Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Skift af Generator - må der grædes?

Emne i 'El-system' startet af Martin, 18 December 2010.

  1. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hold da kæft for en gang l*rt :evil: .

    Da jeg ahvde fået pillet den gamle generator af vidste det sig at være forskellige tilslutning af ledninger. Rigtigt fedt at finde ud af lørdag kl 14:00. Nu overgav jeg mig så (fordi mine livlinie slap op) og satte den gamle på igen. Da jeg ville starte bilen, så var det kun forgløde lampen der lyser og ABS lampen. Jeg havde set at plastickappen på ledningen fra batteri til generator var der gnavet hul i (af karossen). Mit bedste gæt er at en af ledningerne (D+ ?) er knækket nu. Ellers giver det ikke den helt store mening eller hvad?

    Ud fra lednings diagrammet ser det ud til at D+ går i boksen og dermed til diverse advarsels lys i instrumenthuset. Som så ikke virker - mere....

    Er der nogen der har bud på om bilen kunne tænkes at lade, eller om det også er slut. Ladelampen lyser selvsagt ikke, men jeg er ikke sikker på at det betyder at den lader...... :eek:

    Jeg kan selvfølgelig lave den banale test med at hive plus på batteriet af.....

    Nogen forslag til fejlsøgningen?

    /Martin
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    kan du ikke bare reperere D+ ledningen ?

    hvis D+ ikke har forb. starter generatoren ikke med at lade.
     
  3. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Kongebiler,

    Jo da, men nu har jeg ikke lige en hal fyldt med stumper :eek:
    Det mente jeg heller ikke sådan en Bosch fætter gjorde uden D+....

    Så det bliver et aften projekt i løbet af ugen....

    Er det nemt at skifte ledninger på en 124'er?

    Hvilken dimension skal der bruges på de nye ledninger?
    Jeg har nogenlunde tjek på hvad B+ og D+ gør (tror jeg da). Men hvad er formålet med den trejde er vel stel - men hvorfor pokker kalder de den "W"?


    /Martin
     
  4. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Den der er mærket med W giver en vekselstrøms frekvens, der oftes bruges til omd. tælleren eller andet der skal have info om omd.
     
  5. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Kan du ikke se på lyset når du har startet om det bliver kraftigere i takt med omdrejningerne. Mine kontrollamper lyser heller ikke hele tiden. de har kun virket periodisk i den sidste uge og den lader fint.
     
  6. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Super, så er ledningerne opklaret. Jeg syntes det var ret påfaldende at alle kontrollamper pludselig holder op efter jeg har hevet lidt i kablet. Når jeg kigger på ledningsdiagrammet i Haynes, så kan jeg se at B+ ryger direkte i batteriet - det er jo også ligesom formålet med den :). Så var der kun W og D+ tilbage. W var ikke tegnet på diagrammet, og D+ ryger iflg. diagrammet i Light Control Unit. Det er såvidt jeg ved herfra alle lamper også videre styres.

    Såvidt jeg lige kunne se ved instapektion i motorrummet, så ryger de tre kabler op i en boks foran batteriet og det må derfor være muligt at måle gennemgang.

    Jeg fandt en glimrende (dansk) vejledning i at fejlsøge på ladesystemet.
    http://horsevad.dk/landrover/Fejlfindin ... system.pdf

    Den forklaring han kommer med, passer fint med Haynes diagrammet og han forklarer også (som Kongebiler jo også påpeger) at den ikke vil lade hvis D+ er brudt. Generatoren får ikke strøm og så kan den ikke lade. Som han skriver så skal en Bosch generator have strøm for at kunne lave strøm. Og det får den i D+.

    Jeg er 99% sikker på at der ikke er nogen gennemgang fra generatoren og op til batteriet i D+. Så der skal nue kabler til.

    Er der nogen der ved hvad MB/Gørløse skal have for nye kabler?
    Er der nogen der ved noget om dimensioner, hvis jeg skal flikke noget sammen selv?

    Den sidste løsning er jeg mindre begejstret for, det er trodsalt på den trælse side af sikringsboksen.........

    mvh
    Martin
     
  7. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Lige en ting. Der er mig bekendt to sider i et elektrisk system: Stel og plus. Generatoren skal vel have en eller anden form for stel! Er det generatorhuset?

    /Martin
     
  8. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jep :gr8:
     
  9. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Takker. Det var da en fornuftigt dimensioneret stelledning.......
    :eek:

    /Martin
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Men det hjælper jo ikke meget hvis resten af motoren ikke har en ordentlig stelforbindelse, der går vist både en fra gearkassens venstre foreste side og en fra vange til indsugnigns manifold/motorblok.

    Der vil selvfølgelig være stel andre steder fra også, men det kan man jo måle om er problemmet ved at se om spændingen er for svag ved stort forbrug = når starteren skal tørne eks.

    Mål spændingen hen over batteriet mens man prøver at starte batteriet og sæt gerne multimeteret på at huske min. spændingen hvis det kan det. her skal spædningen på ingen måde falde til under 12 Volt. og under 10 Volt høre alle styre bokse som regel op med at fungerer og så starter bilen slet ikke i hvertfald.
     
  11. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Brabus,

    Principielt har du jo ret. Men jeg vil tillade mig at vende blikket mod ledningen til generatoren, da den virkede inden og efter at der er blevet rodet med den virker det ikke mere. Det er nok ret usandsynligt at stel forbindelsen på motor/gearkasse pludselige er forsvundet.

    Min tanke var at måle gennemgang på ledningen, det burde da være en overkommelig opgave. Jeg må nok overgive mig og bevæge mig hen til en der har noget grej til at lave auto el, når vi snakker 70 A uden sikring :)

    Godt nok er bilen lige rundet 20 år i denne måned, men jeg vil da gerne behoide den - bare lidt endnu :)

    /Martin
     
  12. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    er det ikke bare bare "klip klip og så lodde en ny ledning imellem" ??

    ledningerne ender i en samledåse foran batteriet, man skal have batteriet ud for at komme til den.

    evt. lave en ny ledning mellem generator og samledåse, med en kabelsko i hver ende ??
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det skal du ikke sige, jeg har før set den nederste stel forbindelse være flået og manglende fordi man har passeret noget der har fået fat i den, snakker om min egen bil 8) men nu er den jo også helt nede på maven og så var min stel ledning flygtet fra sin oprindelig plads med et svej ned mod kørebanen (ikke en god kombination) så den var revet over, men jeg fik købt en ny og den er nu sikret :)

    Men det var også blot en pointe til det med stellen, det var ikke tænkt som at det var her jeg mente du skulle finde dit problem 8)
     
  14. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg prøvede engang at lyn-fixe knækkede ledninger til generatoren, ved at lodde dem sammen i brudet.
    Men af en eller anden årsag, var de næsten umulige at lodde på.

    Kobberet så ikke sort ud - men måske det alligevel har været lidt anløbet ?
    Eller kan ledningerne være af en type, der ikke er egnet til at lode på/kræver særligt loddetin ?
    De virker meget fedtede.
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det kender jeg kun alt for godt Guldsmed 8)

    Gamle kobber ledninger kan være næsten umulige at lode på, trods de ser rimelig ok ud.

    Jeg har selv skfitet et par ledninger igennem tiden og nogle bliver sådan mørke med tiden og de er så godt som umulige at lode på.
    Men jeg plejer at bruge en hobby kniv til at skrabe langs korene i kablet så man får kradset overfladen med dårligdom væk :)

    Og så skal der bare nok varme på, så plejer det at gå.
    Man skal huske på at store tykke kabler kræver ekstra stor varme fordi kablet optager og vider fører varmen ned i kablet, så det kan være svært at få varmet nok op til at lodetinnet får ordentlig fat.
    Men de små ledninger i 0.25-0.75 skulle ikke volde dette problem med alm. lodekolbe.

    Men der findes rent faktisk kabler som er specielt designet til at man ikke kan lode dem sammen.

    Prøv dem fra lyskæderne til julebrug, de er lavet i sådan noget lodefri haløj ledning så ma nnetop ikke selv kan fixe dem sammen :lol:
     
  16. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Selvføllig skal motorblokken have ordenlig stelforbindelse :gr8:

    Men du kontrollerer den ikke ved at måle mellem + og - på batteriet, her kan du godt blive snydt af et svagt batteri og ganske rigtigt så skal du ikke komme meget under 12v før du får problemer med div bokse.

    Måden du kontrollerer din stel forbindelse på er at måle mellem -polen (Ikke polskoen, men direkte på blyet) på batteriet og motorblokken under start. Her skal du i teorien ikke måle noget forudsat at forbindelsen er iorden, men jeg tror at der altid er lidt spændings fald, måske op til 0,5V :?: Får du en større måling har du en dårlig stel forbindelse, enten mellem pol og polsko eller mellem polsko og chassis eller mellem chassis og motor. Hvis der er dårlig forbindelse, kan du bruge samme fremgangsmåde med at måle spændingsfald imellem forbindelserne én af gangen under start.
    Giver det mening :?:
    (Ved godt at det er lidt off topic :lol: )
     
  17. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej tjæk lige din sikringsbox, jeg mener at kunne huske i forbindelse med en svejsning, tog jeg stikket af generatoren, og ikke batteriet, det gav en kortslutning da stikket ikke ramte rigtigt, ved monteringen og så smuttede en sikring :..| .
    Bare en ide da det opstod pludselig :eek:
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu var den måling ikke lige med for at indikere en dårlig stel jo :lol: jeg er skam elektronik teknikker, så jeg ved godt hvordan man gør, det var for at indikere om batteriet var dårligt, om det havde nok strøm på eks. da spændingen så vil falde til udner 12 Volt. og jeg er uenig i at man skal måle på "pol elelr skoen for at tjekke om man har dårlig stel til motoren/generatoren, her skal man måle mellem motor og det sted på karossen hvor stelleningen går op til batteriet. men ikke på selve bolten, men på stel ved siden af. polskoen, elelrs vil en dårlig forbidnelse mellem polsko, stel lening og batteri pol jo netop kunne snyde her, men de forbindelser skal selvfølgelig også være i orden :gr8:
    Om der er spændingstab på vejen er jo blot et spørgsmål om lednignsevne, men det skulle neppe være et problem da det er 2 sider af same sag ;)
     

Del denne side