Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Er der nogen der ved, hvad det er for en dims?

Emne i 'Dieselmotorer' startet af karmafox, 1 Februar 2011.

  1. karmafox

    karmafox New Member

    Joined:
    1 Februar 2011
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Km:
    398950
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej,
    - Jeg er den lykkelige ejer af en W124.130, 300D -1991. Desværre så kommer der en hylelyd fra det aggregat, som jeg har indrammet med rødt, på det vedhæftede foto. Jeg mener selv, at det er i stykke mekanik der anvendes i forbindelse med udstødningsgas-cirkulation.

    Inden jeg begiver mig til et værksted, ville det være rart at vide, hvad man vil have repareret/udskiftet. Med mindre man selv kan reparer den.

    - På forhånd tak....
    Venlig hilsen - Karmafox
     

    Attached Files:

  2. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Dersom der et stangtræk over til speedertræk, må det da være til fartpilot / tempostat.
    Den lille vaccumdåse til venstre, kan evt. godt have med EGR at gøre.
    Og da der er vaccumslange til både den og Fartpilotmotoren, kan det være noget så simpelt som en revnet slange.
    Ellers et meget nydeligt motorrum.
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Lyden kan også være fra en elmotor som står og køre ganske svagt.
    Nu ved jeg ikke om bilen også bruger denne motor som elektronisk gasspjælds regulator, men det ved jeg at de gør på eks. benzin motorene.

    Så derfor kan det sagtens også være en forkert justering heraf, sådan at motoren ikke tror at gasspjældet er helt lukket og derfor prøver at lukke det mere end stoppet tillader.
    Dette er nemlig precis sådan at man får sådan en pive lyd (kender det af erfaring fra benzinerne) så står motoren hele tiden med sluppet speeder og prøver at lukke i mod stoppet på stangtrækket.

    Måden du kan tjekke dette på er simpel.
    Du slukker bilen og lader den stå til den ikke piver mere 8)
    SÅ sætter du tænding på den uden at starte den, allerede her skal motoren nemlig (Hvis den altså køre som elektronisk gas spjælds regulator) begynde at gå i funktion og så vil du kunne høre om den også her står og køre mod stoppet.
    Jeg går stært ud fra at vakummet ikke opstår så længe motoren ikke er tændt, da den får det fra indsugnigns manifolden under drift.

    Men ellers så ville jeg også gå ud fra det var en utæthed i EGR systemmet, vakum slange eller membran ventil.
     
  4. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005

    Tilslutter mig dette 100% procent.

    Det er til fartpiloten, findes kun når denne er originalmonteret/fabriksmonteret. Vakumdåsen til venstre er til udstødningstilbageførslen, og er ikke som sådan koblet sammen med fartpiloten.

    Skift slangerne, så er den lyd nok væk.
     
  5. karmafox

    karmafox New Member

    Joined:
    1 Februar 2011
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Km:
    398950
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hvad er det for en dims? - Fartpilot!

    Hej "Stjernefolket",

    -Tak for de hurtige svar angående, fartpilot, EGR... Har fulgt rådet med at slukke motoren og kun sætte tændningen til. Når man starter motoren går der nogele sekunder før hyletonen starter. Dermed må det komme, efter der er opbygget vacuum i systemmet. Sættes kun tændning til, er der en hylelyd stadigvæk, men svag. Er nu overbevist om, at det er fartpiloten der er skyld i denne mislyd. Det giver også menning at denne er monteret, som fabriksny, da den helt klart, er lige så gammel som resten af motoren. Nu er der i hvertfald noget at forholde sig til. Og kan starte med vacuumslangen.
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    HEY !

    Lyden kommer altså fra cirkulationspumpen, 15 cm. længere nede.
    Det kan jeg "høre" helt her ovre fra hvor jeg sidder :wink:
     
  7. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Ja det kan du da måske godt have ret i, da den kører ved tænding, og der er kun en udvej og det er.
    Af med stikket på cirk.pumpen og er lyden væk er det den.
    Det med fejlfinding er en værre jungle, da jeg pt. har problemer med min Fiat Punto, der "skramler/rasler/dunker" ved bump og huller i vejene, og dem er der mange af.
    Så efter et brugt fjederben i begge sider, et nyt gearkasseophæng (noget kaput), et nyt tårnleje i den ene side (meget slidt), en ny bærearm (en anelse slup), og alt dette uden resultat, kom jeg ved et tilfælde til at "vrikke" lidt i højre styrekugle, og hov der var da gevinst. Og jeg har altså haft fat i styrekuglerne, men åbenbart ikke hårdt nok.
    Så det er ud og få fat i en ny styrekugle i morgen.
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Lyder som noget i forbindelse med krængningsstabilisatoren ?
    Prøv evt. at kigge nærmere på kødbenene fra stabilisatoren op til fjederbenene. :)
     
  9. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det som du har omringet med rødt,er din tempomat
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    jeg skulel til at sige, det lyder som noget i forbindelse med, at det er en Fiat, men dog usandsyneligt da disse lyde plejer at være konstante og ikke kun ved vejbump :lol:
    Meeen, nu skal man jo være ordentlig og tale pænt og alt det der :lol:
    Men det gó humor :D

    Jeg er stadig skide nysgærig efter at vide om Dieslerne med org. monteret fartpilot også bruger denne "tempomat" til at kontrolere gasspjældet elektronisk, eller om den kun virker som fartpilot.

    På benzin bilerne med ASR, bruger man jo også fartpilot motoren til at elektronisk regulere gas spjældet med :idea:
     
  11. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    På min virker den omtalte tempomat kun som fartpilot, den har intet med gasspjæld at gøre, bortset fra at den trækker i spederforbindelserne og får signal fra en giver der er skudt ind på spedometerkablet, er pt afmonteret pga defekt kabel.
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja ok, det er jo sådan set det samme den gør på biler med ASR :mrgreen:
    Altså hiver i speeder forbindelserne samt har en giver der sidder indskudt oppe ved speder kablet.
    Det kan være svært at gennemskue at den nemlig selv trækker i gasspjældet og at det ikke er dit speeder træk som trækker i det, netop fordi det stadig er forbundet rent mekanisk også, dog med en fjedder belastet stang imellem. 8)
     
  13. karmafox

    karmafox New Member

    Joined:
    1 Februar 2011
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Km:
    398950
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Vedrørende fartpilot,

    Efter at have fulgt slangen - fra fartpiloten - som er meget synlig på oprindelig foto, der har startet denne tråd, så har jeg opdagget, at det ikke er en vacuumslange, men en strømforsyning. Dette kabel ender i et stik med seks eller fem ledninger. Stikket blev vredet lidt og pludselig forsvandt hyletonen! Kan synes ligegyldigt nu, - men håber, at andre kan bruge oplysningen, hvis dette uønsket fænomen, skulle opstå... :-?
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Så det var altså en motor der stod og hylede 8) typisk elmotor hyletone sikkert.
    Det har måske været den indre positions sensor der har manglet forbindelsen så motoren ikek kunen "se" hvor den stod henne.

    Godt du fandt fejlen da, det er nemlig ikek helt sundt for en elmotor at stå og "flugte" eller køre mod stop, det kan de dø meget hurtigt af.
     

Del denne side