Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Kan ikke starte ved stil stand i natten over?

Emne i 'Dieselmotorer' startet af blomme, 23 September 2010.

  1. blomme

    blomme New Member

    Joined:
    22 Marts 2010
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300tdt
    Km:
    275
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    hej...
    min 300 TDT årg 93 vil ikke starte når den har stået stille natten over, men kan "prylles" igang med starteren ved ca 3 LANGE forsøg med lidt gas når den begynder at vågne? Efter den er startet, starter den fint hvar gang ind til det lige pludselig kommer igen efter den har stået natten over (gerne i fugtigt vejr). jeg har kun selv prøvet det 1 gang men konen har prøvet det 4 gange? og så har jeg efterfølgende startet den på overstående måde? Jeg har ladt batteri fuld op og herefter har den virket fint i en uge indtil hertil morgen.
    Jeg har bestilt nye gløderør (ved ikke hvornår de er skiftet sidst alligevel)
    men forvarmeren går på og rør lyset går ud som det skal, det har heller ikke flashet endnu?
    Er der nogen der har nogle ideer?
    Indtil videre tror jeg på: batteri og eller gløderør eller måske gløderørs relæ?
    Men er meget åben for bud erfaringer da det er en periodisk fejl og jeg kun selv har været første til at prøve 1 gang. (skal lige siges til min kones forsvar at hun oprindelig selv er uddannet mekaniker så spar - kvinde jokes)

    På forhånd tak
    Blomme bluestar
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det lyder som Dieslen løber tilbage og lige skal pumpes frem igen når den har stået noget tid, eller noget filter tilstopning måske.

    Holder du med næsen op ad bakke :?:

    Prøv at holde den modsatte vej i så fald, så kan det måske ses på den måde om det er samme problem som med Frk. Jensens der ikke kunne starte igen når den havde holdt med næsen lidt mere oppe end bagenden.

    :| måske en utæthed oppe ved pumpem som en diesel kender vil vide meget mere om end jeg 8)
     
  3. NielsEM

    NielsEM New Member

    Joined:
    5 April 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    310000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Triumph Spifire MKIV
    Bil nr. 2 Km:
    88000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Oplever det samme på min 300TE fra 1992, benzin og automatgear...
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det kan være en utæt varmeveksler eller hul et sted på brændstofrøret. Den suger ihvertfald luft ind et sted
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeps... Enig i at den suger falsk luft.

    Måske et tæret tankrør ? (ofte under en af holderene under bunden)
    Få trukket et nyt i plast, hvis det viser sig at trænge.
     
  6. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Uden tvivl at den får luft ind et sted.

    Husk også at checke om den er våd oven på brændstofpumpen,- jeg tænker her på om de O-ringe der sidder nede i fatningerne hvor rørerne går ned i pumpen er utætte.

    PS: det var det der var galt med frk. jensens bil.

    Jeg tror der skal særligt lidt til på en stationcar pga. at tanken ligger ned og er placeret under vognbunden, og dermed er der jo fald bagud. Måske knap så udbredt på en sedan hvor tanken står oprejst og placeret bag bagsædet og over vognbunden.
     
  7. Christian K

    Christian K New Member

    Joined:
    13 Februar 2009
    Indlæg:
    65
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Helsinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut
    Km:
    276000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    jeg oplever engang imellem på min benziner fra 92, at fugtige nætter - eller hvis den har stået stille længe kan give startproblemer, der minder om det du skriver. Min har masser af strøm i systemet og starteren arbejder der ud af, men pga fugt et sted har den svært ved at få forbindelse og springe igang. Det sker dog efter nogle forsøg, a la det du beskriver. Det jeg dog gør nu, er, at spraye lidt Wd40 eller Würths tilsvarende produkt overfladisk på strømfordeler og relaterede ledninger/startenheder i samme område - og så starter den uden problemer umiddelbart efter..
     
  8. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Har du kigget på din rotor osv. lyder helt bestemt som fugt i rotordækslet, hvis noget fugtfortrænger kan afhjælpe.
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hvis du aldrig har skiftet tændings dele på motoren, så skift det hele når nu du er i gang,
    Rotor, dæksel, kabler og tændrør.

    Det plejer jeg at skifte når m103 motorene fejler. Så er man sikker på det er i orden.
     
  10. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Øh undskyld, men er en TDT der bruger gløderør, ikke en diesel? jeg mener der blev skrevet de var bestilt, og så bliver jeg forvirret når der efterfølgende , tales om tændingsdele, som strømfordeler, eller er der tale om både en diesel og en benziner?
     
  11. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000

    He-he Mirakelsmed.... :lol:

    Prøv at læse Christian K's indlæg som både Jacob og bachko74 quoter
    :drunk:
     
  12. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Ja selvfølgelig, man skulle tro det var efter kroens lukketid, :drunk: :D men blev tråden ikke overtaget? :lol:
    jeg mener, luft luft der driller en diesel, kan vel ikke sidestilles med tændingsproblemer i fugtigt vejr, på en benziner. :..| :whistle:
     
  13. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Blommes problem lyder akkurat som den VW Golf jeg havde engang :p lortebil.. Den havde en periodisk fejl med at den ville "drukne", præcis som en benzin motor kan gøre, men det var en Diesel :-o Meget blev forsøgt, gløderør, starter og bøsning til starter osv, ja nyt batteri.. Intet hjalp, men problemet blev løst ved at sætte en tænd og sluk kontakt imellem så man kunne afbryde strømmen til magneten. Derved kunne man turne starteren lidt og så tænde for strømmen og magnetventilen åbnede for diesel og Golfen sprang igang. Du kunne evt. prøve at kigge på udstødningen når den laver det nummer igen, ryger den som et damp lokomotiv, kan det måske være for meget brændstof (koldstarteren) kombineret med for langsom omdrejninger på startmotoren. Man kunne evt. få fruen til at trykke på stopknappen mens man turner lidt, og så se om den springer frisk igang.
    Jeg fandt aldrig fejlen på Golfen, motoren stod gudskelov af i lortet, så jeg fik en lidt mere startvillig maskine i...
     
  14. blomme

    blomme New Member

    Joined:
    22 Marts 2010
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300tdt
    Km:
    275
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Alle..
    Tak for de fine svar den har endnu ikke fejlet siden jeg skrev indlæget, men skal lige siges at den har overnattet i garage med min 17 grader siden indlæget blev skrevet og kørt 140 km dagliget siden. Jeg tror stadigvæk på gløderørne, og de er ankommet men ikke monteret! Jeg er dog meget interesseret i at høre nærmere om bjarnes o-ringe ved pumpen (der er lidt film) men det ser ikke ud til at komme fra unioner på rørne til pumpen? haves nogle tegninger procedure angående skift af disse - er ikke omtalt i haynes bog kun pumpeskift? (har ikke "so wierd es gemacht")

    tak
    Blomme
     
  15. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Bare alm. skruearbejde... en rigtig fin GDS hyggeopgave.
    Ingen grund til at tilkalde fruen. :)

    Af med dyserørene, og "niplerne" skrues op med specialtop. (kan købes hos fx. http://www.autoimport.dk)
    Under niplen ligger en kobberskive som skal skiftes, og på niplen sider en o-ring som ligeledes skiftes.
    Begge dele købes originalt, og er forrygende billigt. 8)

    Niplerne spændes med moment - mon ikke det er omtrent 1,5 - 2 kg ?
    Det husker jeg desværre ikke lige... det gør andre måske ?

    NB. Sørg for at der er rent omkring niplerne, før de skrues op.
     
  16. blomme

    blomme New Member

    Joined:
    22 Marts 2010
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300tdt
    Km:
    275
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    hej alle...
    Nu har jeg skiftet gløderør og den starter som en mis hver gang og har ikke svigtet heller ikke i dette natte vejr - med ca. 0 grader med meget fugt :-D Har dog bestilt o-ringe til pumpen for så er det da også ihverfald iorden. - Men det kan da kun være gløderørne der var problemet da, den også ville have problemer inden dørs hvis der kom luft i fuelen?

    blomme
    bluestar
     
  17. blomme

    blomme New Member

    Joined:
    22 Marts 2010
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300tdt
    Km:
    275
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    hej...
    bare en opdatering nu er alle o-ringe og kobberskiver skiftet på pumpen og filmen er væk. Der var to revnede o-ringe og resten var stive og "firkantede" - kun en der var blød og rund som den skulle. Om ikke andet så er det kun en forbedring :-D
     

Del denne side