Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,257
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nogen der har erfaring med disse luft filtre ?
    Jeg har hørt fra flere sider at man skulle kunne forbedre benzin økonomien på motoren, men aner ikke om der er hold i det.

    Det ville være rart med lidt feedback, hvis nogen af jer skulle have lidt første eller andenhånds erfaring med et sådant luft filter.

    På forhånd tak

    Christian
     
  2. Eldi

    Eldi New Member

    Joined:
    10 Januar 2010
    Indlæg:
    77
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 24V ce
    Km:
    291
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    BMW
    Bil nr. 2 Km:
    203
    Bil nr. 2 Årgang:
    2003
    Hej Christian


    Jeg køre med et K&N filter på men 24Vér,

    Jeg vil sige at at den køre ca. 10km mere på en tankfuld og en smule mere bas i de lave omdrejningstoner.

    Konklusionen for mit vedkomende må være, at det tager nogle mdr. før den er tjent hjem men det er da en god langsigtet investering.

    påvirkninen kan også være forskelligt fra bil til bil alt efter moterens stand/sundhed


    Mvh

    Elias
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg ved at Jacob havde gode erfaringer med Green filterne som værende de bedste og mig selv inkl. 8)

    K&N filterne er også gode, men hvis det er de der som skal olieres med de nspecielle olie, så skal man være lidt varsom da nogle luftmasse målerer kan blive "uvirksomme" eller dårlige af den olie som unægtelig vil trækkes med ind i indsugningen.
    Men de gamle 24Verer så som 300E-24 køre med en mekanisk type som ikke kan tage skade heraf, men de nye E280 og E320 har en anden form for luft masse måler som jeg tror er af typen der sidder midt i luftgennemstrømningen og dermed kan blive påvirket af denne olie som kan lægge en hinde på føleren og dermed give dårlig motorgang, det er i hvertfald hørt før

    Green filter er et skum filter som har en god luft gennemstrømning og jeg har selv haft erfaring med begge filtre, dog på en anden men samme bil.

    Her vil jeg sige at green filteret gav et boost i de lave omdrejninger da moment kræver stor luft gennemstrømning og det var næsten mærkbart vil jeg sige (indsprøjtnings motor 1.3 EFI) men det kan også være den sygologiske effekt af at man kan høre motoren brøle lidt merer, så derfor tog jeg nogle tests, hvor jeg lavede 3 X 60 til 100 Km/t. accelerations test i 5 gear, da det var effekt forskællen jeg var ude efter at finde.

    Jeg kunne se direkte forskæl på sejtrækket i 5 gear hvor jeg med standart filter havde en 60-100 Km/t. tid på 16-17 sek. og med greenfilteret kom det ned på 14-15 sek. det var derfor måske ikke mærkbart kun sygologisk, men bestemt målebart.

    K&N fik jeg ikke lavet samme måling med, men jeg fik det indtryk at det ikke gav helt samme sug ved sejtrækkeri.
     
  4. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Så må vi jo ha en tester når jeg bliver færdig med rullefeltet.
    Før og efter KN eller lign.

    Søren S2
     
  5. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,257
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Når det nu er en 280'er jeg har, så kunne det da godt være at det var et green filter man var ude i. Er ikke interesseret i dårlig motorgang, når den nu går så fint som den gør.

    Så jeg vil håbe at det kan fås som indsats til luftfilter kassen. Jeg nænner ikke at fjerne den og skruge en gyselig kegle på!

    Det syntes jeg virkelig ville ødelægge heleheden i motorrummet

    [​IMG]
     
  6. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Jeg mener at K&N har lavet tests der modbeviser problemmet med tilsmudsningen af føleren i luftmassemålere. Har selv haft K&N 57i injection kit på en BMW og det er kun for lydens og udseendets skyld. Et åbent filter der giver lyden vil muligvis have bedre flow men er følsom overfor strålevarme og på en standardmotor tror jeg personligt ikke det giver nogle hk/nm. Jeg har dog læst på flere forums at indsugningerne på biler med de åbne filtre er "sandblæste" indvendig pga den friere genemstrømning som vil give flere partikler i luften, og det vil, hvis det passer, give mere slid på stempelringene. :?
     
  7. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    På min 320 har jeg fjernet alt det skrammel indeni i luftfilterkassen.
    Det tager lyden af en rar motor.
    Papirfiltret følger fint med til de sølle 225 hk den laver.
    På en RS6 jeg har lavet indsugning på vil jeg tro der gemte sig 30 hk i denne løsning.
    De blev naturligvis pakket ind i varmetæppe osv.

    Søren S2
     

    Attached Files:

    • 4.jpg
      4.jpg
      File size:
      96.4 KB
      Visninger:
      1,208
    • 2_2.JPG
      2_2.JPG
      File size:
      77.1 KB
      Visninger:
      1,187
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ikke desto mindre så har mange mærker problememr med disse olie filtre over tid, specielt nogel bestemte typer husker ikke hvilke, men det er almindelig kendt blandt, jeg mener det var Golf GTI brugere at denne motor ikke kan lide dette filter med olie, og selv de indsats filtre man kan få er jo olieret fra fabrikken af.
    Jeg husker ikke om det var Gold GTI, eller Pug 106, oder so, men det var sådan en ungdoms bølle bil :lol:
     
  9. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,469
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg kører med K&N indsats, fordi jeg er af den overbevisning, at det giver både bedre filtrering og gennemstrømning, der er mere modstand i papiret. Om det ligefrem giver flere (mærkbare) hk, er jeg lidt tvivlsom på.

    Mener ikke der findes Green filter til 24'eren. (red.: Green filter indsats)

    Bendix
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nej Jacob har vist undrsøgt sagen, fordi han heler også mest til brug af green filter 8)
    Men du kan sagtens få det som kegle filter, så skal man bare lave en slange af en art og montere filteret med en afskærmning nede foran bilen et sted, der er jo mega meget plads på sådan en 24Ver der, at kaste en sten ned mellem motor og front lyder jo nærmset som at kaste en kost ind i KB hallen :lol: NOT...
    Men ja pointen må være at jo mindre modstand i luften, jo bedre flow og ikek mindst bedre respons, og med mere luft til rådighed, kan man lave en hurtigere fyldning da den selv regulerer brændstof blandingen og så skulle det give noget.
    Men vores bil køre med fast blandingsforhold ved fuld gas, så her giver det nok ikke noget andet end et lidt mere magert blandingsforhold.

    I øvrigt så lyder en M104.980 motor bare IKKE af en skid med åben kegle filter, prøv lige at gøre det samme på en 4 benet 230E i stedet, så skal i fandme få råben for alle pengene og jeg fatter hat af hvorfor det ikke er det samme med de 6 benede maskiner. :| men de 4 benede har altså meget mere råbe potientale med åben filter end de 6 cyl har, her skal du næøsten op i det røde felt før det sådan er lidt hørbart. :|
     
  11. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Jeg er ved at fjerne den sære resonansklap på min manifold for at få mere brøl.
    Men den siger da alligevel en del uden indhold i kassen.

    Søren S2
     
  12. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,257
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
  13. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Nu har jeg haft BMW og har det stadig, bare uden plader, og på de forskellige BMW forums med de nyere motorer med luftmassemålere bliver det stadig debateret med folks erfaringer og jeg mener at de fleste sagde god for filtrene, men så er der den nye debat med sandblæsningen af ens indsugning og ekstra slid på ringene. Ellers mere om det her http://www.dot-e.dk/sadanvirker/facts-m ... 09-27.5811
     

Del denne side