Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Aut.gear olie - Hvordan?

Emne i 'Automatgear' startet af Thomas, 31 Oktober 2006.

  1. peter

    peter New Member

    Joined:
    24 Oktober 2006
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej og god jul. Jeg er ikke nogen mekaniker så det sagt :D . Men synes det er svært at aflæse det olie på gearkassen.Havde en til at kigge på det og han sagde den var i ca midten, jeg kunne bare ikke se det.Ingen problemer med at tjekke moterolie, med synes det er nærmest umuligt at se hvad der står på den lor.. pind :D . Og jeg holder den vandret lige som jeg trækker den op.
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Peter

    Jeg vil give dig ret i at det ikke er lige så "ren" aflæsning som på motoren idet olien jo cirkulere rundt i gearkassen ikraft af at den jo bliver pumpet rundt når motoren er igang,- men: hvis ikke man lige kan aflæse den første gang, så tør den af med en klud, og stik den "hurtigt" i bund og hiv den op med det samme,- så når den ikke at blive sjasket så meget til, og det bliver lidt nemmere at se hvad oliestanden er.

    Glædelig mb jul til alle! :)
     
  3. peter

    peter New Member

    Joined:
    24 Oktober 2006
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    nu vi er ved olie.Så har jeg set at i har talt lidt om forskellige olie(moterolie). Er det ikke mobil 1 man skal have hvis man skal forkæle sin bil?. :D hohohoho :lol:
     
  4. Mercedes w124

    Mercedes w124 Member

    Joined:
    17 December 2006
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E 420
    Km:
    225000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    VW Up
    Bil nr. 2 Km:
    7
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    Hej Peter.

    Jeg kører med Mobil 1, 5W/40 på min 260e, og det fungerer rigtig fint. I sammenligning med Castrol Magantec 5W/40 er der et ½ kg. højere olietryk i tomgang og forbruget er formindsket til næsten ingen ting. For mig er der kun Mobil 1 der du'r til Mercedes

    Mvh.
    Niels
     
  5. peter

    peter New Member

    Joined:
    24 Oktober 2006
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    det vil jeg så prøve, der er 16 liter mobil 5W/40 til 799 i bilka i næste uge.Så det er guf :D
     
  6. peter

    peter New Member

    Joined:
    24 Oktober 2006
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    det hjalp Bjarne.Tak for rådet, den var over midten så kan jeg vel godt klare mig vinteren over(7000km) :D
     
  7. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    kan man uden videre bare dreje konverteren rundt? Over nemlig selv at skifte olie og filter på min.
    Hvad så når man skal fylde det nye olie på? Hermed tænker jeg på hvor meget af gangen? -Og er det ikke noget med, at gearene skal gåes igennem, før end man kan måle den rette oliestand? Jeg kunne jo evt. lave en udførlig billed-guide, til brug her på siden.. :wink:
     
  8. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej Lasse
    der er en tråd i drivline der heder skift af automat olie af Klaus der står en del ka ikke hitte ud af og ligge tråden på her :cry: :cry: :oops:
     
  9. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej lasse

    du kan dreje hele motor med en 24mm top ud for krumtapen til bundproppen er i bund 8)
     
  10. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    først, det er ikke et min og max mærke på aut.olie pinden, det er et kold og et varm !!!!!!!
    (den er ikke varm før du har kørt ca 15 km.)

    chek olie: hold på et plant underlag, stil gearvælger i "P" og start bilen.
    tør pinden af med papir det ikke fnulre, og mål så oliestanden, gentag et par gange for at være sikker.

    hvis du også tømmer converteren, så hæld max 4L på, start så bilen, og hæld så 1/4 - 1/2 L på af gangen, chek oliestand mellem hver påfyldning.
    når du er ved at være tæt på mærket, holder du bremsen nede, og går igennem gearene.
    så sætter du den i "P" igen og måler oliestanden igen. chek et par gange.

    ang oile, så ville jeg nok ikke eksperimentere ret meget for at spare 500 kr ( hvad mon sådan en gearkasse koster ?? )

    jeg bruger castrol dexron III aut olie, det er godkendt til den evt castrol transmax Z der er en tand bedre.
     
  11. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej MArtin

    Jeg forstår ikke du siger det er kold varm mærker på oliepinden :eek:

    Jeg sidder og læser i min danske intruktionsbog, hvor der står følgende:

    citat:

    Oliestanden i gearkassen ændrer sig med olietemperaturen. Markeringerne på oliemålepinden (min. og maks.) gælder ved 80 gr. C (den driftvarme gearkasses normaltemperatur).
    Ved en olietemperatur på 20-30 gr C vil den maksimale olistand dog være 12 mm (300D 4matic: 10 mm) under minimumsmærket. Dette anføres som orientering ved oliskift, der almindeligvis udføres ved denne olietemperatur.

    Olien må aldrig stå op over maksimummærket på oliepinden.
    Er der evt. fyldt for meget olie på, tappes det overflødige af eller suges op.

    citat slut.
     
  12. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    det er heller ikke let nå der kun er de to streger på den dumme oliepind

    de kunne da også bare lave en oliepind der var mærke på i kold tilstand så kunne alle her finde ud af det :shock: :shock:


    men varm gearkasse er jo heller ikke så svært da man køre ret tit i ens bil,

    og så er det bare kikke efter denne køretur mens motor køre , ret enkel ikk.

    :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
     
  13. peberholmen

    peberholmen New Member

    Joined:
    17 April 2007
    Indlæg:
    40
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Hvis ikke der er noget som jeg helt har misforstået, så angiver det nederste mærke netop den korrekte oliestand ved kold olie/gearkasse og det øverste mærke den korrekte oliestand ved varm oliestand. Da oliepumpen i gearkassen skal være i funktion når oliestanden måles (derfor er det nødvendigt at bilens motor kører), vil olien dog sjældent være helt kold, så det sikreste er efter min mening at køre gearkassen varm og udføre målingen med varm olie/gearkasse. Når gearkassen som overfor beskrevet har nået driftstemp (80 grader celcius) og bilen iøvrigt står på et plant underlag, og alle gearene er løbet igennem med foden på bremsen: P-R-N-D-2-B og tilbage til P igen, kan målingen udføres. Oliestanden skal nu være Nøjagtigt på det øverste mærke. Hvis der er for lidt olie fyldes der mere på, og hvis der er for meget olie suges der med en vacuumpumpe lidt olie op gennem røret, hvor oliepinden normalt sidder. Der er således tale om "præcisionsarbejde" idet oliestanden helst skal stå nøjagtigt på det øverste mærke med driftsvarm gearkasse. Når man lige har prøvet det et par gange tager denne øvelse dog ikke mere end at par minutter, hvis man alligevel har været ude og køre en tur i bilen. Good Luck!
     

Del denne side