Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
  1. Horizonblue

    Horizonblue Member

    Joined:
    25 December 2010
    Indlæg:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    VW Passat TDI
    Km:
    0
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Leider kein Benz...
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hey Benz folk.

    Jeg har fedtet mig ind i dette forum, selvom jeg faktisk ikke kører Mercedes.....

    Men men, jeg har fingrene i noget Mercer-stuff alligevel.

    Er ved at renovere en 25 fods motorbåd fra A-Z, har arbejdet på den i over 4 år. I den tid har jeg spekuleret meget over valg af motor til den. Efter at være kommet til (vil nogen mene)fornuft, har jeg valgt at der skal et par dieselmaskiner i den (der SKAL to motorer i). Et par let brugte Volvo Penta Diesel vil koste spidsen af en jetjager, og det er vanskeligt at finde to rimeligt ens motorer. Desuden har jeg i længere tid haft øjnene rettet mod Mercedes, så konklusionen er at jeg vil marinisere 2 styk OM 603.

    De originale 4cyl benzinmotorer på 2,5 liter havde 120 hk (4800 o/min = fuld hammer). Båden var ikke nogen raket med dem i. Det er heller ikke meningen at den skal være det med de "nye" motorer, men den måtte selvfølgelig gerne være lidt mere vaks.

    Så i den seneste tid har jeg kigget rimelig meget på Ebay.de efter OM603 turbodiesel motorer, men synes at de er rimeligt vanskelige at opdrive.

    Derfor har jeg spekuleret på hvad der vil ske, ved at sætte en turbolader på en alm OM603 og køre med 0,3 bar ladetryk?

    Jeg har også googlet en del efter en guide, der kan fortælle lidt om støbenumrene på topstykke/motorblok. Når man nu skal ud og kigge på et par motorer der står på hver sin Euro palle, var det rart at man kunne aflæse nummeret og få en ide om hvor gammel maskinen er.

    F.eks har jeg købt en defekt OM603 motor, bare for at have noget at tage mål af, til koblingsflange, udstødningsmanifold osv. På den er der følgende numre:

    Topstykke:
    R 603 016 10 01

    Motorblok:
    24D 86
    603 011 08 01

    Kan det afkodes hvor gammel den er, og er det en "god årgang"?

    Har videre googlet mig frem til at der er forskellige revisioner af topstykket og de tidlige revisioner kan revne. Men er der nogen her der kan den historie fra start til slut?

    Mvh Per
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hej og velkommen

    prøv at ringe til "carl christensen" i århus og spørg efter Lars på motorværkstedet, han har mega meget erfaring, og er rigtig rar, han kan måske hjælpe dig.
     
  3. Horizonblue

    Horizonblue Member

    Joined:
    25 December 2010
    Indlæg:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    VW Passat TDI
    Km:
    0
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Leider kein Benz...
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ok tak for det, skal prøve.

    Men er der nogen som i forbifarten har prøvet at montere Turbo med lavt tryk, på en alm sugemotor, eller på anden måde hevet mere effekt ud af den?

    Det jeg leder efter, er lidt mere pep fra en 603 motor, hvis det ikke lykkedes at finde 2 stk Turbomotorer.

    Når de skal bruges i en båd, behøver man ikke at tænke på en synsmand der står og fabler om max 20% effektforøgelse, mere registreringsafgift, røggas osv.

    Kan i øvrigt fortælle at jeg har tegnet motorens koblingsflange op i Autocad, da jeg skal have laserskåret en adaptor, så Mercedes'en kan kobles på et marine koblingshus med Chevy V8 mønster. Chevy mønsteret er det mest brugte i forbindelse med marine Z-drev.

    Jeg har støvsuget hele internettet, for at finde en tegning af Mercedes mønsteret, men det lykkedes ikke, så jeg måtte måle og måle og måle på motoren, indtil det til sidst var aftegnet.

    Den runde del i midten skæres ud med vinkelsliberen, drejes af udvendig og indvendig, og skrues derefter på svinghjulet, i recessen. Herefter kan marine koblingen monteres i denne.
     

    Attached Files:

  4. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    En 603 motor ligger lidt skråt i en w124, kan ikke huske gradtallet i hovedet men det kan findes i litteraturen. Det relativt enkelt af forskyde boltmønstrene det samme antal grader på nuværende tidspunkt, jeg tænkte at du måske ikke viste det, og måler du på en løs motor er det ikke umiddelbart til at se.
     
  5. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
  6. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Jeg har været rodet ind i at montere 2 V6 diesel Passat motorer (150 hk) i en båd.
    Det blev opgivet da de blir overbelastede.
    At sejle er som at køre med tung trailer op af Kassel bakker.
    Der er jo konstant tung belastning.
    Husk at tage det med i ligningen når du regner på det.
    Der ER forskel på marine motorer og alm. bil motorer.

    Bortset fra det kan du altid eftermontere 0.3 bar.
    Det kan man sagtens komme afsted med.

    Søren S2
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Netop af den grund vilel jeg adlrig vælge sådan en 603 motor med turbo, den holder ganske enkelt ikke til at køre på fuld æde med masser af belastning på den måde som man bruger den i en båd.
    Måske kan du være heldig at slipe afsted med det på den ude nturbo, men jeg tvivler, det synes netop at være deres svaghed det med at køre med mange omdrejninger på motorvej i længere tid ad gangen. topstykkerne holder ikke til det, er det jeg har hørt og set til i min tid, men jeg er langt fra diesel maksine kender, så det er altså blot hvad jeg har set og hørt fra div. værksteder og fol kjeg kender med disse.
    Måske hvis man omdrejnings begrænsede dem, men så ryger hele idén lidt af kan man sige :lol:
     
  8. Horizonblue

    Horizonblue Member

    Joined:
    25 December 2010
    Indlæg:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    VW Passat TDI
    Km:
    0
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Leider kein Benz...
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har faktisk lavet boltmønsteret så motoren tipper lidt over til den ene side, men er kommet til at se at det nok er for meget. I Haynes manualen ser det ud til at hullet igennem motorbeslagene, til gummidæmperne er lodrette. Kan det passe?

    Der sidder kun et beslag på den defekte motor jeg har(på indsugningssiden), men hvis hullet igennem skal være lodret, er det rimelig nemt at stille motoren rigtigt og derefter måle og korrigere tegningen.
     
  9. Horizonblue

    Horizonblue Member

    Joined:
    25 December 2010
    Indlæg:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    VW Passat TDI
    Km:
    0
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Leider kein Benz...
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Interessant. Det er helt rigtigt at bådmotoren skal slæbe hårdt. Umiddelbart synes jeg at OM603'eren var et passende valg, 3,0 liter ikke alt for hårdt pumpet diesel. Det som de vil blive udsat for i mit tilfælde, er at de for det meste skal gå med 1500 o/min i længere tid(1-2 timer), det kan de selvfølgelig sagtens holde til. Men engang imellem skulle de gerne kunne tåle at gå i en time, med 3000 o/min. Fuld hammer kommer de kun til at gå i et kort øjeblik, for at finde ud af hvor hurtigt båden kan sejle.

    Båden er en 3 tons kabinecruiser, som helplaner ved de 3000 o/min. Plane vil sige at båden ligger sig oven på vandet og den derved bliver knap så hård at slæbe frem, som halvplanende motorbåde. De skovler et kæmpe kølvand, og det vil være ond ved motorerne at udsætte dem for det.

    Men bundgas, nej det tror jeg heller ikke at de holder til. Det er der faktisk også marinemotorer som heller ikke holder til. Jeg har set i et Volvo Penta Dieselkatalog, hvor der stod skrevet at max gas kun skulle praktiseres i højest en bestemt tid.

    Men hvad siger I, 3000 o/min, i en time en gang imellem, med moderat belastning, skulle et par OM603 med 0,3 bar ikke nok kunne holde til det? :-D
     
  10. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Prøv det.
    Husk billeder bagefter.

    Søren S2
     
  11. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    jeg kan ikke se hvorfor de skulle være uegnede.

    Casper har postet et link til et firma, der i proff regi. lever af at marinisere 603'ere.
    ...Nuvel... det er jo så formentlig industriversionen de anvender ?
    Jeg ved desværre ikke hvor meget bilmotoren og industrimotoren adskiller sig fra hinanden ?

    Men jeg har da kendskab til et par træbåde, der har sejlet rundt med M602 -Bilmotore vel at mærke.
    M601 finder man bla. også i fejemaskiner, hvor de trækker en stor hudraulikpumpe...
    Og stationære generatore kan 603 da også trække ved jeg.
    Så jeg vil da umidelbart mene, at det nok skal gå - dog har jeg ikke meget forstand på både.
    Men hvis motorene primært skal gå med ~1500 rpm og max. 3000 rpm i kortere spidsbelastninger - så ligger det jo tæt op ad, hvad de er vant til.
     
  12. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Hvad ligger rpm på hvis man blæser ned gennem tyskland med 130-160 km/t. Det må da være over 3000 rpm og det er da i min 8 timer af gangen, bortset fra når man tanker mm.
    Det kan sådan en motor da snilt holde til. Der er nok nogle der vil mene det er dens spidskompetance.
     
  13. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    Jeg har svært ved at forestille mig at de to maskiner ikke skulle kunne holde til det setup der beskrives,- min egen mening er at en 300D kører rigtig godt,- og er faktisk i sit es,- når man ( en yderst sjælden gang har mulighed for det) kan lade den trække derudaf med ca. 3500 omdr. = ca. 140 km/t. på motorvejen.

    Jeg har en følelse af den bliver fornærmet når man sætter farten ned til 80-90 km/t igen på et tidspunkt. :)
     
  14. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    http://www.dmv-bootsdiesel.de/
    Dette firma mariniserer om 601-603..måske en ide at spørge der,istedet for gætværk
    De har iøvrigt også dele til ombygninger af mb motore..
     
  15. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Hvis nu man havde gjort sig ulejligheden at klikke på det link, ville man finde en kommerciel producent af marinemotorer på om601-3 basis ;-)

    Så med garanti forpligtigelser og andet en kommerciel udbyder skal forholde sig til. Så er en om601-3 marinemotor med sikkerhed noget der holder, når der findes en producent der benytter netop den som basismotor.

    Problemet med de revnede topstykker på DT modellerne, skyldes primært en manglende ladeluftkøling, noget som DMV bla.a. går ind og ændrer på i forhold til bilversionerne.
     
  16. Horizonblue

    Horizonblue Member

    Joined:
    25 December 2010
    Indlæg:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    VW Passat TDI
    Km:
    0
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Leider kein Benz...
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har skam kigget i kataloget :-D
    Men synes alligevel at det er sjovt at høre diverse holdninger. Når jeg har snakket med forskellige personer om ideen med et par OM 603 motorer i båden, hører jeg alt fra at det er det rene vanvid, til en super ide.

    Mange udtalelser bunder nok i personlige holdninger.

    Belastningen på motorerne er anderledes i båden end i bilen, men når båden planer, ved 3000 o/min, er motorerne trods alt ikke fuldstændig i knæ. Båden var ikke nogen raket på toppen, med de gamle 120 hk benzinmotorer, men tog alligevel rimeligt hurtigt omdrejninger, hvis man hamrede håndtagene i bund, mens de gik 3000 o/min. Hurtigere end de fleste alm biler i højeste gear.

    Sammenligningen er måske ikke helt reel. En bil der ruller lige ud af vejen, er rimelig nem at holde i fart, men hård at accelerere op.

    Men det faktum at de gamle motorer var rimeligt villige til at tage omdrejninger, siger en smule om hvor hård man kan forvente at 603'erne bliver belastet.

    Summan summarum er jeg ikke så bekymret for at bruge disse motorer, gerne med 0.3 bars ladetryk.

    Men men, noget som jeg skal være helt stiv i, er at identificere motorer som er taget ud af biler, da jeg ikke har tænkt mig at købe hele biler, plukke motoren og sælge resten i stumper.

    Jeg skal bruge to ens motorer og gerne af de bedste årgange, som ikke har hvad der måtte være af skavanker.

    Hvilke årgange 603 motorer er de bedste og hvordan identificerer man dem?

    Hvad er forskellen på en 109 hk og 113 hk?
     
  17. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg har nu også kigget i kataloget. :) cute
    Jeg så bare ikke lige nogle steder, om det var en industrimotor de benytter som udgangspunkt.
    Men indrømmet... jeg læste det altså heller ikke minutiøst. :oops:
    Ved føvrigt fortsat ikke hvor stor forskellen på en bilmotor og en industrimotor i givet fald er.

    Hvis et firma sælger ombygnings dele til 603... så kan de vel ikke være helt uegnede.

    113 hk versionen har udstødnings tilbageførsel, og 109 hk ikke.
    Der er jo nok den aller største forskel.
    Derudover er der en række ubetydelige småendringer, på fx. pumpe, dyser, forkamre osv.

    Jeg ville nok foreslå dig at benytte 109 hk versionen - den er mest simpel. (men det er næsten hip som hap)
    Den kan faktisk blive ret "frisk" hvis den får en lille justering af pumpen. (ved ikke om det er for vovet på en marinemotor)

    113 hk versionen har en tendens til at kokse til i indsugningen, pga. udstødnings tilbageførslen - så de fleste af dem, yder nok alligevel mindre end 109 hk.

    Har du overvejet en 24v'er ?
    Den yder 136 hk - og er også klippestabil.
     
  18. Horizonblue

    Horizonblue Member

    Joined:
    25 December 2010
    Indlæg:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    VW Passat TDI
    Km:
    0
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Leider kein Benz...
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kan man ikke bare pille det der udstødningsgas tilbageførelses rør af? (har godt set nogen motorer med et rør der går tværs over ventildækslet)

    Har spekuleret på 24v'eren (OM606) Det eneste jeg er lidt bekymret for på den motor, er hvor meget elektronik styring der er på den. Det har jeg ikke lige noget overblik over.

    Altså 603'eren kan man rimeligt hurtigt starte, når den er hevet ud af bilen, men hvordan ser det ud med 606'eren? Skal der en styreboks og 117 ledninger på, før den vil i gang?
     

Del denne side