Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Gearkasse tager omdrejninger mellem gear

Emne i 'Automatgear' startet af Andreas, 21 Januar 2011.

  1. Andreas

    Andreas New Member

    Joined:
    1 Februar 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D 24v
    Km:
    600000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har et problem med min automatgearkasse til 300D 24v fra 1994. Når jeg lader bilen trække jævnt op i gearene, så tager den nogen gange omdrejninger imellem gearene. Er det bare en slidt gearbox eller hvad?
    Hvem kan evt. kigge på sådan en og give en diagnose?
     
  2. Voss

    Voss New Member

    Joined:
    27 Februar 2010
    Indlæg:
    89
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    350
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    w201 190 2,0
    Bil nr. 2 Km:
    420
    Bil nr. 2 Årgang:
    1984
    har du tjekket olien ??

    Min kan gøre det samme hvis den mangler lidt
     
  3. Andreas

    Andreas New Member

    Joined:
    1 Februar 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D 24v
    Km:
    600000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ja oliestanden er ok, jeg tjekkede det med det samme fordi min gamle bil havde de samme tendenser når oliestanden blev for lille.
     
  4. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Nu har jeg i over 7 år haft de problemer med dette gearskiftproblem en gang imellem. Og olie + filter er self. skiftet flere gange.
    På et tidspunkt "slipper den gear kortvarigt" så skal du under vognen og skrue på modulatoren, MED uret, prøv med en ½ omgang, så burde det virke.
    Modsat hvis den skifter for hårdt, kan den "skrues" MOD uret, så skifter den blødere, prøv igen med en ½ omgang. Nu har jeg en grav så egentligt generer det mig ikke at gå ned og "justere" lidt gear en gang imellem, (et par gange om året) det er da hyggeligt og se om det man tænker "virker".
    Men igen det er noget med trykket i gearkassen man hæver og sænker, og efter min bedste overbevisning tyder det desværre på en "slidt kasse".
    Jeg har (igen desværre) en form for "evighedsgaranti og vedligehold" på en kollegas 300D, og den er da pisseirreterende, da den aldrig fejler noget. ca. 475000 km på 21 år. Vask og vedligehold er en by i Rusland, og da han er "bil-ignorant" kan jeg godt forstå at det er den bedste bil han nogensinde har ejet, som han siger.
    Jeg har kendt den i 19 år nu , og den skifter stadig perfekt gear på trods af at olieskift o.lign aldrig er foretaget.
    I de sidste 19 år, efter den blev "løskørt" har den kun kørt MEGET korte ture, og kun koldstarter ca. 4 gange om dagen, og motor spinder som en kat, bruger ikke olie eller vand, så hvad skal man sige ???? (god bil)

    Erik
     
  5. mikkel

    mikkel Member

    Joined:
    3 December 2006
    Indlæg:
    70
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    6650
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E 300Diesel
    Km:
    250000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo
    Bil nr. 2 Km:
    70000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2010
    Hej
    En anden mulighed er vakuum regulatoren der sidder på brændstofpumpen. Den ville jeg prøve at justere på, eller skifte. Man kan komme til den, når man tager bundpladen under motoren af. Den anden til modulations trykket ville jeg kun justere til specifikation. Hvis din gearkasse hedder 722 435 skal Modulations trykket være 3 bar, målt uden vakuum slange monteret på modulatoren. Så skulle den skifte rigtig ved fuld gas. Den på brændstofpumpen skal sørge for at den skifter pænt ved andre belastninger. Hvis der ikke er nok vakuum, vil den skifte hårdt, men det lyder ikke som det er dit problem.
     
  6. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Min 320 gør det samme.
    Hvor sidder den modulator ?

    Søren S2
     
  7. Johnson

    Johnson Member

    Joined:
    3 Maj 2010
    Indlæg:
    355
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    A124 E220
    Km:
    210000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Mikkel

    Min gearkasse skifter også lidt hårdt.. Det er særlig slemt når gearkassen er kold.. Men hvis jeg giver den fuld hane når jeg accelerer og kommer godt op i omdrejninger skifter den faktisk som den skal.. Skal jeg så tolke det som om det højst sandsynligt er vakuumregulatoren der sidder på brændstofpumpen?

    Hej fra John
     
  8. mikkel

    mikkel Member

    Joined:
    3 December 2006
    Indlæg:
    70
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    6650
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E 300Diesel
    Km:
    250000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo
    Bil nr. 2 Km:
    70000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2010
    Hej
    Jeg ved det kun for E300 D. Men der sidder den på venste side af gearkassen, og ser ud som billedet. Der justeres modulations trykket. Vær opmærksom på, at der findes næsten lige så mange setpunkter for modulationstryk, som der er gearkasser. Så find serienummeret, og find ud hvad det er til din gearkasse. Jeg fik mit hos Mercedes.

    Den som regulere vakuummet sidder på brændstofpumpen.
     

    Attached Files:

  9. mikkel

    mikkel Member

    Joined:
    3 December 2006
    Indlæg:
    70
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    6650
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E 300Diesel
    Km:
    250000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo
    Bil nr. 2 Km:
    70000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2010
    Hej John
    Ja, eller at der dårlig vakuum. Det kan stadig være gearkassen der er slidt, men det er et godt sted at starte.
     
  10. Andreas

    Andreas New Member

    Joined:
    1 Februar 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D 24v
    Km:
    600000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej og tak for de spændende forslag, som jeg skal undersøge :) det lyder billigere end at renovere :yes:
    Min gearbox hedder 722435.
    Så må jeg jo kontakte Jakob og høre om ikke han kan hjælpe med justeringen.
     
  11. Johnson

    Johnson Member

    Joined:
    3 Maj 2010
    Indlæg:
    355
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    A124 E220
    Km:
    210000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Mikkel

    Det er kommet sådan rimelig pludseligt.. Men må hellere få kontrolleret vacuum om det er ok:).. Tak for hjælpen..:)
     
  12. Andreas

    Andreas New Member

    Joined:
    1 Februar 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D 24v
    Km:
    600000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg må nok bare erkende at min gearbox skal renoveres :-( nu virker mit bakgear kun modvilligt, så jeg skal tænke mig godt om når jeg kører rundt.
    Nogen der kan anbefale en doktor?
     
  13. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Køb en brugt der dur,evt en renoveret fra De.....
     
  14. Andreas

    Andreas New Member

    Joined:
    1 Februar 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D 24v
    Km:
    600000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nu har jeg fået en pris fra Gørløse på renovering, det koster 14800,-
    Godt nok pebret, men jo ikke så meget som en importeret ombytter til 20 kilo :shock:
     

Del denne side