Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Har dummet mig angående strøm.

Emne i 'El-system' startet af smejpongen, 29 Oktober 2010.

  1. smejpongen

    smejpongen Member

    Joined:
    3 Maj 2008
    Indlæg:
    145
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Havde lidt for travlt igår, glemte at slukke lyset, så det tog jo strømmen. Da jeg så satte kabler på fra en anden bil, havde jeg som skrevet for travlt, så jeg fik sat minus til plus selv om man ikke syntes det burde kunne lade sig gøre. Jeg fandt først ud af det da kablerne begyndte at ryge :eek: . Resultatet er så at ABS lampen lyser, omdrejningstælleren virker ikke mere og så syntes jeg at motoren er faldet i omdrejninger i tomgang :cry: . Jeg har tjekket sikringerne og prøvet at koble batteriet fra, men det hjalp ingenting. Er der nogen der har et godt råd. Det er en 300d fra 1991. Mvh Jørgen.
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er din sikring på overspændings relæet der er gået.

    Bag batteriet sider der et plastik skjold. Det fjerne du.

    Så ville du kunne se en masse bokse og relæer, der sider et relæ med et gennemsigtigt plastik låg på. så løfter du låget op og skifter den 10 amp røde spade sikring der sider der.

    Vupti problem løst:)
     
  3. smejpongen

    smejpongen Member

    Joined:
    3 Maj 2008
    Indlæg:
    145
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Du er sgu da en klog mand Djaabo. Jeg har selv arbejdet som mekaniker i 25 år, men stoppede på grund af alt det elektronik. Jeg er lidt nysgerrig, hvad er det der får motoren til at gå ned i omdrejninger, mener selv jeg undersøgte alt mekanisk, og ledte efter utætheder. rent faktisk lød det til at der var et hul i et forkammer eller en revne i topstykket på 5 eller 6 cylinder så kompressesionen kom ud. Jeg siger mange tak for hjælpen. Hvis jeg en dag kommer på øen tager jeg en kasse øl med til dig. Mvh Jørgen. :-D
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Der sider et system der hedder ELR, det er det der regulere tomgangen via en styre enhed og en magnet ventil bag på rækkepumpen.

    Men det hjælper jo også lidt på det at når 80% af de biler jeg arbejder med er W124ere :) og jeg må sige at det er en sand fornøjelse.

    De resterende 20% er så w201, w202, w210, w123, w126, w107, w140, R129 og R170

    Alle de modeller er prima biler, undtagen rusten på w210eren :-/ der var lige en der skulle give kvaje bajer hos Mercedes :lol:
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Og 202'eren ;)
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    syntes ikke jeg oplever lige så meget rust på w202 i forhold til w210
     
  7. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Undervognen er ikke helt så hårdt ramt på 202... men blikdelene synes jeg faktisk ofte er markant værre.
    Altså skærme, døre, og klapper. :?
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg tænkte med det samme da jeg så beskrivelsen af omdrejnignstæller og lav tomgang samt ABS lampen, at så havde vi fat I et deffekt eller uvirksomt OVP relæ.
    ABS bliver forsynet herfra nemlig, så det er næsten altid det første jeg tjekekr hvis ABS lampen lyser, om OVP relæet er ok og sikring ligeledes.

    Det er det samme når dem med en diesel bil lgie har skfitet forlygte pære og så vil bilen fandme ikke stoppe igen, de kan ikke slukke bilen, selvom nøglen tages ud, her har man også overrasket en del diesel ejere ved at gå ud og sætte vakum slangen til forlugte justeringen på igen og så kan den selv slukek igen :lol: Det virker også helt åndsvagt, men ja ved man hvad man har mellem fingerne så er det ikke så overraskende :D

    Men de fleste tænker også hvad fanden har forlygte justeringen med sluknign af motoren at gøre :lol:
     
  9. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    ikke for at dreje tråden væk men vil gerne høre Jer om hvornår (hvilken årgang) 210 og for den sags skyld 202
    bliver bedre med hensyn til rust? Hørte en gang at det varhelt op til 2003...
    Synes virkeligt det er så super ægerligt med rust da Jeg ved disse modeller har samme køreglæde som vores W124-W201 og helt
    sikkert også W123.

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  10. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Øhh mener der var 2 årgange af 210'eren den var helt galt med, en ingeniør fandt på at de kunne spare på grundmalingen, men var det '99 og '00 eller '00 og '01 - jeg kan ikke huske det.

    En kammerat har lige solgt en 320 TD'er AMG og Klemann årgang 2000, den rykkede godt skal jeg lige hilse og sige, men den rådner i alle hjørner. Døre og klapper var skiftet på garanti tidligere. Han fik under 100k for den.

    Bendix
     
  11. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Alle årgange af 210/202 har grundmaling...
    Problemet med 210 er for mig at se, tredelt.

    1. Problemet med fjederskålene, ligger for mig at se under galvaniseringen.
    Altså mellem stålet og galvaniseringen.
    Galvaniseringen de har valgt, hæfter tilsyneladende dårligt på hss stål, og det kan selv den bedste grundfarve jo ikke rette op på. :(
    Dette problem er tilsyneladende begrænset til kun at omfatte området omkring fjederskåle og støddæmperkonsoll.

    2. Mht. dørene, er problemet et lidt andet.
    Rustangrebet på dørene, starter som regel på kanten under gummilisten, i ruderammerne.
    Dette mener jeg er en følge af, at grundfarve og malingen ikke er nået "rundt om hjørnet" i tilstrækkelig grad.
    Dette i kombination med, at de galvaniserede stålplader, er klippet netop dér.
    Underligt at de har fejlet her, da konstruktionen er en direkte viderførsel af et velkendt "124 dessign".

    3. Derudover kan man opleve generel rust på særligt udsatte steder - hvilket jeg tilskriver for ringe maling/grunder.
    Om det er i tråd med virkeligheden ved jeg ikke, men jeg gætter på at det falder sammen med overgangen til vandbaserede lakker ?
    Lagtykkelserne virker også lidt tyndere.

    Jeg har faktisk også oplevet sidstnævnte på de seneste årgange af 124'ere. :eek:

    Jeg mener at alle årgange af 210 er ramt.

    202 døjer som udgangspunkt primært af punkt 3.
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Den unikke Karossen og overfladebehandling på en W124er:

    Karossen
    Er overdimensioneret sammenlignet med andre.
    Det skyldes fortrinsvis hensyn til sikkerheden og køreegenskaber, men den stive konstruktion betyder tillige at PVC og andre materialer, der står i forbindelse med metallet ikke knirker og arbejder sig løse, som det ofte er tilfældet i andre biler.

    Overfladebehandlingen
    Hemmeligheden under den holdbare Mercedes overflade er kontrol, renlighed og tykke lag lak.
    W124eren overfladebehandles 6 gange.
    Først med fosfatering og med grundlakering, der samtidig er første rustbehandling.
    Dernæst lægges der et spartellag over hele bilen og så 18 Kg pve-Lak ud over undervognen og sider.
    Til sidst et lag dæklak og et lag klarlak.
    Lakmængden bidrager til Mercedesens forholdsvise høje vægt.
    Før lakeringen og mellem hvert lag renses alle flader omhyggeligt med bade og støvsugning.
    Men vigtigst for det langtidsholdbare resultat er nok kontrollen - der i omfang er unik for en Mercedes-Benz.
    Mens lakering og rensning oftest udføres af robotter kan kontrollen kun fortages af mennekser der gennem hele processen finder smuds, dråber, fejl og ridser før de dækkes af næste lag og dukker op igen et par år senere som rust pletter.
    Mange undre sig over, hvorfor Mercedes-Benz i modsætning til de fleste andre bilfabrikater ikke tilbyder et antal års rustgaranti.
    Men denstrenge kontrol betyder at det ikke er nødvendigt - en Mercedes-Benz viser ganske enkelt ikke tegn på tæring de første mange år.
    ---

    DIsse ord er afskrevet fra Mercedes udgivelsen af Diplom modellen, som blev udgivet FØR at W210eren kom på market.

    :arrow: http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=9936

    Så mon ikke der er nogle af alle disse processor som er ændret radikalt :lol:
    bla. det med valget af vandbaseret maling og kontrollen samt bund og sider er neppe beskyttet på samme måde som jeg har ladet mig fortælle.
    Det er jo også hele bunden man oftest ser er ræverød uden at være direkte gennemtæret, hvilket man ikke ser ret ofte på en W124er.

    Som Guldsmeden er inde på mener mange Tyskere også at spare runderne i 1993 begyndte at vise de første tegn på at bilerne var for "over engineered" man begyndte således også at bruge lednings isolatore som var biologisk nedbrydelige og sparede på mange modeller af de nyere motorer ved at lave plastik indsugnings manifolde som gav problememr på eks. de 6 cyl. da PVC det fnulre eller den overflade behandling de har indvendig fnulre og samler sig i EGR røret som kan give motorstyrings forstyrelser.

    Derfor siger mange også at den bedste model er den fra 1990 til og med 1993

    Men hvornår det med karossen begyndte at være en brøler, tror jeg først var med de helt sene W124ere fra 95 og frem til udfasningen og indførslen af W210eren hvor det fortsatte.
     
  13. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hej Brabuss

    Tak for endnu et belærende / berigende indlæg... 8)
    Er blevet endnu gladere for frøken CABRIO, en ung smuk pige på kun 17 år :mrgreen:

    Hilsen CABRIO
     
  14. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg er da ked af at du ikke fandt mit indlæg berigende. :-?
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvorfor oplever du det sådan Guldsmed? :|

    At han kommentere sådan på mit indlæg, har vel ingen betydning for hvilken holdning har han til noget du har skrevet, eller nogen andre for den sags skyld?
    Sådan opfatter jeg det i hvertfald ikke.

    Han glæder sig over at der skrives noget "godt" om W124eren som han selv er ejer af, du skriver om fejl på en model han ikke ejer og dermed måske ikke finder lige så interesandt for hans vedkommende? hvad ved jeg... bare en idé jeg kender ikke han tankegang jo :|

    ;;))
     
  16. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    offtopic offtopic

    Skulle vi ikke lige have flyttet de sidste par indlæg væk fra "elsystem" tråden.

    Så for andre måske lidt nemmere ved at søge info om laktykkelser og rust problemer hvis de ikke skal kigge under elsystem :)

    For informationerne er jo gode nok :D :D
     
  17. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Er du sikker på at han ikke rent faktisk roser dig?

    Mit gæt er at Cabrio mener det positivt.
    Selv om jeg også studsede over "Belærende"! ;-)

    Og hvis ikke, så er han et utaknemmeligt skarn! :)
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja det er også bare ham bindse der, der drejer det hele over i rust spørgsmål :lol:
    Men ja det blev vist bestemt lidt off topic her på falde rebet offtopic
     

Del denne side