Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Knækket ophæng.

Emne i 'Styretøj' startet af pojan, 9 Februar 2011.

  1. pojan

    pojan Member

    Joined:
    4 December 2010
    Indlæg:
    217
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250TD
    Km:
    627000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    w124 200D man gear.
    Bil nr. 2 Km:
    183000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1985
    På akslen (eller hvad den kaldes den tværgående aksel der forbinder forhjulene) har jeg konstateret et knækket ophæng i venstre side. Den sidder på akslen i en gummibøsning og skrues tilsyneladende op i chassiet.

    Er den hurtig at skaffe? - har nogen evt. en tegning af dens montering? - øhhh hvad er dens funktion? :D
    er det farligt at køre me dden knækket :-(

    På forhånd tak.
    Poul
     
  2. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    et billede siger mere end et helt dokument
    meen jeg vil være forsigtig med og udtale mig
    men ville næppe køre i den hvis det er en bærearm ell sådan
    lad os få et billede af svesken
     
  3. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    forsigtigt gæt, så tror jeg der er tale om hjælpestyrehuset, det består af et sæt gummibøsninger og en stor bolt + møtrik, nemt at skaffe, røret der sidder fast på karosseriet, har jeg aldrig set knække. men alt kan ske.....

    er der dele i styretøjet der er knækket, ville jeg ikke køre i bilen.
     
  4. pojan

    pojan Member

    Joined:
    4 December 2010
    Indlæg:
    217
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250TD
    Km:
    627000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    w124 200D man gear.
    Bil nr. 2 Km:
    183000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1985
    Hej.

    Den hedder: CLAMP TORSION BAR TO FRAME,LEFT - og har følgende reservedels nr. A 124 323 04 26
    og er altså forbundet til torsion bar og chassiet - siger det jer noget? (går ud fra at det er krængningsstabilisator den hedder på dansk)

    VH
    Poul
     
  5. pojan

    pojan Member

    Joined:
    4 December 2010
    Indlæg:
    217
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250TD
    Km:
    627000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    w124 200D man gear.
    Bil nr. 2 Km:
    183000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1985
    [​IMG]

    Det er nr. 35 på billedet der er knækket.
     
  6. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
  7. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    okay så er jeg med har lige lavet det på en så sent som i går aftes
    det er de forreste ophæng der er knækket ikke så vanskeligt og skifte
    de sidder spændt op i vangen og kan tages med en 17 top
    og køre med det tja den jeg fiksede i går hang i 2 blæksprutter :D
    så tjo vil ikke sige der ikke sker noget meen mon ikk det går et par dage
    køb nu de 4 gummiklodser med også og skift begge sider det koster vel
    et par hundrede kroner ialt
     
  8. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005

    Oplevede det på den forrige Mercedes jeg havde, den knækkede også.

    Nr. 35 er den, som holder krængningsstabilisatoren fast på chassiset. Efter min mening sker der ikke noget ved, at køre forsigtigt med det, det gjorde jeg i hvert tilfælde. Den gav bare en klonk lyde, ved ujævnheder. Nem at skifte, men spænd med korrekt moment. Ellers knækker de igen, tror jeg. Det gjorde min ad jeg skiftede. Mener det er 20Nm i tilspænding på krængningsstabilisator og 60 Nm i chassis.

    Se link:
    http://www.w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD2/Program/Chassis/32-0300.pdf

    Her er lidt mere omkring service på din bil:
    http://www.w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/Index/103index.html

    bluestar :mrgreen:
     
  9. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    PS: Når du er i gang, så forny bøsninger på krængningsstabilisatoren.
     
  10. fisker

    fisker New Member

    Joined:
    4 September 2008
    Indlæg:
    496
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bagsværd
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE 12 vent.
    Km:
    272
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    BMW R100RS (MC)
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Pojan, jeg vil på det kraftigste anbefale at skifte begge på en gang (men det gør du sikkert også).
    Mit højre beslag knækkede, jeg fik det skiftet, og ugen efter knækkede det venstre (måske metaltræthed p.g.a. den ekstra belastning, det skal jeg ikke gøre mig alt for klog på).

    Kunne selv forestille mig at få fremstillet nogle som var lidt kraftigere, da jeg tilsyneladende ikke er alene om at de knækker, og hvis det er et meget udbredt fænomen, er de vel i et eller andet omfang dimensioneret lige i underkanten.

    bluestar hilsen
    Fisker
     
  11. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Mon ikke det er pga den halve milion km
    og at bøsene/stangen bliver slidt og det kan gi sig ;)
     
  12. pojan

    pojan Member

    Joined:
    4 December 2010
    Indlæg:
    217
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250TD
    Km:
    627000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    w124 200D man gear.
    Bil nr. 2 Km:
    183000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1985
    Mange tak for svarerne :-D

    Jeg har bestilt til begge sider hos Gørløse. Tak for meldingen omkring moment, rart at vide da jeg har tendens til generel
    "overspænding"

    Nu glæder jeg mig så til en mere stabil kørsel :lol:

    Mvh.
    Poul
     
  13. pojan

    pojan Member

    Joined:
    4 December 2010
    Indlæg:
    217
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250TD
    Km:
    627000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    w124 200D man gear.
    Bil nr. 2 Km:
    183000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1985
    Så fik jeg skiftet beslagene i begge sider. Det gik fint med venstre side først, selv om jeg synes det var noget drøjt at mokke den nye inderste gummibøsning på.
    I højre side startede jeg med at knække den første bolt i beslaget på den yderste bøsning, fuck !!! så tog jeg lidt blidere fat i den næste men den knækkede :twisted: også. Så måtte jeg til at bore dem ud og sætte gennemgående med bolte med møtrik på bagsiden på :evil: :evil: :evil:

    Nå men operationen lykkes, og nu er den langt mere stabil på vejen.

    Vh
    Poul
     
  14. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Jeg har knækket mange af de ophæng bare på de 3 år jeg har haft min 250D, skiftet hver side 3 gange, så jo, de er for små i dimensionerne. Jeg overvejer at få lavet dem i 3mm rustfri i stedet eller bare gøre dem større..
     

Del denne side