Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Webasto Thermo Top C

Emne i 'Klima, aircondition og køl/varme' startet af Traxspeed, 19 December 2010.

  1. Traxspeed

    Traxspeed New Member

    Joined:
    25 April 2008
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 300 TD
    Km:
    470000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg er ved og monter en Webasto oliefyr, der sidder en el vandpumpe på vangen og en på fyret kan de begge være koblet på eller skal det kun den der sidder på vangen.
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Du skal kun bruge fyrets pumpe til at cirkulere med,når man montere et originalt fjerner man den på vangen og bruger stikket til at forsynets fyrets pumpe med strøm.
    Du du skal nok påregne at fyrets pumpe skal have tændingsplus,ellers har du kun varme i kabinen når fyret er tændt(dette gør man også på det originale webasto til 124
     
  3. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kobler du fyrets vandside ind - både fremløb og retur, på V side af motoren ?
    Altså groft sagt sætter fyret ind "istedet" for cirkulationspumpen ?

    Jeg er blevet instrueret i, at man bør gå ind på hver side af motoren, på hhv. fremløb og retur - og så ellers sikre sig at de to cirkulationspumper pumper samme vej rundt.
    Sådan har jeg ihvertfald monteret det, de få gange jeg har monteret fyr.
    Jeg kan let forestille mig, at du Alex har mere erfaring med dette, end jeg.

    Vi er hurtigt enige i, at det er det letteste at sætte fyrets vandside i "serie" - Men er forskellen ens ?
    Er det spild af tid, når jeg gør det på den anden måde ?

    Andre er naturligvis også velkomne til at byde ind. :)
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvis man montere et originalt fyr som jeg har gjort,er alt plug and play..
    Jeg må være svar skyldig ang fremledning af vand.
    Jeg skulle fjerne den originale cirk pumpe og det stik som sad på den passede direkte over i fyrets pumpe,samtidig skulle der bruges nogle andre slangebuk og rør.
    Jeg kan ikke tro at man skal bruge begge pumper,dette gøres heller ikke originalt.
    Dog skal der laves et arbejdsrelæ så fyrets pumpe køre når tænding drejes,ellers er der ikke gennemstrømning jo mindre fyret er tændt..
    Her er et billede over fyrets vandkredsløb måske dette giver dig et svar
     

    Attached Files:

  5. Traxspeed

    Traxspeed New Member

    Joined:
    25 April 2008
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 300 TD
    Km:
    470000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har fjernet den pumpe på vangen så det kun er pumpen på fyret jeg bruger, jeg har sat en dobbelt virkende relæ ind ellers gik der ged i det. Kunne ikke bare parelle forbinde strømmen for så lyste alle lamper i spedometer huset. men tror jeg skal bruge et ræle mere, for jeg synes det tikker inde i fyert når den er slukket og der er tænding på bilen.
     
  6. Traxspeed

    Traxspeed New Member

    Joined:
    25 April 2008
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 300 TD
    Km:
    470000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Så fik jeg styr på strømmen, men kan det passe den pumpe der er på fyret ikke har effekt nok til at pumpe vandet rundt, for der kommer ikke rigtig noget varm når jeg holder stille og det havde jeg ingen problemer med den orginale pumpe. Jeg kan jo erstatte den på fyret med den orginale da den på fyret er en løs pumpe der er spændt på.
     
  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Er du sikker på du har sat fyr den "rigtige" vej?
    Mit har kørt i 5 år uden problemer!
    Den montering jeg har lavet er ikke den rigtige måde men giver færrest vand slanger.
    Vandet på en 300d løber gennem varmeapparat i bil og ud til de 2 duro ventiller og gemen den originale pumpe og ind i motor!
    Mit fyr sider så mellem original cirkulationspumpe og motor.
    ulemper er at fyret varme går gennem motor Før det kommer i kabinen men jeg sætter meget pris på en varm motor!
    en anden ulempe er at den normale tempera tur regulering altid går gennem fyret! men måske er det en fordel da det holder fyr tørt og varmt!
    men den opsætning på bilen kan man også kun køre med fyr under kørslen når der er sat meget varme på, eller bilen er kold(da duoventiler lukker for gennem strømning når kabine temp nås!(og stopper vand gennem strømning i fyr og det vil stoppe på grund af det når max temp)
    (det er også derfor man ikke skal giver strøm til hele varme system men kun varmeblæser i bil, det giver altid fuld flow på vander og det er vigtig for at fyr køre godt)
    Har ikke problemer med vandcirkulation. Køre fyr alene kan den godt trække vand rundt og køre motor og original pumpe "hjælper" de hinanden
    (samme flow retning)
    Chr
     

    Attached Files:

  8. Traxspeed

    Traxspeed New Member

    Joined:
    25 April 2008
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 300 TD
    Km:
    470000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.

    Jeg har godt nok vendt fyret om og ja det giver en del slangføring og fandt da også ud af at vandet skulle igennem motoren først inde det kommer til varme appararet og strømmen til blæseren har jeg sat på klemme 12 ude i sikringsboksen, det ser ikke ud til det har indvirkning på resten af varmesystemet, jeg kan ikke sætte den på recirklation på knappen til Aircon, gad vide hvordan det er lavet orginalt med slangeføring kunne være man kunne få et slange "kit" mm.. ville da være dejligt hvis nogen kan vise en tegning eller andet.
     
  9. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    han gammlet ipc i papir form hjemme ,skal se om der er noget til den(er p arbjde nu),men det fårs nok ikke mere og er nok meget dyrt og omfatende!
    Chr
     
  10. Traxspeed

    Traxspeed New Member

    Joined:
    25 April 2008
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 300 TD
    Km:
    470000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen i godt folk... nu har jeg prøvet lidt forskelligt ang. oliefyret, men jeg døjer med den overophede og jeg tror der er luft i systemet, derfor vil jeg høre, der er jo en tilgang og en afgang til fyret.. hvor koblet på..???.. er det oppe ved topstykket der hvor slangen går ind til varmeapparartet eller.???..håber nogen kan hjælpe evt med billeder
     

Del denne side