Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

124.128 knækket forkammerkæde?

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Bendix, 29 Januar 2011.

  1. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,468
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Ja min 'nye', ja den er 4 dage gammel, (124.128) 250 Turbodiesel smed forkammerkæden i går aftes, det betyder vel, at ventiler, stempler og cylindrer er smadrede, eller bør jeg skille det ad og tjekke - kan man være 'heldig' ?

    Bendix
     
  2. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Det er bedst at hive toppen af og tjekke for selvom de hydrauliske løftere kan tage de værste slag er der stadig chance for at ventiler og styrene er smadrede. Stemplerne kan få et par skrammer oven i hovedet men de plejer at overleve. Kæden har muligvis ødelagt et eller andet når den har viklet sig sammen så dæksler foran på motoren skal også af :-( ... Det er sur røv, men et hændeligt og heldigvis sjældent uheld at det sker, men jeg var ude og se på en 300D for nogle år siden hvor Skillingbro Mercedes ved Ellidshøj havde opdaget at kædens låseled var gået op efter 630000km. Det var kun et spørgsmål om tid før kæden havde gået op.
     
  3. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,468
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sådan ser det ud når man lynhurtigt fordeler flere liter olie i motorrumet:

    Et nærbillede af forkammerkæden på vej ud i friheden:


    Bendix
     

    Attached Files:

  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej en Mercedes ejer frygt! Chr
     
  5. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Finde en brugt motor ??
    Men jeg ville da skille det ad om ikke andet bare for at se hvor meget skade der kan ske ved en så grusom fejl.

    Søren S2
     
  6. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Turbomotorene hænger ej på træerne..
    Jeg ville som udgangspunkt beholde din nuværende motor,men det hele afh af hvor meget skade blok ,stempler og kumtap har taget..
    Rmc motor kan renovere din top,uden du bliver helt fattig..
    Hvorfor vil du tage motoren helt ud?
    Er der hul/mærker i stempler som indikere kontakt med toppens dele???
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Min anbefaling er også klart RMC motor, yderst dygtig mand med masser af service og forståelse for kunden i hoved. 8)
     
  8. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,468
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg har ikke skilt noget ad endnu, men jeg har forstået, at oliepumpen kan været flået istykker og måske endda ødelagt blokken, og det kan kun tjekkes ved at tage motoren ud. Er der andre muligheder for at tjekke det og undgå komplet motorskifte?

    Bendix
     
  9. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Prøv at løsne bundkaret eller topstykket, afmonter forkammeret ,derfra kan du se ned på oliepumpen der drives af sin egen kæde fra krumtappen.
     
  10. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvis stempler er rørt,kan plejstænger vel også have taget skade???
     
  11. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,468
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Så har jeg fundet en 250 Turbo Diesel:


    Søren Sobatech var heldigvis mere vågen, end han plejer en dag i Gørløse, så han overhørte, at en mekeniker ville få sådan en 'fjeder' i overskud. Det var han så venlig at meddele mig, så jeg tog fluks fat i ham, og nu står den så på min trailer. Tak Søren.

    På lørdag skal den gerne i, så måske den skal med til Roskilde i næste uge....?

    Vi ses.


    Bendix
     

    Attached Files:

  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Super Bendix 8)

    Og ja det med at motoren står et andet sted end i bilen, det kender jeg godt.
    Men på 1 uge, nåede jeg både at lægge den i, samle samle samle og få den tørnet igang og fluks ned i synshallen og så blev bilen synet uden anmærkninger og så var jeg afsted til lands træf dagen efter :lol:

    Men jeg havde også en god hjæpende hånd med alle tilslutningerne osv. så det gik lidt hurtigt.
    Men jeg formåede kun at have 1 manglende servo pumpe slange glæmt, så den blødte lidt rødt indtil den fik spændt slangen 8)

    Så jeg giver gerne et klap på skulderen for at i når det :yipi:
     
  13. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,468
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Du må ikke klappe for hårdt, Brabus. :D

    Vi startede lørdag morgen kl. 8.00 og ca. kl 12.00 var motoren ude. Så var det igang med at skille ad, for mange ting er anderledes, når motoren kommer fra en 190'er med manuelt gear. Så der blev flyttet stumper i et par timer.

    Der skulle også lige hentes gearkasseolie, motorolie og kølervæske. Der kom også lige et nyt overspændingsrelæ i, der sad sørme et gammelt sort med 1 sikring, og nye messing-sikringer fik den også, så vi undgår at sikringsboksen bliver til en toaster.



    Der er god plads, når 'fjederen' er ude.


    En masse stumper fra den gamle motor klar til at blive monteret igen på den nye.



    Den gamle motor med kæden hængende ud af ventildækslet. Alt det gode er skruet af.


    Her hænger den nye motor klar til at modtage stumperne fra den gamle.



    Her er så det nye overspændingsrelæ, nemt at komme til med batteriet ude. Det står og bliver lunet i vindueskarmen med CTEK-laderen på. Fandt lidt fusker-ledninger til fyret, de skal lige laves rigtigt til sommer.


    Kl. 16.00 er den nye fjeder på vej ned i hullet - med ny rem.




    Kl. 19.30 kørte jeg hjem i Stjernen, den går fint. Har dog en lille liste med hjem af stumper, der skal købes ind. Der var en vange, der lige skal have en lille syning, og en forfjeder er knækket.

    Operation completed in under 12 hours.
    :hands:


    Bendix
     

    Attached Files:

  14. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Sejt - gode billeder også.

    Fed "fjeder". Gad godt have en 250D Turbo. Må nøjes med en 300D.

    Men jeg klarer mig.
     

Del denne side