Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

differentiale spørgsmål

Emne i 'Diverse Drivline' startet af Thomsen82, 12 Februar 2011.

  1. Thomsen82

    Thomsen82 New Member

    Joined:
    19 Januar 2011
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    274000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej. Jeg har et spørgsmål vedrørende differentiale. Noget jeg har tænkt over i længere tid og nu vil jeg ha svar på det.
    Jeg ser en masse Top Gear og hører alt muligt med differentiale og at det sørger for at det hjul med mest kontakt til vejen skal ha mere kraft
    end det hjul der ikke rører vejen. Og det giver da mening.
    Jeg har ikke den store viden inden for differentialer men er da rimelig logisk tænkene.

    Min uforståenhed ligger sådan:
    Min gamle mercedes holder med det ene baghjul på lidt sne og det andet på asfalt. Jeg trykker på sømmet og jeg kommer ingen vegne fordi hjulet på sne bare kører rundt.
    Kører i en ny citroen jumper som firmabil til dagligt og har flere gange siddet fast pga jeg lige holder på lidt is med det ene forhjul, og det bare fiser rundt.

    Hvorfor pokker lave en bil der trækker mest på det hjul der ikke står fast?

    Vh Thomas
    ps. håber jeg fik lavet min tråd i det korrekte forum :)
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jow jow, jeg tror du har misforstået det.
    Det er nemlig modsat, det er det hjul som har "nememst" ved at dreje rundt som kræfterne naturligt bliver afsat i.

    Grunden til at man har brug for at differentiale er at hvis ikek dine hjul kan køre med "forskællig" hastighed, så har bilen meget svært ved at dreje.
    Du skal tænke på at når du drejer til eks. højre, så vil dit højre baghjul og forhjul jo køre med lavere hastighed end dine venstre hjul gør.
    Lidt som at tænke på en cirkel, her skal man også løbe meget hurtigt men også længere hvis man løber rudnt i en cirkel med 10 meter til centrum end ham som løber med kun 2 meter til centrum.
    Det er ikke helt muligt hvis nu dine hjul var en lang stiv axel.

    Her komemr differentialet ind i bileldet, det tillader nemlig at hjulene kan køre helt uafhængigt af hinanden.
    Men det betyder derfor også at hvis det ene hjul plduselig har meget nememre ved at køre rundt, så vil kræfterne jo helst dreje dete hjul rundt, på samme måde som hvis du har en have slange der deler sig i et Y stykke i 2 lige store haveslanger og du så plduselig trykekr den ene sammen, så vil vandet også hellere løbe ud af den slange som har frit løb.

    Men så kan man jo få differ med spær, altås en form for en hvis grænse for hvor meget det ene hjul må køre frit rundt uden det andet er med.
    Dette kan gøres på mange måder, men som regel ikke rent mekanisk, det krøver en kobling af en art.
    Nogle W124ere er jo født med ASD som netop er Automatisk Spærre Differentiale, dvs. når ABS sensorene kan se at det ene hjul drejer hurtgiere rundt end det andet og det ikke er pga. et sving eks. ud fra fart. så slår den en hydraulisk kobling til som så går ind og sørger for at de 2 axler mere eller mindre blvier koblet sammen, så den ene axel ikke kan spinde rundt uden at tage fat i den anden.

    Men alle differentialer på alm. biler er lavet som du oplever det med din W124er og din Firma bil. 8) nogle har så elektronisk Spær også kaldet ASR. det virker også som Antispind. men netop ved at lade det ene hjul komme lidt op i fart og så pludselig aktivere bremsen på dette hjul, såoverførre man de roterende krælfter til det andet hjul som trods alt kan køre mere rundt end det andet hjul som nu er helt bremset af bremserne.
    Det virker faktisk imponerende godt til at komem fri af uden at have et mekanisk spær på bagtøjet.

    Så håber du fik fat i det da det godt kan vøære lidt svært at forklare :)
     
  3. W124

    W124 New Member

    Joined:
    3 Marts 2010
    Indlæg:
    72
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kibæk
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    725000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Buick
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Som sædvanlig en god forklaring fra BRABUS :-D ........ jeg tillader mig dog at tilføje lidt; ASR systemet har også den funktion at den "ta'r gassen af" når systemet er i funktion......og for at gøre det hele mere besværligt er der her et link på engelsk:
    http://www.w-124.info/w124/ASD-ASR-4MATIC.pdf
    bluestar
     
  4. Thomsen82

    Thomsen82 New Member

    Joined:
    19 Januar 2011
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    274000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Mange tak. Glimrende forklaring barbus :) Nu forstår jeg det hele lidt mere hehe
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Tak, jeg prøver da :)

    Men ja ASR har jeg også selv, det er et skønt system som bare virker rigtig godt, nogle gange selvf- lige lidt for godt :lol:
    Men faktisk så prøver den først at bremse ned med bremserne da de er langt hurtigere til at reagere end motor omdrejningerne er til at falde og stige.
    Og kun hvis man har for meget gas på og bremserne ikke kan bremse de spindende hjul ned, så tager den gassen af motoren og det foregår i et noget mindre hurtigt tempo og så får man altså ikke en super hurtig acceleration som hvis man nu selv kunne justere det på speederen. :D

    Men det er faktisk vigtigt for ASR systemmet at de bagerste bremser virker optimalt og ikek hænger eller lider at gammelt bremse væske osv.
    Jeg kunne tydeligt mørke en forbedring da jeg skiftede bremser og fik luftet systemmet ud, det gav et meget hurtigere virkende ASR system som ikke greb helt så meget til at bruge nedsætning af omdrejnignerne på motoren, fordi bremserne nu bedre kunne klare opgaven :mrgreen:

    Men over 80 Km/t. mener jeg det er, så aktiveres begge dele faktisk samtidig, fordi man ikke ønsker det scenarie med at bremserne ikke er nok til at holde hjulene ude af spind ved eks. is pletter på vejen og så skal der ikek meget spind til før end at man midster taget helt i underlaget, så derfor kobler den også gassen fra der.
    Jeg har prøvet at køre med lidt over 110 Km/t. og så tændte advarselstrekanten lige et par sek. det var så fordi der var islag og det mærkede man faktisk ikke, fordi ASR systemmet dæmpede det så meget ned, men rart man lige fik en Advarselstrekant ved 110 Km/t. :shock: så tænker man lige shock er det så glat mand :oops:
     

Del denne side