Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Sved ved dyserør

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Klaus, 4 Juli 2007.

  1. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Så er min begyndt at svede lidt ekstra ved enkelte dyserør, både i den ene og den anden ende.
    Jeg kan mindes det er en klassisk bivirkning ved rapsdrift !?
    Er der ikke noget med nogle skiver der skal skiftes ?
    Er det noget jeg skal tage mig af hurtigt ?
     
  2. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    hej Klaus
    er det ikke retur slangerne der sveder det plejer det og være
    ihvertfald med bio diesel 8)
     
  3. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    har du konverteret til rapsdrift ?
    hvis ja, hvad er der så laver ved bilen ?
     
  4. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Nej der er ikke lavet noget, det regner jeg med du skal når jeg på et tidspunkt kommer til sjælland :wink:
    Der er lidt ved returslangerne, men der kommer mest ved dyserrørene..
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Klaus!

    Det er normalt pakningerne i toppen af pumpen der bliver utætte. Men faktisk er det også helt normalt ved dieseldrift, rapsen fremprovokerer det blot- hvis pakningerne i forvejen er lidt trætte.
    Tykkere olie = højere tryk.
     
  6. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Hvilken ende snakker vi om ? den ved returslangerne er nem at fixe der skifter man bare slangerne, 1 mter 3,2mm indvendig d og en saks så er den klaret på få minutter.

    Men tilbage til dyserørene, er de utætte i pumpe enden, eller dyse enden ?
     
  7. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Det er begge ender den er gal med.. Men ikke ved alle rør..
     
  8. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    ok, så er der forskellige ting der kan være galt, grundlæggende kan du godt køre med det i noget tid hvis det ikke ligefrem render fra den.

    I pumpe enden er det vigtigt og dieslen kommer ud ved røret eller hvor trykventilholderen(det korte rør med de mange tænder) møder pumpen.
    Et godt trick er at sprøjte det ned med bremserens og give det "lidt" trykluft så hele område bliver knastørt, på den måde er det ofte nemmere at se præcist hvor olie kommer ud.

    Ved dyse enden kan det være at rørene ikke er spændt ordentligt, men de skal nu kun have 20 nm så det er ikke meget. Jeg har flere gange set på motorer der har gået mere end 500.000 at rørene revner over tid i flangen der bliver spændt ned mod dyse toppen. Hvis det er det er det der er sket kan du se det ved at demonterer hele røret og inspiserer flangen for små revner. Hvis du kaster dig ud i det, så husk at være ultra renlig i hele processen
     
  9. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Nå men jeg har kørt på diesel nogle dage pga filteret var på vej til en udskiftning..
    Jeg kan nu med gru se at der kommer diesel ud på pumpen under den takkede krans under det første dyserør, og ved det sidste dyserør(som også lækker) men mellem flangen og topstykket !? der kommer det i små "skvulp" ?
    Hva nu ??
     
  10. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Troede egenlig filteret var stoppet da den ikke ville starte i dag, med her til aften ville den ikke igen !? Selvom jeg skiftede filteret i eftermiddags..
    Kan det løbe ud nogle steder? hvis den er utæt nogle af de ovennævnte steder ?
     
  11. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Har snakket med min mekker han mente hvis der var en utæthed ved pumpen kunne den suge olien tilbage mod tanken og derfor have startbesvær !? Lyder det helt ude i hegnet ?
     
  12. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Nå men når i ikke ved, skal jeg da berette :)
    O-ringen under dysen på pumpen var meget mør og knækkede helt i stykker da jeg pillede den af , der direkte pissede olie ud, 1 dl på 10 min !?? De små skvulp var kogene olie ved muffen rundt om dyse konsollen i topstykket, olien kom fra en dårlig retur slange..
    Underligt nok kom disse ting samtidigt ?
     
  13. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Ok men godt det er fixet da, "toppen" oven på pumpen hedder trykventilholderne. Har du skiftet både oring og kobber skiverne ?
    Begge dele er almindelige servicedele efter lang tids drift på enten diesel eller planteolie.

    Returslangerne skifter man normalt sammen med dyserne, og ja de bliver over tid utætte
     
  14. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Jeg skiftede bare O-ringen..
    Kan man købe et renoveringssæt med ringe og skiver ? De andre skal jo nok også meget snart skiftes.. Hvad med stjernenøglen, kan man købe leje den et sted ?
     
  15. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    oring fåes hos MB eller i Tyskland hvis du vil have dem i viton gummi. Kobberskiverne fåes hos MB.
    Specialnøglen køber man hos MB, men hvordan har du kunne skift oringe uden den nøgle ?
    Og har du nu spændt den hele ned med korrekt moment for ikke at ødelægge pumpen ?
     
  16. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Jeg tog da bare en VANDPUMPETANG......................
    Arj bare for sjov :roll: :lol:
    Min mekaniker lånte den ved den lokale elektro sammen med O-ring og anvisninger, jeg lånte så hans værksted da han ikke havde tid i dag.
    Viton gummi er det det rigtige til raps og biodiesel ?
     
  17. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    lige præcist viton er sagen til planteolie og RME(biodiesel). Men jeg har naturligvis værtøjet på lager når du nu skal herover og have bygget vognen om til raps ;-)
     
  18. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Ja så gider jeg da ikke selv rode med det :wink:
     

Del denne side