Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Temperatur kølervæske?

Emne i 'Motorkøling' startet af Johnson, 5 Januar 2011.

  1. Johnson

    Johnson Member

    Joined:
    3 Maj 2010
    Indlæg:
    355
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    A124 E220
    Km:
    210000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej MB venner

    Skal temperaturvæsken have en bestemt temperatur efter bilen er blevet godt gennemvarm? Min temperatur ligger lige under 80 grader efter en god lang tur.. Er det "normalt" driftdvarme? Hvor varm bliver jeres?

    Hej fra Johnson
     
  2. pp1008

    pp1008 Member

    Joined:
    13 December 2009
    Indlæg:
    66
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    329.650
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Min står altid lige over 80... Se evt dette link, hvor man faktisk også kan se nålen til kølervæske temperaturen. viewtopic.php?f=79&t=4694
     
  3. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Hej Johnson

    Min 230'er ligger på nøjagtig det samme nemlig lige under 80 (ca. en nåls bredde under 80), så i og med vi har samme system,vil jeg mene at din ligger på et helt normalt leje 8) . Der hvor jeg ville være bekymret, hvis det var, er hvis den pludselig bliver varmere end normalt, eller svinger helt vildt fra tur til tur.
    I sommers lå den lidt højere lige på 80, men der var der jo heller ikke åbnet for det varme vand :mrgreen:
     
  4. Johnson

    Johnson Member

    Joined:
    3 Maj 2010
    Indlæg:
    355
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    A124 E220
    Km:
    210000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Peter og Ole

    Jamen det lyder som om min også har den rigtige temperatur. Den står i hvertfald præcis som den gør på din Ole.. Så det er jo perfekt :)

    Tak for hjælpen gutter:)

    Hej fra Johnson
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeres termostat åbner/lukker ved 86 grader mener jeg det er, så nålen skal stå på over 80 grader (midt mellem 80 og den næste streg som ulogisk nok er 90 grader), aldrig under 80 grader hvis den er helt drifts varm.

    Men i disse kolde tider kan det være svært at holde motoren varm, når kabine blæseren køre med maks tryk på og varmen derfor køles ned igennem kabine opvarmningen.

    Så det i skal gøre er at stille jeres bil og lade den stå til i kan høre at blæseren begynder at køre hurtigere, (Åbn motor hjælmen og stå og kik evt.) det kan være svært at høre med viscose kobling i tomgang.

    Men her skal jeres tempertur så ligge på lidt over 80 grader.

    Det er i øvrgit en klasikker at når termostatten den ryger, så er det i en halv åben tilstand, hvorfor bilen som regel derfor ikke kan opnå fuld arbejds temperatur ved alm. kørsel og kun i tomgang.

    Så tjek det lige med at køre bilen varm og stil den så i tomgang og hold øje med temperaturen og blæseren, her skal den altså komme over 80 grader, ellers så skal i skifte jeres termostat ud.
     
  6. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Helt enig, motoren har ikke godt af at kun blive "hånd lun" den skal op over 80 grader.
     
  7. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Også enig, nålen skal være i ottetallets øvre del = 86-88 grader. Det kan selvfølgelig være svært i denne tid, men det er trods alt en 2,3 benziner! Det burde kunne lade sig gøre.
    Lyder bestemt som en defekt thermostat, ny på 8) . Så kommer der også bedre/mere/hurtigere varme i kabinen :wink:

    Min diesel 300D har samme problem. Ligger lidt højere, men ikke højt nok.

    Den sidste jeg havde, skiftede jeg thermostat på, og den lagde sig konstant på 86-88 grader (skjulte netop det øverste af otte tallet). Den blev desuden hurtigere varm. Man får med andre ord, en renere motor (da den bliver varm=færre aflejringer) og (tror jeg) marginalt bedre økonomi :!:

    Jeg vil i hvert tilfælde skifte min. :mrgreen:
     
  8. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Hmm. Det lyder da som om vi har et generelt problem her, eller kan vi have en termostat der åbner ved lavere temp.? Når jeg har kørt lidt med nålen lige under 80 grader, kan jeg mærke en markant ændring i varmeflowet. Og det sker ca. efter 5-7 km kørsel i disse dage. Jeg har min blæser på 1 eller 2, ikke mere, det er ikke nødvendigt, så jeg har sådan set fin nok varme i vognen.
    Men hvis det kan ændres til det bedre ved at skifte termostaten, så er det da det der skal til :mrgreen:
     
  9. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Ud fra det du skriver, så virker min termostat fint nok. Min blæser starter med at køre når temp. står på ca. 90 grader. Og når viskosekoblingen er i indgreb, så ligger min temp rigtig nok over de 80 grader 8)
     
  10. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Husk, at hvis thermostaten er gået i stykker halvt åben. Så kan kølevandet godt blive varmt ved tomgang, men ikke få korrekt temperatur når bilen kører. Derfor starter blæseren når bilen har stået i tomgang, men dette er ikke ensbetydende med at thermostaten er i orden. Der er mig bekendt ikke, som på mange nyere biler, elektronisk styret thermostat på en W124 230E! Derfor snakker thermostat blæser og viskose ikke sammen.

    Men jeg tror faktisk der findes thermostater med forskellige åbningstemperaturere (82 og 86 grader). Vil dog ikke hænges op på det ;bana

    Alternativt kan du tjekke thermostaten når bilen er kold. Gør sådan:
    - start bilen med helt kold motor
    - åbn hjelmen
    - tag fat om begge kølerslanger fra køleren med en hånd på hver,
    husk at afmontere evt. slips eller svenskenhår så det ikke kommer i klemme i en rem :lol:

    Så står du ellers bare der........ :lol:



    Nej spøg til side.

    Kun den ene slange skal blive varm. Men når den gør, holder du fortsat fast i begge.
    Bliver den næste varm inden motoren har nået driftstemperatur, har du en defekt thermostat. Enkelt :angel:
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er faktisk ikke helt ualmindeligt at termostatten skal skiftes lidt ofte.

    Det er ikke uvandt at høre om termostat skifte efter bare 4 år. jeg forstod helelr ikke at min kun blev de der 78 grader varm og var sindsyg længe om det, men så skfitede jeg termostat og så skal jeg da lige love for at jeg dårligt nåede ud af indkørslen, før end at jeg kunne mærke varme i kabinen også :lol:
    Og ja man skal huske på at det i tomgang ikke kan ses, men kun når man køre og sjældent tydeligt andet end den er længe om at blvie varm.
    Og det opdager man sjældent igen før end at det blvier koldere i vejret jo :eek:)

    På en Benziner er det så nemt at skifte termostat at man kan gøre det i jakkesæt uden at blvie beskidt :lol: men lidt noget andet på en Diesel :p
     

Del denne side