig det er en knækket fjeder....................... :cry:

    Hvad gør man så kl 15.45 på et værksted med en syg bil, 2 nye bærekugler og en knækket fjeder i de nederste spiraler. Kunne ikke se det før det blev skilt af, måske hvis man havde brugt en erfaren Mercedes mand det var blevet opdaget.

    Man griber en lagemand får fat i en reservedelsgrosist og finder ud af, at de kan have fjedrene dagen efter :(

    Klokken er 15.50, på telefonen igen, og der er bid. Ud i værkstedets VW LT'er som har gået det samme som min bil (ca. 440.000 km), det var en oplevelse. Gennem Aalborgs myldretidstrafik i en stor kassevogn, når hen til FTZ's lager 16.05 (lukker kl. 16) og får lige mine fjedre.

    Dejligt når service er i højsædet, de holdt butikken åben lidt længere. Tak FTZ. 8)

    Bilen bliver samlet, med både nye bærekugler og forfjedre. Sikke en forskel. For det første er lyden borte når jeg drejer, for det andet svæver den nu henover vejbump. Kan nu mærke, at den før ligesom lavede em maveplasker på vejbumpene. Fjedrene var åbenbart blevet for bløde. Nu bliver den båret over, som det er meningen. :)

    Får helt lyst til, at skifte de bagerste fjedre også :wink:

    Det kan anbefales, på alle biler der nærmer sig den 1/2 million.


    offtopic

    Andre der har oplevet revnet sprinklerslange, der hvor den bøjer og går op til motorhjelmen?
    Det er nu fixet, og hold da op der kom tryk på dyserne igen. :mrgreen:
     
  15. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Mht. bærekugle kontra fjeder.

    Jeg tror man skal lytte nærmere efter hvornår lyden opstår. Det gjorde jeg ikke :sleep:

    Hvis lyden kun opstår når man drejer, så er det en bærekugle (tror jeg nu).

    Hvis den også opstår når man kører ud af vejen (ujævnheder, vejbump mm), så tror jeg man kan regne med fjederen.


    Blot til fremtidig diagnosticering, håber det kan bruges. :mrgreen:
     
  16. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Godt du fandt fejlen,

    ved lyde fra undervognen er det altid en god ide at kontrolerer fjedrene, di knækker med jævne mellemrum,.

    Sidste sommer ville jeg skifte støddæmpere, og opdagede en knækket fjeder, og der var ingen tegn på fejl før det blev skilt ad :eek:
     
  17. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvordan ved du så at det lige var fjedren der knirkede ?

    Det mest almindelige er, at folk overhovedet ikke aner når deres forfjeder er knækket...
    Derimod er det helt klassisk at en defekt bærekugle knirker fælt. ;)
     
  18. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ved det ikke med sikkerhed.

    Kan en bærekugle godt give lyd ved uvævnheder, så som bløde vejbump m.m.?

    Lyden opstod efter bilen havde været på lift. Tror fjederen der har forrykket sig en lille smule, så den kom til at "skrig".

    Men kan ikke være sikker.
     

Del denne side