Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Skift af thermostat

Emne i 'Motorkøling' startet af tconradsen, 14 Februar 2011.

  1. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej alle.

    Skal til, at skifte thermostat på min 300D.

    Liger der en vejledning et sted?

    Det er jo ligetil, at skifte thermostaten, men hvad med udluftning af kølersystem mv. Er det bare at åbne for varmedyserne i kabinen, og så hælde kølervæske i ekspansionsbeholderen efter skift af thermostat. Lade den blive varm og så fylde efter????

    Tips og tricks modtages meget gerne.

    På forhånd tak.

    :gr8:
     
  2. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, det er ikke helt ved siden af.
    Du kan evt. pille den øverste store kølerslange af på køleren, imens du hælder på, for at luften hurtigere kan komme ud.
    Når det så begynder at løbe ud, på med slangen og fyld op til minimum mærket i ekspantionsbeholderen.
    Jeg købte en OSP thermostat hos Gørløse, men O-ringen der var med var for tynd (så den blev ikke tæt.... om igen :-( ) og den der sad i var klemt helt flad efter at have siddet der i mange år. Så det endte med at jeg købte en Org. thermostat + O-ring hos MB, (den kostede forresten ikke ret meget mere).
    Så nu har jeg en thermostat på lager :D
     
  3. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    OK, nyttig info.

    Andre som har oplevet det samme med o-ringen??
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg havde samme problem med o ringen,det betød at jeg ikke kunne få termostat huset tæt,jeg brugte dog flydende pakning på begge sider af ringen og siden har det holdt helt tæt..
     
  5. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    OK, har købt thermostat hos Gørløse. Mener det var en MQSP, men sikkert samme o-ring. Danm :angry:

    Men må hellere lade være, at tage sorgerne på forskud.

    Tak for overnævnte råd. 8)

    Så der sidder ingen udluftningsskrue på motor eller noget??
     
  6. DBC1948

    DBC1948 New Member

    Joined:
    4 August 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Humlebæk
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W126 300 SE
    Km:
    350000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    R170 SLK 230 K
    Bil nr. 2 Km:
    115000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    W126 300 SE - har fået skiftet temperatur sensor - men instrumentbrædt viser stadig 75 gr C. har nogen hjælp

    vh Dan
     
  7. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Havde lejet lift på værksted i Malling, og kørt helt derned.

    Planen var, at skifte thermostat. Den var jo købt på stelnummer hos Gørløse, no worries...

    Det viste sig dog, at hverken thermostat eller o-ring passede. :twisted:

    Damn, skulle have taget sorgerne på forskud (se ovenstående indlæg).

    Den manglede det indhak som den skal have for, at passe i thermostathuset. Desuden var o-ringen helt forkert.

    Skal nok uploade noggen billeder.

    Så i med den gamle igen med mørnet pakning, den kunne selvfølgelig ikke slutte tæt. :angry:

    Endte med en original thermostat fra Hessel i Aalborg (kr. 180,-) og desværre kølervæske fra T-Hansen, meget anderledes thermostat. Skal nok uploade billeder.

    Tror jeg ringer til Gørløse næste uge, og hører hvordan jeg skal kompenseres.....

    Den kølervæske fra T-Hansen var monoethylenglykol, er det OK?? Havde ellers købt fra Gørløse, men det måtte jo ud igen.

    Men temperatur er stabil nu, selv uden pap foran køler.
     
  8. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Lyder i øvrigt til Gørløse har et gennerelt problem med den thermostat, da vi er tre med samme oplevelse.

    Korrekt, at den originale koster næsten det samme.

    PS: Fandt et stykke blå silikone pakning fastklemt i den gamle pakning??????????? What the f... :?:

    Nogen ide? Hvor sidder der sidder silikonepakning på en 300D motor??
     
  9. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Ingen steder mig bekendt, tror du har fundet størknet flydende pakning, det bruges flere steder.
     
  10. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej

    ikke for at jogge i din situation, synes det er super surt når reservedelen ikke passer og man har glædet sig til opgaven og så ikke
    kan komme videre. Men hvorfor lejer du lift til skift af termostat? Må der ud til Malling for måtte droppe et projekt med at skifte bremse skiver på
    min 190E da den ene bolt til bremse kaliberen sad uhjælpeligt fast....Håber de kan hjælpe med slagnøgle.

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  11. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ved heller ikke, hvad jeg skulle med lift.

    Skiftede efterfølgende den originale thermostat hjemme i indkørslen, altså oppefra. Det var jo Leth!

    Men troede det ville være næsten umuligt oppefra, men med lidt øvelse nedefra - piece of cake.

    Skiftede dog også lidt bremser, og det ville have været meget koldt hjemme i indkørslen.

    Så alt i alt, godt givet ud. 5 timer for kr 375,- incl. moms og faktura.
     
  12. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Her kommer billeder i en pæreveælling:













    Det fremgår måske ikke af billeder, men gummipakning passede heller ikke, den var alt for tynd.
     

    Attached Files:

    • 1.jpg
      1.jpg
      File size:
      505.5 KB
      Visninger:
      1,337
    • 2.jpg
      2.jpg
      File size:
      489.9 KB
      Visninger:
      1,340
    • 3.jpg
      3.jpg
      File size:
      534.5 KB
      Visninger:
      1,321
    • 5.jpg
      5.jpg
      File size:
      522.1 KB
      Visninger:
      1,347
    • 4.jpg
      4.jpg
      File size:
      457.4 KB
      Visninger:
      1,341
    • 7.jpg
      7.jpg
      File size:
      467.9 KB
      Visninger:
      1,341

Del denne side