Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Turbo Technics & Musselman kit

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af BRABUS, 20 Juli 2007.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg kom lige i tanker om disse 2 tunings kit som fandtes dengang.
    og var nogle af de turbo kits der ren faktisk blev tilbudt fra nogle aut. mercedes forhanslere til kunderne, men garanti og det hele.

    Turbo Technics lavede et twin turbo kit som var meget org fabriks orienteret i dets udsende og udforming.
    Dette kit kunne fåes til 300E 12V (M103) og 300E 24V (M104) og til 320E 24V (M104)

    De kan fakttisk stadig skaffes og jeg har skrevet til en af de forhandlere der i england solgte disse kit og monteret dem i sin tid.
    kittet som er et bolt on kit med alt tilbehør skulle siges at koste 1000£
    Fordi de bare skal af med dem nu og ikke gidder ligge inde med dem mere.
    De blev i sin tid solgt til en værdi af over 6-7000£ så der er virkelig tale om discount på høj kvalitets udstyr som dengang var på højde med de tunings kit som AMG og BRABUS og Calsson og RENNtech og Lorinser og Väth og ABC-Exclusive samt Könnig.
     

    Attached Files:

  2. Peter24V

    Peter24V New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordfalster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Tør ikke indrømme
    Km:
    8000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    Koreaner Kadett
    Bil nr. 2 Km:
    130000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Lyder meget spændende

    Jeg har værkstedstid i slutningen af august, hvor min 24V´er skal have renoveret topstykke.
    Jeg havde overvejet i den forbindelse at få skiftet knasterne, det er jo alligevel skilt ad..

    Har du hørt mere til dette kit ?? for det var da så sandelig også en muligehed.

    Mvh
    Peter
    300E-24V årg `91
     
  3. JensGT500

    JensGT500 New Member

    Joined:
    29 April 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    FYN
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1820
    Bil nr. 2 Km:
    0
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har alle de tekniske informationer, rewievs og salgs numre og oplysninger omkring klittet :)

    En del billeder osv.

    kittet er faktisk meget omtalt i england og biler som har haft monteret disse kit har kørt over 160.000 Km uden problemer nogle mere end 200.000 Km. mener jeg at have læst

    Kittet var også konstrueret med henblik på holdbarhed og org udførelse.
    Der skal INTET laves om på bilen org. dele eller skæres osv. heller ej nogen tilpasninger skal finde sted.
    Der er dog tale om udskiftninger af plejlestænger på motorene i en M104 og de følger ikke med, men M103 der har en standart lav kompresion skal ikke skilles så meget ad.
    Intercooleren er specielt designet til at side nederest i kofangeren og manifoldene er i støbt materiale og ikke af de svejset modeller som meget hurtig med tiden vil gå op i svejsningerne osv.

    Det kan ses her:

    http://bgjohansen.eu/w124/forum/viewtop ... highlight=
     
  5. JensGT500

    JensGT500 New Member

    Joined:
    29 April 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    FYN
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1820
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Husk lige at det kun er "bare lige" på en M103 og ikke M104 :wink:

    EDIT: Husk også lige at det er i UK pund og ikke $.

    Det gør alligevel en forskel på omkring 7-8.000
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg var ikke klar over det allerede var postet af Jens.
    Så nu er det 2 steder :)
     
  7. Peter24V

    Peter24V New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordfalster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Tør ikke indrømme
    Km:
    8000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    Koreaner Kadett
    Bil nr. 2 Km:
    130000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Re: Lyder meget spændende

    Nå, så blev den parkeret lige så stille igen :x

    Andre forslag til små modifikationer, når nu toppen er af alligevel ?? :?:
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det skal lige siges det ikke er nødvendigt med kompresions nedsættelse på M104eren hvis man køber ny styring i stedet for den medfølgende piggybag som prøver at kompensere for den alt for mager blanding den kun kan levere ved høje omdrejninger ved at ændre tændingen.

    Køber man et stand alone Styrings kit som MS3 og et tilhørende nyt indsprøjtnings system skulle det ikke være nødvendigt at sænke kompresionen på M104eren.

    Da problemet med den høje kompresion er at få den rette blanding under tryk, men da kittet kun køre med 0.5 bar så kan det godt lade sig gøre, ligesom musselman kittet gør.

    Det er hvad jeg har kunne læse mig til på siden.
     
  9. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Men hvem vil nøjes med 0.5 bar ???

    Søren S2
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det vil dem som har motoren kært og derfor holder dette sæt også til flere tusine Km. udne problemer.

    Husk på det er solgt i sin tid af en autoiseret Mercedes forhandler med 1 års fuldt garanti på motor og turbo systemet med fri Km og de blev også monteret på nye biler inden salg hvis kunden ønskede det.
    Så kvaliteten er ikke at kimse af og derfor køre det nok heller ikke med mere end 0.5 bar.
    Men man får altså også godt 300 HK på sin 300E 12Ver og ca. 350HP på sin 320E-24

    Men med 0.5 bar på en 300E 12Ver vinker du altså også til en 500E og det er ikke fra forruden men fra bagruden.
    Performance figures.
    30 MpH / 0-48 Km/t = 2.2 Sek.
    40 MpH / 0-64 Km/t = 3.2 Sek.
    50 MpH / 0-80 Km/t = 4.4 Sek.
    60 MpH / 0-96 Km/t = 5.7 Sek. (500E = 6.0 Sek.)
    70 MpH / 0-112 Km/t = 7.4 Sek.
    80 MpH / 0-128 Km/t = 9.3 Sek.
    90 MpH / 0-144 Km/t = 11.6 Sek.
    100 MpH / 0-160 Km/t = 14.4 Sek.
    110 MpH / 0-176 Km/t = 17.8 Sek.
    120 MpH / 0-192 Km/t = 21.9 Sek.
    Hvad mon en 320E-24er ville kunne præstere???

    Der er heller ingen turbo lag eller ketchup effekt på dette kit, som andre med single turbo og lang spool up tid til følge.
    Og ikke mindst en mere sårbar motor til følge.
    Husk på transmisionslinien og gearkassen har en gylden grænse som hedder maks 350HK før det begynder at betyde du også skal lave væsentlige konstruktive ændringer i trækaxler og kadangled hardy skiver osv osv.

    Men jeg tænkte også ved første kik at hvis man laver denne ombygning, hvorfor så nøjes med så lidt.
    Det er vigtigt at forstå at dette kit er hoved saligt er tænkt som et bolt on kit med en sikkerhed i kvalitetten og holdbarhedden i høj sædet.
    Dette er ikke et fast & the Furious sæt hvor det bare gælder om at få så meget ud af citronen som muligt.
    Det er lavet til at kunne holde, hvorfor vi også ser flere af de biler som har monteret sættet fra ny holde til over 200.000 Km og stadig køre uden problemer.
     

Del denne side