Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Spændende links vedr TURBO :o)

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af Rasmus, 25 April 2007.

  1. Rasmus

    Rasmus New Member

    Joined:
    25 Januar 2007
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Faldt over dette link http://www.mosselmanturbo.com/index2.htm
    Her er det muligt at hente ca 100 HK og ca 130nm. Skulle tage ca 5 værkstedstimer i montering. Kræver vist blot kun 4000-4500 euro. Men mon ikke moderen har fuld forståelse for en sådan investering
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    ja det er spændende.
    Kittet fra Turbo Technics er dog noget bedre og har ikke det problem som er kendt med dette kits piggybag (chipstyring)

    Dette kit koster også godt 34.000 Kr.
    hvor TT koster kun 14.000 Kr hvis man er hurtig og tager tilbudet mens tid er :)

    Men ja mosselman var også en af de kendte fra dengang som leveret turbo ombygning af mercedes.
    Dog undre det mig meget de ikke sænker compresionen på en M104 motor som standart har meget høj kompresion.
    Men det er også dette kits minus at det ikke formår at give den rette blanding under tryk ved høje omdrejninger.
    Men meget interesandt side, jeg kan dog ikke hente deres dealer liste pga firewall tror jeg hehe....
     
  3. Finn

    Finn New Member

    Joined:
    9 Juli 2007
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg kunne også forestille mig, at din browser ikke tillader popup vinduer. Min Firefox ville heller ikke vise Dealerliste før
    jeg gav www.mosselmanturbo.com lov til at åbne et vindue mere.

    Men hvad siger bilinspektionen til 100 heste mere = ca 50% effektforøgelse.
    Er der Tuv godkendelse på Turbo Technics?
    eller på Mosselman for den sags skyld.

    Og hvad siger forsikringen?

    Er der nogen der har svar på eller erfaringer med disse ting?
     
  4. viking1966

    viking1966 New Member

    Joined:
    3 Juni 2007
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    hej , der kører en del i tyskland , fx her http://www.w124-board.de//thread.php?th ... ght=joshit

    tuv er ingen problem , i dk skulle det heller ikke vere. vis jeg husker det rigtig er 20 procent effektforøgelse kun i forbindelse med motorskiftet,originalmotor må godt have mere...

    men motoren holder ikke i længden , toppakning og slidte og brændte stempel er kendte probleme.

    at de skriver den holder 150tkm tror jeg ikke rigtig på , medmindre bilen bliver ikke brugt...

    mvh viking
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Der er flere i England som køre med Turbo Technic sættene som har holdt over 200.000 Km og stadig køre.

    Men som mange skriver er mosselman kittet på en M104 motor ikke særlig godt.
    Da mosselman kittet køre med standart kompresion på den i forvejen meget høj komprimeret motor 10:1 mener jeg den er hvor M103eren er meget bedre med sine 9:1

    Dette tager Turbo Technic kittet højde for ved at der følger kortere plejlestænger med kittet.

    Det med brændte stempler ved mosselman kittet er kendt problem, ja fordi den elektroniske styring som følger med ikke kan føde bilen med en rig nok blanding under tryk.

    Køre man så derud af på motorvejen ved høje omdrejninger så skal de brænde før eller siden med en for mager blanding.
    Men igen er det et M104 problem med dette kit og ikke på en M103.

    Standart er både M103 og M104 motorene født med en svaghed i toppakningerne som er rettet hvis du skifter den til en ny hos mercedes.

    Men jeg ville da helt klart have et af disse kit hvis ikke det var fordi min allerede var tunet hos BRABUS til en 3.6er som har endnu højere kompresion 10.5:1 men tilgengæld har jeg smedet stempler i standart fra BRABUS af :) så jeg ville ikke lide af brændte stempler som jo til dels også er fordi disse turbo kits ikke er med tilhørende turbo stempler der kan klare det ekstra tryk/varme turboen skaber.

    Bare lidt info som jeg har hørt og læst det.
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Synshallen siger nok ikke noget til din tuning hvis der ligger en TÜV godkendelse af kittet til bilen.
    Det er det samme som min BRABUS har og det er derfor min går frit gennem syn.

    forurening er ofte det samme da en turbo motor faktisk forbrænder bedre end en alm. motor.

    De 20% er kun hvis du har lagt anden motor i og det er 20% effekt forøgelse, altså HK. så vidt jeg ved og ikke CCM som mange tror.

    Forsikringen skal du jo nok være gode venner med ellers er det bare at fortælle dem du har TÜV godkendelse på kittet så falder de normalt meget mere til ro.
    Da det ikke er noget hjemme fusket.

    Der er ikke TÛV med på nogen af disse kit.
    Den skal man selv få lavet i tyskland.
    Det koster i øvrigt ikke ret meget, mener det er 1000Kr ca.
    Der findes desværre ikke noget uvildige instanser herhjemme der modsvare sådan en TÜV test og godkendelse. så vidt jeg ved.
    Men man læner sig tit op ad de tyske normer og standarter så derfor er en TÛV godkendelse som regel i orden.

    Men uanset TÛV godkendelse så må alle øvrige forhold ikke være i strid med den øvrige lov om hvad bilen må forurene og yde og alle de der ting.
    Det er faktisk derfor man skal bruge TÛV godkendelsen for at kunne bevise at bilen kan holde til tuningen og at bilen ikke fourener mere og at kittet ikke støjer for meget og sikkerhedden er i orden osv. osv.

    Det er hvad jeg har læst mig til rundt omkring på nettet.
     

Del denne side