Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

LØST: Nyt benzinfilter = starter ikke :-(

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af petertorp, 11 Januar 2011.

  1. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Re: Nyt benzinfilter = starter ikke :-(

    Min gamle Audi blæste gnisten ud ved 1.8 bars ladetryk hvis rørene var de org. 0.7 mm
    De skulle være 0.4

    Så uanset om det ikke er kablerne så bør man skifte dårlige kabler, rør, osv.

    Søren S2
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Re: Nyt benzinfilter = starter ikke :-(

    hvilke tændrør har du sat i ?
     
  3. petertorp

    petertorp New Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300CE-24
    Km:
    230000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Nyt benzinfilter = starter ikke :-(

    @Kongebiler: på ordrebekræftelsen fra Gørløse står der "Bosch F8DC4". Jeg kommer først ud i garagen i morgen, så skal jeg nok checke om det også er dem, jeg har fået. Har desværre kun ét af de gamle tændrør tilbage - nogen har ryddet op i mit rod i garagen :) Det gamle er i øvrigt et: Bosch HR8DC+

    @Sørens2: ja, skulle gerne modtage friske tændkabler i dag - så bliver de også skiftet i morgen.

    /Peter - i morgen starter den. sgu! :)
     
  4. petertorp

    petertorp New Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300CE-24
    Km:
    230000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    LØST: Re: Nyt benzinfilter = starter ikke :-(

    1. pillede OVP-relæ ud, målte de 2 sikringer og satte i igen.
    2. monterede nyt og fuldt opladet Varta batteri
    3. VROOOOOOOM!

    så kom der endelig liv i den 6-benede. Var ved at biive bekymret for at jeg havde købt fire dyre lædersæder, som bare skulle holde ude i garagen :)

    Men hvad var løsningen så??

    Jeg hælder mest til, at det nye friske batteri har fået startmotoren til at køre hurtigere rundt (det gamle batteri var klar til efterløn). En alternativ forklaring kunne være, at noget relæ/computer er blevet nulstillet, ved at jeg har haft batteriet frakoblet i 2 dage. Hvad siger i?

    Efter at have kørt den varm i tomgang. Slukkede jeg igen og sætte for 1300,- nye tændkabler på. Og jeg synes faktisk den går bedre i tomgang nu. Den kører helt jævnt og der er nærmest ingen vibrationer at mærke, hvis jeg sætter en finger på blokken. Mmmmmmm M104 :)

    Tusind tak for alle jeres forslag, gode spørgsmål og forklaringer. Er lidt overvældet over hvor mange reaktioner, man får på sit "nødråb" herinde. Jeg glæder mig til at kunne hjælpe den anden vej. Og er der nogen, der har brug for at vide hvordan man skifter benzinfilter på 19 dage, så laver jeg gerne en punkt-for-punkt vejledning :)

    Nu skal jeg videre og kigge på nogle vakuum-læk i motorrummet, men det bliver en heeeeeeeeeelt andet tråd :)

    /Peter
     
  5. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Min 320 står også og brokker sig lidt i tomgang.
    Sådan mangler en tænding ind i mellem og så svinger den i tomgang.

    Det kan være den også trænger til ny tænding.

    Søren S2
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Der er ikke noget relæ eller computer som nulstilles ved at stille bilen uden strøm på.

    Det udnre mig meget hvis det skulle være dit batteri som er skyld i at din bil ikke ville starte.
    Hvis du har haft strøm på og kunne se instrument lamperne lyse osv og hørt starteren tørne motoren rundt, så har du haft den strøm på du skulle bruge, det er helt sikkert 8) elelrs ville din starter ikke have kørt rundt eller klikket når den skulle tørne.
    Dette har du beskrevet som værende tilfældet at den gjorde, altså tørnet og var lige ved at humpe igang.

    Jeg hælder til at du har en dårlig forbindelse oppe ved dit OVP relæs sokkel, en ledning til dette eller lign.
    Batteri forklaringen holder ikke i forhodl til tidligere forklaret scenarie.
    Så ville du også have hørt hvis den var ved at dø for strøm når den skulle starte.

    Pas på med løse forbindelser, de har en usmagelig tendens til at vise deres formåen, når man hodler ude på lars tynd sk.. mark, langt fra alt og alle på den forkerte side af klokken lyst og helt sikkert i regnvejr eller lign pis vejr :lol:
     
  7. jimmimortensen

    jimmimortensen New Member

    Joined:
    13 Januar 2011
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 190e
    Km:
    200000
    Årgang:
    1984
    Bil nr. 2 Km:
    0
    voldsom go historie .. har pænt siddet på tilskuer pladsen her på langsiden og det har jeg vist lært lidt af .. held og lykke med bilen
     
  8. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Ja, jeg sidder også og suger til mig her på siderne :gr8:
     
  9. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992

    har du skiftet de 3 gummi hætter under tændspolerne ?

    jeg har en god ekstra tændspole, hvis vi skal eksperimentere.
     
  10. petertorp

    petertorp New Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300CE-24
    Km:
    230000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ja, jeg mener selv jeg har lært følgende af hele historien:

    - lav så vidt muligt én ting af gangen. Specielt hvis du roder med potentielle "show-stoppere" brændstoftilførsel, tænding og relæer/computere og specielt når du er amatør-mekaniker :) Og specielt specielt når du står og roder i en garage som du kun har fået lov til at låne et par dage :-D . Her begik jeg den fejl at skifte benzinfilter, tændrør og ovp-relæ samtidig. Der gjorde antallet af fejlkilder store da det gik galt (og den ikke ville starte).
    - Hvis uheldet er ude: koncentrer fejlsøgning om de dele du har pillet ved og gå systematisk frem, så du stille og roligt kan udelukke de enkelte dele. Jeg kunne på forslag fra SørenS2 konstatere at benzintilførslen var i orden helt fremme ved dysserne, og kunne derefter udelukke den del og koncentrere mig om tænding og elektronikken.
    - Vær grundig så du bare ved at tingene er i orden, lad være med at antage noget. Jeg begik fx den fejl bare at skrue nye tændrør i, uden at checke om det rent faktisk var de rør, jeg havde bestilt og om afstanden passede. Begge dele viste dig at være i orden, men det vidste jeg ikke før jeg havde dem alle sammen oppe igen og checke model og afstand.
    - Når du har været alle de dele igennem du har pillet ved, så begynd at kigge på indirekte fejlkilder - dvs dele som kunne have noget med problemet at gøre, men som du ikke har pillet ved. Her valgte jeg at købe nyt batteri og tændkabler - begge dele skulle alligevel skiftes. Om det var gammelt lorte-batteri eller en løs forbindelse ved OVP-relæ, der stoppede festen ved jeg ikke med sikkerhed endnu. Brabus mener det sidste, og jeg skal nok ved lejlighed måle forbindelserne igennem, så vi kan få en endelig konklusion på eventyret.
    - se det positive i problemerne. Ja, det stinker lidt af fløjsblød pædagogsnak - men jeg lærte fx en masse om KE-jettronic, som jeg aldrig havde fundet ud af, hvis ikke jeg havde haft kniven for struben :)

    Bare mine 2 cents, som man siger.

    @Søren S2 og din ujævne tomgang: jeg ville starte med de billige ting først. Fx nye tændrør, rense strømfordeler og måle tændspole, tændkabler, osv igennem. Et sæt nye tændkabler er lækre og bløde og uden tvivl godt for motorgangen, men de er også halvdyre - specielt hvis fejlen ligger et andet (og billigere) sted.

    /Peter
     
  11. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,468
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Nogle ting lærer man første gang, andre ting skal man lige kvaje sig med et par gange, for man lærer af det. ;-)

    Bendix


    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er jo netop når vi fejler at vi lære en masse.
    Når tingene bare virker og man skifter noget og det virker, så lære man ikke noget 8)
     

Del denne side