Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Udskift af 250 Turbodiesel motor?

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Bendix, 30 Januar 2011.

  1. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,468
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Som I nok har læst andetsteds trænger min 250 Turbodiesel til en mindre motorrenovering. Lige nu er planen at tage motoren ud for at vurdere skaderne på topstykke og ventiler samt oliepumpe og blok. Derefter beslutter vi om det biver renovering eller 'ny' motor.

    Så punkt 1, motoren skal ud, hvordan gør jeg lige det? Jeg har engang skiftet motor i en Escort Mark I, men der kunne jeg stå i motorrummet og nærmest selv løfte motoren ud. Her er det lidt mere trangt og kompliceret, så en punktopstillet vejledning er hvad jeg har behov for, hvis den så endda kan underbygges med noget foto eller video, er det jo perfekt.

    Tillægsspørgsmål: Endvidere er jeg ny i diesel, så hvad bør jeg servicere, når jeg nu har motoren ude?


    Bendix
     
  2. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Udskiftning af gløderør og køb nu et kvalitets mærke, det ville jeg gøre.

    Kontrol/udskiftning af dyssespidser vil nok heller ikke være en tosset idé, nu når du har hul på bylden.

    Ellers er det vel kontrol af remstrammer, vandpumpe, lejer i generator, kul og selføllelig nye filtre, men det er der jo ikke noget nyt i.
    Og giv den en ny termostat, det er lidt nemmere når den er ude.
     
  3. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Få en til at hjælpe der har grejet og mere viden om det.
    Det sparer dig for meget.

    Eller er det jo bare at skrue alt af der sidder i vejen for at den kan komme ud.
    Gearkasse, starter, generator, servo, køler, hele opstillingen der holder køler, lygter osv.

    Du skal være velkommen her hvis du mangler et værksted, men der er nok lidt langt.

    Søren S2
    41593030
     
  4. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,468
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg kan godt få adgang til et værksted og også en mekaniker, men han er ikke lige mercedes-ekspert. Og så er jeg også typen, der ikke bare kan lade en anden skrue på min bil, jeg skal selv være med og vide hvad og hvorfor. Bare spørg Djaabo, de par gange jeg har været på besøg på hans værksted, har jeg spurgt og spurgt.

    Men tak for tilbudet, men du har vist ret, der er lidt for langt.


    Bendix
     
  5. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Hej Bendix,

    Trist uheld.... motoren kan sikkert renoveres, kan den alligevel ikke det kunne du jo også overveje kongemotoren inden for dieselmaskiner hvis der skal en anden motor i(her mener jeg naturligvis 300 turbo :))

    Hvis du vil have udmålt dine indsprøjtningsdyser, så kan du tage dem ud og komme forbi mig med dem. Derefter er der to muligheder:
    1. Jeg udmåler dem for dig.
    2. Jeg udmåler dem sammen med dig så du kan kan stille alle de spørgsmål der falder dig ind og dyser og pumper - jeg giver endda en kop kaffe så vi begge har lidt at stå imod med hvis rygtet taler sandt omkring mængden af spørgsmål du fyrer af :)

    Det hele kommer til at koste gratis. Jeg har selv et par motorhavarier bag mig inden for vw diesel, og oven på sådan en rutchebanetur har du brug for hjælp alle steder fra - og der hvor jeg kan hjælpe er indsprøjtningsteknik.
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Foreste og bagerste pakdåse på krumtappen.
    Olietyve.
    Hydrauliske ventilløftere.
    O-ringe og kobberskiver i brændstofpumpen.
    Remvipper/dæmper.

    Hvis du stadig overvejer rapsolie i tanken, var det måske også et godt tidspunkt at påbegynde konverteringen ?
    Her tænker jeg især på valg af dysetryk og pumpetiming.
    En A8 veksler er også nem at montere på siden af blokken, når motoren hænger i giraffen, 1.5 m over gulvet.
     
  7. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,468
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Mange tak for opbakningen, må indrømme, at jeg er noget ramt - jeg er virkelig pissed!

    LIge nu er prioriteten følgende:
    1. En anden 250 Turbodiesel, jeg har mere mod på en ombytning end en renovering. Så kan jeg renovere den gamle efterfølgende.
    2. Renovering af eksisterende, det kræver dog hjælp fra en erfaren, så jeg skal nok bruge en frivillig.......

    Ombytning til en 300 Turbodiesel har jeg ikke overvejet, hvad kræver det yderligere, bare i hovedtræk, jeg tænker på gearkasse, kardan, køler mv. altså ud over bare motor ud, motor ind.

    Og hvad med syn og afgift, bilen skifter jo identitet?

    Bendix
     
  8. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    i hovedtræk igen ting vil jeg tro. Motorens bagende vil være samme sted som den er idag på 5 beneren. Bilen skifter ikke identitet, du kan lovligt øge motoreffekten til 125+20% = 150 hk uden der skal betales afgift. Og 300 turbo har 143 eller 147 alt efter årgang.

    (
    nu djævlen er på skulderen, så er der også en mulighed mere......... en 2,5 turbodiesel med 20ventiler, den har lige præcist 150hk og holder sig dermed inden for lovlighedens grænser

    Eksempelvis den her:
    http://cgi.ebay.de/Mercedes-OM605-960-W ... _500wt_796
    Det er endda 1500eur incl gearkassen, kan sikkert handles til 1500eur ex. gearkassen men incl. forsendelse til dk.
    )
     
  9. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005

    Det er simpelthen konge casper. Tror du er årets helt. Flere af sådan nogle som dig.
     

Del denne side