Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Utæt varmeelement eller hvad?

Emne i 'Alm. Varme/ventilation i kabine' startet af Peter Q, 7 November 2010.

  1. Peter Q

    Peter Q New Member

    Joined:
    8 Februar 2007
    Indlæg:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Her ugen køre min MB 124 300D fra 1991 pludselig varm på en kort tur. Jeg nåede stille og roligt hjem, men sgu den var varm til sidst.

    Ved nærmere eftersyn mangler der hele 2½ liter væske på kølesystemet, hvilket overrasker mig noget: jeg ser ikke til væskestanden hver uge, men da hver gang kølerhjælmen er åben. Er der en kølervæskemåler (det er der vist) på merceren, virker den ikke - det må kunne laves.

    Efter et et par småture og i dag en lidt længere, hvor temperaturen har stået flot på 82 grader, fylder jeg endnu en ½ liter på. Noget må være utæt, tænker jeg.

    Da kommer tilbage til bilen efter at den har stået et par timer i eftermiddagssolen er der lidt dug på ruderne (sådan er det måske bare), men det får mig i alt fald til at tænke på, at jeg i sommer faktisk tit har tænkt, at det var mærkeligt bilen dugger på en lidt mærkelig fedtet måde.

    Så lægger jeg lige med et to og to sammen og tænker: kan varmeelementet være utæt, så kølervæsken fordampes den vej ud og ind i kabinen? Og i så fald - hvordan tjekker jeg nemmest det, og der efter: er mon noget jeg (og Haynes-manualen) selv kan lave?

    På forhånd tak.

    PQR
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hvis den er fedtet på indersiden af ruderne, er det nok varmeapperatet der er utæt.
    ja du kan selv lave det...... pil alt ud af bilen...... stort set.
    kardanboks instrumentbord varmekasse ca 14 timer
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du kan jo kan jo starte med at tjekke alle samlinger i motorummet, tjek at den ikke drypper køler væske og tjek køler dækslet om gummi pakningen er utæt.

    Det er bare altid en god ide lige at være på den sikre side inden man skiller det hele ad.
     
  4. Peter Q

    Peter Q New Member

    Joined:
    8 Februar 2007
    Indlæg:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Tak for begge feedsbacks.

    14 timer er sgu en del, især på denne årstid, når man ikke ikke har et rigtigt værksted.

    Jeg har løseligt tjekket i motorrummet og har ikke kun spotte noget. Et nærmere eftersyn er nok besværet værd, holdt op i mod de 14 timers skillen af og samlen.

    Er det helt hen i vejret at prøve med kølertætner? Sådan en lille flaske reddede familiens sommerferie i det franske, da køleren på min 123er sprang læk. Såvidt jeg husker holdt køleren i øvrigt tæt til den stod helt af et par år efter.

    PQR
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ikke køler tætner!! lav det på den rigtige måde:)
     
  6. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Kunne det ikke også være retur-fugt fra aircon'en?

    Bendix
     
  7. Peter Q

    Peter Q New Member

    Joined:
    8 Februar 2007
    Indlæg:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg vil helst lave det ordentligt, men det kræver jo tid - eller værre endnu - penge.

    Jeg har læst godt om Bar's Leaks (også her på forummet) og overvejer (stadig og stædig) i første omgang at gribe problemet sådan her an:

    Rensning af kølesystem med BARS NURAL PKW KØLERRENS
    Udskiftning af kølervæske
    Tætning af kølesystem med BARS LEAKS PKW KØLERTÆTNER

    PQR
     
  8. Peter Q

    Peter Q New Member

    Joined:
    8 Februar 2007
    Indlæg:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Der er ikke air-con i min 124er.

    PQR
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hvis du har en lekage i køler systemet tæt på indsugningen til varme anlæget, så kan det godt give dug på ruderne inde i bilen.
     
  10. Peter Q

    Peter Q New Member

    Joined:
    8 Februar 2007
    Indlæg:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Tak.

    Det lyder som nemt at tjekke ud. Det er ikke meget dug, jeg har døjet med, blot ganske lidt, selv i sommer.

    Jeg må smøger kedeldragtærmerne op (eller rettere ned) og få set på det.

    PQR
     
  11. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Altså nu lugter kølervæske ret karakteristisk, så det er til at finde ud af om det er kabineradiatoren der er utæt.

    Prøv at lade være med at have blæser og varme på. Rul vinduerne lidt ned, og kør til motoren er driftsvarm.

    Luk vinduer og sæt varme på. Så vil du kunne lugte glukolen fra kølervæsken hvis radiatoren er utæt.

    Min var utæt her i efteråret, og jeg havde ikke mod på de der 14 timer eller en megahøj regning, så jeg prøvede kølertætner. Lindemans tror jeg fra Thansen.

    Nu lugter den ikke mere og taber ikke væske.

    Så indtil videre har jeg været heldig.
     
  12. Peter Q

    Peter Q New Member

    Joined:
    8 Februar 2007
    Indlæg:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Tak, Aasted, endnu flere gode råd at følge, når jeg en af dagene hiver en ½ eftermiddag ud af kalenderen og går kølersystemet efter. Godt også at læse om en der (indtil videre) har gode erfaringer med kølertætner.

    PQR
     
  13. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Havde nøjagtig det samme problem : Fedtede ruder & kølervæsken forsvandt...
    Det er gammelkendte symptomer som stort set alle mine gamle biler har fået før eller senere, og ja, det er varmeapparatet der er utæt! :)
    Jeg er nødt til at krybe til korset og indrømme at jeg også har hældt kølertætner på... :slap:
    Men det fjernede altså problemet, og det er to år siden og virker stadig fint! ;-)
     

Del denne side