Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

hjulbolte problemer

Emne i 'Dæk & Fælge' startet af Peter Q, 21 Juli 2007.

  1. Peter Q

    Peter Q New Member

    Joined:
    8 Februar 2007
    Indlæg:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min MB var monteret med 'Centra' alufælge da jeg købte den i januar.

    Ifm dækskifte foran gør dækmekanikeren mig opmærksom på at hjulboltene er for korte og kun har fat med ca. 6 mm. ud af de ca. 12 mm mulige.

    Jeg sætter mig for at skifte boltene ud og vil nu købe nogle længere hos Mercedes. De har kun 13 styk, som jeg køber mhp at skifte 3 i hvert hjul i først omgang.

    Jeg skifter boltene og oplever dette; mens boltene går smørblødt i på baghjulene, er de næsten ikke til at drive i foran. Min første teori (som måske ikke holder) er at det 'ubrugte' stykke indvendige gevind i forhjulene er slaggeret til med rust og bremsestøv.

    Alle bolte blev skruet i og spændt til moment (87 pund/fod) efter bogen (Haynes). På den første korte tur viser det sig at de højre forhjul er løst og jeg må holde og spænde det efter, hvilket (vist) kun hjælper lidt.

    Nu har jeg kigget nærmere på boltene som har været skruet i foran og de er påvirket noget på de yderste gevindsnogninger af at have været skruet i. Og de bolte der har været skruet i foran kan nu ikke skrues i baghjulet så nemt (med fingerne) som de bolte der kun har været skruet i der.

    Så er mit spørgsmål; hvad sker der her?

    Kan der være forskel på gevindene for og bag?
    Kan bolten virkelig lade sig mærke af rust og bremseslagger?

    Peter
     
  2. Vestergaard

    Vestergaard New Member

    Joined:
    18 Juli 2007
    Indlæg:
    16
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hjørring
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Peter!

    Det ville undre mig meget hvis der skulle være forskel på gevindende for og bag, jeg har selv lige skiftet fælge og bolte på min egen vogn og jeg kan ikke genkende dit problem. Dertil skal det siges at jeg aldrig på nogen biler har oplevet at man ændre på gevindstørelserne, fra hjul til hjul. skulle det aligevel være tilfældet, skulle det være fordi en tidligere ejer har ødelagt det originale gevind og har fået drejet et nyt.

    Og til hvorvidt det skulle skyldes rust eller bremsestøv, så vil jeg mene (uden at skulle gøre mig selv til ekspert) at alt eksponeret metal, på et eller andet tidspunkt vil begynde at eroderer
     
  3. Peter Q

    Peter Q New Member

    Joined:
    8 Februar 2007
    Indlæg:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    :D Tak for hurtigt svar, Vestergaard. Ja, jeg er også kommet frem til at det kun kan være korrosion og har lige investeret i et gevindskæresæt og renset det første sæt gevinder op. Det var genstridigt korrosion, skulle jeg hilse og sige, men nu går alle bolte fint i og kan spændes til korrekt moment. Jeg må hellere kigge på venstre hjuls boltehuller her efter eftermiddagskaffen.

    Peter
     
  4. Peter Q

    Peter Q New Member

    Joined:
    8 Februar 2007
    Indlæg:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Boltehullerne i det venstre forhjul trængte også til den store tur med gevindskæreren,. En prøvetur synes at vise at alt er ok nu.

    Så er jeg blevet denne erfaring rigere og har givet den videre.

    Peter
     

Del denne side