Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Tomgangsjustering på MB 190E 1985 - hvordan?

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af icepirat, 17 Januar 2011.

  1. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Min dejlige MB 190E fra 1985 er begyndt at give mig problemer ved tomgang, ved start med kold motor starter den meget villigt første gang, desværre er tomgangen meget urolig og jeg skal have en let fod på speederen ved stoplys og indtil den bliver varm.
    Jeg kan ikke umiddelbart se at der er nogen tomgangsskrue som på en almindelig karburator men jeg formoder der må være et eller andet der kan justeres.
    Så snart motoren har nået normal drifttemperature bliver tomgangen mere rolig men stadig med meget lave omdrejninger.

    Fugt:
    Ud over ovennævnte problem har jeg også et andet, når det er fugtigt "takter" motoren, dvs. at den kun går på 3 cyl., dette fortsætter selvom jeg kører et længere stykke vej, dog er det sådan at motoren får normale omdrejninger såsnart jeg kører f.eks. på motorvejen, såsnart jeg skal stoppe ved et lyskryds går den uroligt igen - når bilen har stået stille 10-15 minutter er problemet væk og jeg formoder at varme fra motoren har "tørret" et eller andet.
    Jeg har haft den formodning at det var fordelerdækslet eller tændkabler men efter en nøje undersøgelse af disse må jeg konstatere at det ikke er her fejlen ligger.

    Håber der er en af jer der kan være behjælpelig med løsninger på problemet.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Er det en 2.0 benzin med indsprøjt eller strømberg kaburator..?
     
  3. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Tak til Alex for hurtig response.

    Det er er en 2,0 med indsprøjtning (korrekt betegnelse er vistnok halvautomatisk indsprøjtning - tror jeg :| )

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Du skal til at fejlsøge,tror ikke det er justering snarere en føler som er defekt..
    Der ligge nogle fine guider på nettet til fejlsøgning på bosch systemerne iøvrigt..
    Jeg har ikke desværre ikke nogle erfaring med bosch tronic systemerne....
     
  5. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det lyder som om det er pladen i luftmængde måleren der hænger, når det er koldt. Eller en def. temperaturføler til choker dysen.
     
  6. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Mange tak til Alex B & 280T for gode indspark,

    Uden at kunne bedømme forslagene lyder det som nogle mulige løsninger, det skulle vel ikke være sådan at en af jer, eller andre kunne uddybe disse, f.eks. hvor sidder "pladen til luftmængde måleren" og hvor finder jeg "def. temperature føleren".

    Jeg vi så prøve og se om der er noget at hente hos Bosch vedr. Tronic systemet.

    Foreløbig en stor tak for hjælpen.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  7. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tempføler er din kølevandsføler nogle af dem har 4 udgange iøvrigt..
    Søg på troubleshooting bosch ke tronic der ligger nogle fine engelske guide med alt beskrevet hvordan man fejlsøger komponenter osv..
     
  8. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  9. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Stor stor tak til Alex,

    Nu er jeg blevet lidt klogere.

    Du er simpelthen den bedste :gr8:

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     

Del denne side