Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Nakkestøtter bag

Emne i 'Kabine' startet af Martin, 12 Juli 2007.

  1. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har en 300D fra 1990 - uden nakkestøtter i bag. da der sidder passagere i bag er nakkestøtterne rimeligt efterspurgte :). Specielt efter at konen blev påkørt bagfra mens hun pænt holdt og ventede for en lastbil ved hajtænderne....

    Jeg har tænkt lidt i at få monteret nakkestøtter i bag, men så vidt jeg kan se er der "kun" to nakkestøtter i bag for Sedan udhaven. Hvis det er en St.Car er der tre. Mit problem er at jeg har behov for tre nakkestøtter i min sedan :eek:. Er det korrekt at det kun er i St. Car at der er tre nakkestøtter?

    mvh
    Martin
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    ja
     
  3. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    OK - tak for svaret. Så må jeg vel opgradere til en stationcar på et tidspunkt :)

    Jeg kan se at mange af de spændende 124'er er Turbo Diesel (jeg kigger kun diesel), jeg blev kraftigt frarådet at købe en 124'er med turbo, fordi toppakningen ikke kunne holde. Er det en and eller hvad?

    Man bliver da helt klart fristet af en 300 TDT'er med læder und das ganze schweineri :)

    Da jeg købte min
     
  4. Rasmus.Andersen

    Rasmus.Andersen New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Pendler mellem 8543 og 8370
    Ratings:
    +0 / 0
    Det vil jeg også gerne høre lidt mere om.
     
  5. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg sad lige og surfede lidt på nettet efter noget angående Turbo motorene. Jeg søgte på Google med "kaufberatung W124". Det øverste link er et PDF dokument der lister mange ting man skal være obs på. Jeg konkludere ud fra hvad han skriver at turbo motoren er lidt mere sårbar end den almindelige. Men det er set i lyset af at foden nok bliver en anelse tungere med lidt flere heste :).

    Nå - det er nok ikke lige for at få tre nakkestøtter i min Mercer.....

    mvh
    Martin
     
  6. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg turde godt købe en TURBO, de er ikke mere sårbare end dem uden.
    Skulle der gå en toppakning, er det bare at få den lavet rigtigt, så holder den 4-500.000 igen.
     
  7. Nermin

    Nermin New Member

    Joined:
    24 Oktober 2006
    Indlæg:
    102
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hjørring
    Ratings:
    +0 / 0
    holder med kronebiler,hvis du monter turbo i din bil så kan du vælge at sætte den til 50 % det giver 12-17 hk i sidste ende og toppakning kan sagtens klare den.
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    turbo eller uden turbo

    Jeg har faktisk en lidt anden version af det med turbo på en 250D w124er.

    Jeg har selv erfaret 3 forskællige bekendte som har haft 250DT og de har ikke kunen holde til høj motorevjes kørsel.
    De tager simpelt hen for mange omdrejninger og bliver alt for varme.
    Senest har min fars 250D "Lang" fået skiftet toppakning og den var ikke engang med turbo, men vejer også alt for meget til denne svage motor.
    Men som de siger hos mercedes, så er det fordi motorene er for svage så folk har tendens til at køre dem langt ud i omdrejnignerne og skal du afsted med kamping vogn over kässel bakkerne så bliver den først rigtig sat på en prøve.

    Jeg kender også nogle mekanikker som siger en 250er som er den jeg har hørt mest om, omkring dette emne er at den var for svagt bygget og blev for varm og tog for mange omdrejninger.
    Køres de som gammel morfar så går det nok i længden, men tænker man på kampingvogn eller køre lange ture på motorvej og har det bedst på den gode side af de 130 så holder de ikke lang tid.

    Men i bund og grund er det et varme problem som jeg har forstået det.
    En enkelt flækket også sit topstykke og den var ikke engang varm i følge temp måleren da det pludselig skete. (måleren virkede)

    Det er solide slidstærke motore der kan køre miloner af kilometer, men de er svage og ikke bygget til at skulle kæmpe for sagen, med en kamping vogn eller høje omdrejninger på motorvejen i længere tid.
    Og turboen gjorde selvfølgelig dette problem endnu større da den tillader man kan presse motoren endu mere.
    Dette er kun kendt blandt den 5 cylindret 250Der og ikke kendt på de 6 cylindret 300Der så vidt jeg har fået fortalt.

    Ved ikke om andre har haft de samme erfaringer og hørt om dette?

    For at underbygge denne fortælling så kan man jo også bare se deres benzin versioner som i en G300 var neddroslet netop fordi de også blev for varme og ikke kunne holde til det liv man bød dem i en terren bil.
    Derfor har en G300 kun 170 HK i forhold til en W124 300E som har de 188 eller 180 alt efter katalysator eller ej.
    Måden hvorpå man neddroslet dem var på kompresionen, som er en del mindre og dermed skaber mindre varme udvikling.

    Det er igen hvad jeg har læst og fået fortalt. håber andre kan underbygge det eller har hørt det samme?
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
  10. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Brabus.

    Den med at de tager for mange omdrejninger, og at det skulle være derfor at top pakningerne ryger køber jeg ikke ubetinget. Dem med turbo tager omdrejningerne hurtigere under acceleration, men omdrejningstallet er ikke højere. De kan tage ca. 5100 omdrejninger hvis du jokker speederen i bund, både med og uden turbo. (Det er den måde de røggastester dem på til syn) En 250D med turbo går de samme omdrejninger som en 250D uden turbo ved 150 km/t, +/- meget få omdrejninger pga. forskellige udvekslinger.
    Der kan være mange forskellige grunde til at top pakningerne ryger, men det faktum at mange af disse biler har gået omkring en halv million kilometer eller mere, forklare nok en stor del af tilfældene. Det bør her nævnes at de første 250 000 km. i mange tilfælde er kørt som taxi. Prøv at se hvordan de tæsker deres biler rundt i København, ordet kamikaze piloter er nok ikke en helt forkert betegnelse for mange af dem. En motor kan godt tage max omdrejninger selv om den er kold. ( Det står på side 1 i taxi håndbogen. Lige under står der, at det ikke skader styretøjet at brage op over en høj kantsten med god fart)
    At motoren stadig virker efter den tur, må i sig selv nærmest betegnes som et mirakel.

    En anden forklaring er, at pakningerne var for svage i starten. De (originale) pakninger man køber hos Mercedes i dag er en forstærket type, som holder bedre.

    Du skriver de bliver varme ved lang tids motorvejskørsel, ved høj hastighed på grund af turboen.
    Det er rigtigt, at mange køre varme, men det gælder både modeller med og uden turbo.
    Her tror jeg mere grunden skal søges i kølesystemet. Min første 124’er var totalt slammet til i køleren efter kun ca. 400 000 km, der var ikke gennemgang i hele bunden af køleren. Den havde ikke turbo men kunne godt finde ud af at blive varm alligevel. Hvis man så tæsker ud af motorvejen med alt hvad bilen kan, uden at tage hensyn til at den køre varm, så skal det gå galt på et tidspunkt.
    Har bilen turbo og bliver presset, vil den selvfølgelig blive hurtigere varm end en uden turbo, men det er stadig kølesystemets skyld at motoren ikke bliver kølet ordentligt.

    Uoriginale pakninger er helt forbudt. Jeg kom på et værksted for nogle år siden. De havde en Mercedes kassevogn til at køre i byen med og hente reservedel. Top pakningen røg også på den.
    De fik rettet toppen af og monterede den igen med en uoriginal pakning, og så var alt i orden. En uge efter var den gal igen, så af med toppen igen og i med en ny uoriginal pakning, så kørte den igen. En uge. Så blev der lagt en original pakning i, den kunne holde. Det er surt at skulle lave hele operationen en gang til, fordi man skal spare er par hundrede kroner.

    Sidst, men ikke mindst er der også mange som har fået lavet mere eller mindre heldige top paknings udskiftninger undervejs. Jeg har mødt en del mennesker gennem tiden, som ikke mener det er nødvendigt at afrette og trykprøve et topstykke inden det sættes på igen. Det der med at spænde med moment og i rigtig rækkefølge, betyder heller ikke så meget. Det er klart, at hvis det er en med den indstilling der har skiftet pakningen sidst, så er det begrænset hvor længe det kan holde. Der findes (desværre) stadig en masse mennesker som laver hvad som helst ved en bil for at tjene på den. Glem så heller ikke, at vi her taler om biler som er mellem 12 og 23 år gamle, andre biler der har kørt det antal kilometer og nået den alder, de skifter motorer, vi kan nøjes med at skifte pakninger. :p :p

    Jeg vil lige nævne at hvad enten jeg køre 110 eller 150 km/t på en tur i min 300 Turbodiesel, så står min temperatur måler så den hele tiden har kontakt med den hvide streg som indikere 80 grader, det gjorde den ikke i den gamle 250’er med defekt kølesystem.

    Det du skriver med at topstykkerne flækker / revner, er et kendt problem på disse biler. Det mest almindelige er små revner i topstykket. (det er derfor det er vigtigt at få trykprøvet topstykket når man skifter pakning, nogle revner er så små, eller sidder inde i kanalerne hvor man ikke kan se dem med det blotte øje) Topstykket på disse motorer er lavet i aluminium, og hvis ikke motoren er drift varm før der bliver fyret op under den, så går det galt på et tidspunkt. Aluminium skal have varmen stille og roligt, ellers holder det ikke i længden. Hvor mange taxi chauffører overholder mon det.
    Heldigvis er en taxi sjældent gennemkold.

    Ovenstående er ikke nødvendigvis den eneste sandhed, der er bare min opfattelse af tingene.
     
  11. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Henrik,

    Din forklaring lyder meget rimelig. Jeg har fået forklaret at det var de første årgange af turbo motorene man skulle blive væk fra. Det passer jo rigtigt godt med din forklaring om at de har ændret på toppakningen - men hvornår gjorde de så det?

    mvh
    Martin
     
  12. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Martin.

    Jeg ved ikke hvornår de begynder med de nye pakninger. Min er en '93 model, registreret første gang 10/92. Toppakningen gik på den efter jeg havde haft den i ca. et år ved 65000 km. Her tror jeg årsagen skal findes i at det var en ældre mand (1912) såvidt jeg husker, der havde haft den før jeg fik den. Det er nok begrænset hvor meget han har brugt den. Jeg bruger den nok lidt mere end han har gjordt, og på det tidspunkt er pakningen 9 år gammel, og med en medfødt svaghed, så skulle det komme. Min gjorde det, at den skød fra cylinder nr. 1 ud i olie kanalen til ventilløfterne. Det lyder som om der rasler et eller andet rundt inde under dækslet når der kommer luft i olien, skal jeg lige hilse og sige. :shock: Den har nu kørt 143500km. ialt, og går stadig som en mis. Jeg tror det vigtigeste er at få fat på en hvor der er dokumentation for at toppakningen er skiftet på et eller andet tidspunkt. Det, at bilen ikke har kørt mange kilometer er ikke nogen garanti for at top pakningen holder længe.
    --------------------------------------------------------------------------------------

    19/7-07 23:30

    Jeg sad lige og kiggede på ''gamle emner'' og faldt over denne som også omhandler toppakninger.
    http://www.bgjohansen.eu/w124/forum/vie ... toppakning
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Top pakninger

    Ja sådan har vi alle hver vores erfaring og jeg tror din erfaring med kølerens tilstopning sammenholdt med min erfaring med varme nok lyder rimelig sandsyneligt.
    Så jeg tror jeg vil kikke lidt på den gamles køler og se om den kan hoste noget igennem systemet.
     

Del denne side